Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

ZSE jest zaburzeniem rozregulowania, czyli braku zdolności do modulowania swojego nastroju, uwagi i poziomu pobudzenia w zdrowy sposób.

Zbyt wczesny i długi kontakt dziecka z elektroniką, negatywnie oddziałuje na rozwijający się układ nerwowy. Nie pozostaje też bez wpływu na zdrowie psychiczne najmłodszych. Szczególnie groźne jest narażenie na kontakt z nowymi technologiami niemowląt i małych dzieci (do 2. roku życia). W ich przypadku dopiero kształtują się ich relacje ze światem i ludźmi. Jeśli będzie następowało to w niezdrowy sposób, wówczas ich rozwój może zostać zaburzony.

Badania pokazują też, że dzieci, które spędzają długi czas przed ekranami, mają opóźniony rozwój mowy. Ale to nie wszystko! U wielu z nich obserwuje się też brak interakcji z dorosłymi (wsłuchiwania się w jego głos, koncentrowania na mimice twarzy), a także słabszy rozwój motoryki dużej i małej.

W przypadku tak małych dzieci rozwój mogą zaburzyć nie tylko bajki oglądane na ekranie, ale też zbyt często używane zabawki interaktywne (zwłaszcza bardzo głośne, świecące). Obie aktywności znacząco obniżają aktywność motoryczną, tak ważną dla rozwoju dziecka. Maluch siedzący przed telewizorem lub mając w ręku tablet nieruchomieje i zupełnie się “wyłącza”. Nie reaguje nawet na głos rodzica. To bardzo niepokojące zjawisko, które może wiązać się m.in. stanem nieustannego rozproszenia uwagi, brakiem respektowania reguł społecznych i zaburzeniami łaknienia.

Konsekwencje

Symptomy behawioralne

- Nadpobudliwość  
-Przebodźcowanie  
- Znieczulenie na przemoc  
- Nadprodukcja hormonów stresu  
- Rozregulowany rytm biologiczny 
- Redukcja snu głębokiego  
- Zredukowana aktywność kory czołowej  
- Zmieniony poziom dopaminy, serotoniny, melatoniny

- Reakcje obronne  
- Agresja  
- Niepokój społeczny  
- Zredukowana zdolność tolerowania rozczarowań  
- Niezdolność do autorefleksji  
- Słabe granice  
- Zespół opozycyjno - obronny  
- Depresja  
- Dysregulacja nastroju  
- Nerwowość  
- Niska energia  
- Sen, który nie regeneruje  
- Zaburzenia myślenia
- Zaburzenia zdolności koncentracji uwagi  
- Obniżenie zdolności zapamiętywania    

     

Materiały źródłowe:

  1. https://rodzice.co/detoks-cyfrowy/zespol-stresu-elektronicznego/
  2. https://zatroskani.pl/blog/detoks-cyfrowy-1/dlaczego-zespo-stresu-elektronicznego-jest-problemem-1
  3. https://odkrywcyzdrowia.pl/zespol-stresu-elektronicznego/

Opracowała Marzena Selwa

W sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Kolbuszowej odbyła się inauguracyjna debata społeczna pod hasłem „Zatrzymaj Przemoc Rówieśniczą''. Spotkanie zgromadziło uczniów, nauczycieli oraz przedstawicieli służb i instytucji, którzy wspólnie podejmowali temat zagrożeń związanych z hejtem i przemocą wśród młodzieży.

Debata społeczna pod hasłem: ,,Zatrzymaj Przemoc Rówieśniczą'' skierowana była do uczniów powiatu kolbuszowskiego licznie przybyłych na to spotkanie. Organizatorem wczorajszej debaty była Komenda Powiatowa Policji w Kolbuszowej. Wziął w niej udział I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Kolbuszowej nadkom. Jerzy Lis, Zastępca Naczelnika Wydziału Prewencji nadkom. Jolanta Skubisz Tęczą, profilaktyk st. asp. Beata Chmielowiec oraz dzielnicowi.

