Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

W sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Kolbuszowej odbyła się inauguracyjna debata społeczna pod hasłem „Zatrzymaj Przemoc Rówieśniczą''. Spotkanie zgromadziło uczniów, nauczycieli oraz przedstawicieli służb i instytucji, którzy wspólnie podejmowali temat zagrożeń związanych z hejtem i przemocą wśród młodzieży.

Debata społeczna pod hasłem: ,,Zatrzymaj Przemoc Rówieśniczą'' skierowana była do uczniów powiatu kolbuszowskiego licznie przybyłych na to spotkanie. Organizatorem wczorajszej debaty była Komenda Powiatowa Policji w Kolbuszowej. Wziął w niej udział I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Kolbuszowej nadkom. Jerzy Lis, Zastępca Naczelnika Wydziału Prewencji nadkom. Jolanta Skubisz Tęczą, profilaktyk st. asp. Beata Chmielowiec oraz dzielnicowi.

Głos w sprawie problemu tak często dotykającego młodzież zabrali prelegenci asp.szt. Beata Chmielowiec oraz Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej Dorota Frankiewicz. Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w spotkaniu, zadawali mnóstwo pytań oraz wyrażali swoje opinie.

Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo - zalecenia wychowawcze -

 Zadbanie o jak najlepszą, spokojną atmosferę rodzinną.

  1. Kontrolowanie tego, co dziecko ogląda w telewizji, na komputerze, na telefonie, w co gra i ograniczenie do minimum czasu przed mediami.
  2. Pomaganie dziecku w akceptacji siebie i w kształtowaniu pozytywnej samooceny.

Dzieci ruchliwe są często upominane, karcone i dlatego brak im wiary w siebie, czują się gorsze, tracą motywację do pracy nad sobą, dlatego:

  • akceptowanie dziecka z jego problemami,
  • stosowanie pochwał, zauważanie tego co mu się udaje i chwalenie, nagradzanie,
  • rozwijanie mocnych stron, tego w czym jest dobre, co mu dobrze wychodzi,
  • zadbanie o to, by nie miało za dużo niepowodzeń szkolnych (diagnozowanie trudności w poradni, pomaganie w nauce),
  • stawianie wymagań stosownie do możliwości dziecka.
  1. Pomaganie dziecku w utrzymaniu dobrych relacji z rówieśnikami, a zatem:
  • uczenie dobrych manier,
  • uwrażliwianie na krzywdę innych, uczenie pomagania, pożyczania, przebaczania, najlepiej będąc dobrym przykładem takich postaw.
  1. Pomaganie w osiąganiu większej kontroli siebie poprzez:
  • przewidywanie co się może stać, uprzedzanie faktów i w miarę możliwości niedopuszczenie do niewłaściwych zachowań (dotyczy to małych dzieci)
  • tłumaczenie konsekwencji niepożądanych postaw,
  • wielokrotne przypominanie o obowiązkach, zapisywanie ich i umieszczanie w widocznym miejscu,
  • pomaganie w zaplanowaniu czasu, w sporządzeniu planu tygodnia uwzględniającego stałe codzienne czynności, dodatkowe zajęcia, obowiązki,
  • dopilnowanie, by plan był przestrzegany,
  • umożliwianie podejmowania decyzji i ponoszenia konsekwencji za swoje wybory.
  1. Pomaganie w utrzymaniu uwagi na zadaniach i zadbanie o to by:
  • do nauki domowej dziecko zabierało się wyciszone, zrelaksowane, z dobrym nastawieniem,
  • kierowane były do dziecka krótkie, stanowcze komunikaty, polecenia typu: “Posprzątaj biurko!”, “Zacznij pisać!”,
  • w razie potrzeby udzielanie pomocy w nauce, głównie w:
  • ustalaniu kolejności zadań, czynności,
  • podzieleniu zadania na krótkie etapy,
  • kontrolowaniu na bieżąco tempa nauki,
  • dopilnowaniu, by dziecko sprawdziło to, co zrobiło,
  • przypilnowaniu, aby kończyło zadania,
  • przypominaniu, by zabrało niezbędne rzeczy przed pójściem do szkoły.
  1. Organizowanie dziecku odpowiedniego środowiska zewnętrznego, a zatem
  • zapewnienie najlepiej niewielkiego, prostego w umeblowaniu, jednobarwnie pomalowanego pokoju,
  • ustawienie biurka z dala od okna, obrazki, plakaty najlepiej z tyłu,
  • dopilnowanie, by w pokoju i na biurku utrzymany był porządek,
  • zadbanie o to, by podczas nauki nieobecne były zwierzęta domowe, nie był włączony telewizor, komputer.

