ZSE jest zaburzeniem rozregulowania, czyli braku zdolności do modulowania swojego nastroju, uwagi i poziomu pobudzenia w zdrowy sposób.
Zbyt wczesny i długi kontakt dziecka z elektroniką, negatywnie oddziałuje na rozwijający się układ nerwowy. Nie pozostaje też bez wpływu na zdrowie psychiczne najmłodszych. Szczególnie groźne jest narażenie na kontakt z nowymi technologiami niemowląt i małych dzieci (do 2. roku życia). W ich przypadku dopiero kształtują się ich relacje ze światem i ludźmi. Jeśli będzie następowało to w niezdrowy sposób, wówczas ich rozwój może zostać zaburzony.
Badania pokazują też, że dzieci, które spędzają długi czas przed ekranami, mają opóźniony rozwój mowy. Ale to nie wszystko! U wielu z nich obserwuje się też brak interakcji z dorosłymi (wsłuchiwania się w jego głos, koncentrowania na mimice twarzy), a także słabszy rozwój motoryki dużej i małej.
W przypadku tak małych dzieci rozwój mogą zaburzyć nie tylko bajki oglądane na ekranie, ale też zbyt często używane zabawki interaktywne (zwłaszcza bardzo głośne, świecące). Obie aktywności znacząco obniżają aktywność motoryczną, tak ważną dla rozwoju dziecka. Maluch siedzący przed telewizorem lub mając w ręku tablet nieruchomieje i zupełnie się “wyłącza”. Nie reaguje nawet na głos rodzica. To bardzo niepokojące zjawisko, które może wiązać się m.in. stanem nieustannego rozproszenia uwagi, brakiem respektowania reguł społecznych i zaburzeniami łaknienia.
Konsekwencje |
Symptomy behawioralne |
|
- Nadpobudliwość |
- Reakcje obronne |
|
Materiały źródłowe:
- https://rodzice.co/detoks-cyfrowy/zespol-stresu-elektronicznego/
- https://zatroskani.pl/blog/detoks-cyfrowy-1/dlaczego-zespo-stresu-elektronicznego-jest-problemem-1
- https://odkrywcyzdrowia.pl/zespol-stresu-elektronicznego/
Opracowała Marzena Selwa