Głos w sprawie problemu tak często dotykającego młodzież zabrali prelegenci asp.szt. Beata Chmielowiec oraz Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej Dorota Frankiewicz. Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w spotkaniu, zadawali mnóstwo pytań oraz wyrażali swoje opinie.

Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo - zalecenia wychowawcze -

 Zadbanie o jak najlepszą, spokojną atmosferę rodzinną.

  1. Kontrolowanie tego, co dziecko ogląda w telewizji, na komputerze, na telefonie, w co gra i ograniczenie do minimum czasu przed mediami.
  2. Pomaganie dziecku w akceptacji siebie i w kształtowaniu pozytywnej samooceny.

Dzieci ruchliwe są często upominane, karcone i dlatego brak im wiary w siebie, czują się gorsze, tracą motywację do pracy nad sobą, dlatego:

  • akceptowanie dziecka z jego problemami,
  • stosowanie pochwał, zauważanie tego co mu się udaje i chwalenie, nagradzanie,
  • rozwijanie mocnych stron, tego w czym jest dobre, co mu dobrze wychodzi,
  • zadbanie o to, by nie miało za dużo niepowodzeń szkolnych (diagnozowanie trudności w poradni, pomaganie w nauce),
  • stawianie wymagań stosownie do możliwości dziecka.
  1. Pomaganie dziecku w utrzymaniu dobrych relacji z rówieśnikami, a zatem:
  • uczenie dobrych manier,
  • uwrażliwianie na krzywdę innych, uczenie pomagania, pożyczania, przebaczania, najlepiej będąc dobrym przykładem takich postaw.
  1. Pomaganie w osiąganiu większej kontroli siebie poprzez:
  • przewidywanie co się może stać, uprzedzanie faktów i w miarę możliwości niedopuszczenie do niewłaściwych zachowań (dotyczy to małych dzieci)
  • tłumaczenie konsekwencji niepożądanych postaw,
  • wielokrotne przypominanie o obowiązkach, zapisywanie ich i umieszczanie w widocznym miejscu,
  • pomaganie w zaplanowaniu czasu, w sporządzeniu planu tygodnia uwzględniającego stałe codzienne czynności, dodatkowe zajęcia, obowiązki,
  • dopilnowanie, by plan był przestrzegany,
  • umożliwianie podejmowania decyzji i ponoszenia konsekwencji za swoje wybory.
  1. Pomaganie w utrzymaniu uwagi na zadaniach i zadbanie o to by:
  • do nauki domowej dziecko zabierało się wyciszone, zrelaksowane, z dobrym nastawieniem,
  • kierowane były do dziecka krótkie, stanowcze komunikaty, polecenia typu: “Posprzątaj biurko!”, “Zacznij pisać!”,
  • w razie potrzeby udzielanie pomocy w nauce, głównie w:
  • ustalaniu kolejności zadań, czynności,
  • podzieleniu zadania na krótkie etapy,
  • kontrolowaniu na bieżąco tempa nauki,
  • dopilnowaniu, by dziecko sprawdziło to, co zrobiło,
  • przypilnowaniu, aby kończyło zadania,
  • przypominaniu, by zabrało niezbędne rzeczy przed pójściem do szkoły.
  1. Organizowanie dziecku odpowiedniego środowiska zewnętrznego, a zatem
  • zapewnienie najlepiej niewielkiego, prostego w umeblowaniu, jednobarwnie pomalowanego pokoju,
  • ustawienie biurka z dala od okna, obrazki, plakaty najlepiej z tyłu,
  • dopilnowanie, by w pokoju i na biurku utrzymany był porządek,
  • zadbanie o to, by podczas nauki nieobecne były zwierzęta domowe, nie był włączony telewizor, komputer.