 Ukierunkowywanie aktywności motorycznej, w tym:

  • nie hamowanie potrzeby ruchu,i nie karanie za nadruchliwość,
  • nie dopuszczanie do szaleństw,
  • angażowanie w prace domowe,
  • planowanie zabaw ruchowych wymagających podporządkowania się zasadom, przestrzegania reguł,
  • zadbanie o wyciszenie, obcowanie z przyrodą podczas spacerów, wycieczek rowerowych, itp.
  1. Współpracowanie z wychowawcami/nauczycielami, w tym:
  • wspólne ustalanie jednolitych sposobów reagowania, postępowania,
  • współpracowanie w zapewnieniu pomyślnego przebiegu nauki,
  • spokojne podejście do nadarzających się konfliktów dziecka z rówieśnikami, konfrontowanie tego co mówi dziecko z tym, co na temat konfliktu wie wychowawca/nauczyciel.
  1. Właściwa dieta, w której ważne jest:
  • ograniczenie słodyczy,
  • unikanie napojów gazowanych, produktów z barwnikami, konserwantami.
  1. Korzystanie z pomocy specjalistów:
  • diagnozowanie problemów dziecka w PP-P w Kolbuszowej, korzystanie z porad, wskazówek wychowawczych,
  • umożliwianie dziecku uczestnictwa w terapiach prowadzonych na terenie poradni: indywidualnej, EEG Biofeedback, w zajęciach grupowych,
  • korzystanie z konsultacji psychiatry dziecięcego.

 

Opracowanie: Jolanta Bystrek

Nasza poradnia w dniu 16 maja br. gościła dzieci z Przedszkola nr 3 w Kolbuszowej z opiekunami.  Przy okazji odwiedzin Starostwa Powiatowego w Kolbuszowej, poznały również pracowników poradni, uczestniczyły w zabawach ruchowych na Magicznym Dywanie oraz w Sali Integracji  Sensorycznej. Dziękujemy za wizytę pełną radości i dziecięcego entuzjazmu. 

   

W dniu 07 maja 2025 r. odbyło się spotkanie w ramach sieci współpracy i samodoskonalenia pracowników poradni, psychologów, pedagogów i pedagogów specjalnych. Tematem przewodnim spotkania były standardy postępowania dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym. Omówiono czynniki ryzyka zachowań samobójczych oraz zasady udzielania pierwszej pomocy emocjonalnej uczniom w kryzysie. Poruszono również problematykę samookaleczeń i autodestrukcji. Dziękujemy za liczne przybycie, wymianę doświadczeń oraz podjętą dyskusję o tych ważnych problemach społecznych.

 

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej serdecznie zaprasza pedagogów, pedagogów specjalnych oraz psychologów szkolnych na spotkanie w ramach sieci współpracy i samokształcenia. Odbędzie się ono o godzinie 10.00 w dniu 07 maja 2025r. w sali 220 budynku Starostwa Powiatowego (I piętro).

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej włączyła się w zorganizowanie Konferencji pt:,, Moc świadomych wyborów- profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych. Współorganizatorami była Powiatowa Stacja Sanitarni-Epidemiologiczna w Kolbuszowej i Komenda Powiatowa Policji w Kolbuszowej. Konferencja odbyła się  8 kwietnia w Zespole Szkół Agrotechniczno - Ekonomicznych w Weryni. Dyrektor poradni Dorota Frankiewicz, jako jedna z prelegentek zwracała uwagę na rolę uczuć i emocji w dokonywaniu wyborów życiowych. Zachęcała do dzielenia się przeżyciami oraz rozmów ze specjalistami, aby spojrzeć na siebie z innej perspektywy i odnaleźć wewnętrzną siłę do zmiany.
 Uczestnicy podkreślali wagę zwiększania świadomości społecznej na temat problematyki środków psychoaktywnych.

 

 

 

W dniu 07 kwietnia komisja konkursowa rozstrzygnęła konkurs fotograficzny skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych powiatu kolbuszowskiego.