 Ukierunkowywanie aktywności motorycznej, w tym:

  • nie hamowanie potrzeby ruchu,i nie karanie za nadruchliwość,
  • nie dopuszczanie do szaleństw,
  • angażowanie w prace domowe,
  • planowanie zabaw ruchowych wymagających podporządkowania się zasadom, przestrzegania reguł,
  • zadbanie o wyciszenie, obcowanie z przyrodą podczas spacerów, wycieczek rowerowych, itp.
  1. Współpracowanie z wychowawcami/nauczycielami, w tym:
  • wspólne ustalanie jednolitych sposobów reagowania, postępowania,
  • współpracowanie w zapewnieniu pomyślnego przebiegu nauki,
  • spokojne podejście do nadarzających się konfliktów dziecka z rówieśnikami, konfrontowanie tego co mówi dziecko z tym, co na temat konfliktu wie wychowawca/nauczyciel.
  1. Właściwa dieta, w której ważne jest:
  • ograniczenie słodyczy,
  • unikanie napojów gazowanych, produktów z barwnikami, konserwantami.
  1. Korzystanie z pomocy specjalistów:
  • diagnozowanie problemów dziecka w PP-P w Kolbuszowej, korzystanie z porad, wskazówek wychowawczych,
  • umożliwianie dziecku uczestnictwa w terapiach prowadzonych na terenie poradni: indywidualnej, EEG Biofeedback, w zajęciach grupowych,
  • korzystanie z konsultacji psychiatry dziecięcego.

 

Opracowanie: Jolanta Bystrek

Nasza poradnia w dniu 16 maja br. gościła dzieci z Przedszkola nr 3 w Kolbuszowej z opiekunami.  Przy okazji odwiedzin Starostwa Powiatowego w Kolbuszowej, poznały również pracowników poradni, uczestniczyły w zabawach ruchowych na Magicznym Dywanie oraz w Sali Integracji  Sensorycznej. Dziękujemy za wizytę pełną radości i dziecięcego entuzjazmu. 

   

W dniu 07 maja 2025 r. odbyło się spotkanie w ramach sieci współpracy i samodoskonalenia pracowników poradni, psychologów, pedagogów i pedagogów specjalnych. Tematem przewodnim spotkania były standardy postępowania dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym. Omówiono czynniki ryzyka zachowań samobójczych oraz zasady udzielania pierwszej pomocy emocjonalnej uczniom w kryzysie. Poruszono również problematykę samookaleczeń i autodestrukcji. Dziękujemy za liczne przybycie, wymianę doświadczeń oraz podjętą dyskusję o tych ważnych problemach społecznych.

 

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej serdecznie zaprasza pedagogów, pedagogów specjalnych oraz psychologów szkolnych na spotkanie w ramach sieci współpracy i samokształcenia. Odbędzie się ono o godzinie 10.00 w dniu 07 maja 2025r. w sali 220 budynku Starostwa Powiatowego (I piętro).

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej włączyła się w zorganizowanie Konferencji pt:,, Moc świadomych wyborów- profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych. Współorganizatorami była Powiatowa Stacja Sanitarni-Epidemiologiczna w Kolbuszowej i Komenda Powiatowa Policji w Kolbuszowej. Konferencja odbyła się  8 kwietnia w Zespole Szkół Agrotechniczno - Ekonomicznych w Weryni. Dyrektor poradni Dorota Frankiewicz, jako jedna z prelegentek zwracała uwagę na rolę uczuć i emocji w dokonywaniu wyborów życiowych. Zachęcała do dzielenia się przeżyciami oraz rozmów ze specjalistami, aby spojrzeć na siebie z innej perspektywy i odnaleźć wewnętrzną siłę do zmiany.
 Uczestnicy podkreślali wagę zwiększania świadomości społecznej na temat problematyki środków psychoaktywnych.

 

 

 

W dniu 07 kwietnia komisja konkursowa rozstrzygnęła konkurs fotograficzny skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych powiatu kolbuszowskiego.

Głównym celem konkursu było promowanie zdrowego stylu życia i kształtowanie dobrych nawyków.

Zwyciężczynią konkursu została Agnieszka Dziewic, uczennica kl. V technikum ZSA-E w Weryni.

Wyróżnienie przyznano Olgierdowi Malcowi, uczniowi kl. IV technikum ZSA-E w Weryni.

Pozostali uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy.

Gratulujemy nagrodzonym. Wszystkim uczestnikom dziękujemy z nadesłane prace, a opiekunowi, Panu Witoldowi Cesarzowi, za przygotowanie młodzieży. Organizatorzy

Strona 1 z 23