Głównym celem konkursu było promowanie zdrowego stylu życia i kształtowanie dobrych nawyków.

Zwyciężczynią konkursu została Agnieszka Dziewic, uczennica kl. V technikum ZSA-E w Weryni.

Wyróżnienie przyznano Olgierdowi Malcowi, uczniowi kl. IV technikum ZSA-E w Weryni.

Pozostali uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy.

Gratulujemy nagrodzonym. Wszystkim uczestnikom dziękujemy z nadesłane prace, a opiekunowi, Panu Witoldowi Cesarzowi, za przygotowanie młodzieży. Organizatorzy

Zbliża się Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który  obchodzony jest 2 kwietnia. Został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2007 roku. Ma na celu zwiększanie świadomości społecznej na temat autyzmu, promowanie akceptacji osób z ASD oraz wspieranie badań służących poznaniu jego przyczyn.
Jest to dobry okres do rozmów rodziców ze swoimi dziećmi na temat tolerancji, poszanowania neuroróżnorodności, wzajemnej akceptacji i szacunku pomiędzy ludźmi. Ucząc swoje pociechy empatii, wrażliwości i otwartości, przyłączamy się do walki ze stygmatyzacją oraz wykluczaniem społecznym.
Zachęcamy do przyłączania się do wydarzeń i akcji, które okazują solidarność z osobami z ASD i ich rodzinami. Warto w tym dniu ubrać się na niebiesko. To ważny, niewerbalny sygnał oznaczający „Jestem, rozumiem, wspieram”.

 W Dzień Świadomości Autyzmu można włączyć się także w wiele innych akcji:
Podświetlanie budynków na niebiesko.
Marsze i demonstracje, organizowanie publicznych zgromadzeń promujących świadomość autyzmu.
Konferencje społeczne i naukowe.
Prezentacje prac artystycznych osób ze spektrum autyzmu.
Rozpowszechnianie informacji o autyzmie w mediach,  obalanie mitów dotyczących autyzmu.

Ważne fakty o ASD
Nie istnieje jeden „typ” autyzmu – mówimy o spektrum zaburzeń autystycznych.
Według WHO dotyka około 1 na 100 osób, z różnym nasileniem objawów.
Jest cztery razy częściej diagnozowany u chłopców niż u dziewcząt.
Wiele znanych osób -  w tym naukowców, artystów, sportowców ma zdiagnozowane objawy ze spektrum m. in. Albert Eistein, Isaac Newton, Temple Grandin, Andy Warhol, Woody Allen, Lionel Messi.
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, a nie chorobą psychiczną. Mózg osoby z autyzmem działa w sposób niestandardowy, a cały rozwój przebiega w nieneurotypowy sposób.
Osoby z autyzmem często mają wyjątkowe zdolności w określonych dziedzinach.
Wczesna diagnoza i interwencja mogą znacząco poprawić funkcjonowanie osób z autyzmem.
Osoby dorosłe z autyzmem są zagrożone wykluczeniem z rynku pracy – około 2% z 400 000 pracuje zawodowo(wg badań Fundacji JiM, prowadzonych we współpracy z Polskim Instytutem Ekonomicznym), pomimo że popełniają mniej błędów i są bardziej wydajni niż neurotypowi pracownicy. Z uwagi na problemy komunikacyjne mają mniejsze szanse  w procesie rekrutacyjnym, często też z uwagi na zaburzenia sensoryczne wymagają dostosowań w miejscu pracy.

Jako pracownicy poradni oferujemy specjalistyczną pomoc dzieciom i młodzieży  z objawami ASD prowadząc, wstępną diagnozę, indywidualną terapię, WWRD, zajęcia grupowe, projekt „Za Życiem”. W naszej zakładce „Kontakt” zamieszczona jest również lista specjalistów, do których można zwrócić się o pomoc. Według aktualnej wiedzy wczesna diagnoza i interwencja terapeutyczna, zwiększa szanse osób z autyzmem na zadawalające funkcjonowanie w dorosłym życiu.

Opracowała: Agnieszka Tyczka -psycholog, terapeuta SI

 Uprzejmie informujemy, iż w związku z trwającymi pracami remontowo-budowlanymi, dotychczasowe wejścia do budynku Starostwa Powiatowego w Kolbuszowej zostały zamknięte. Aby dostać się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej należy skorzystać z wyjścia od strony parkingu.
 
Przepraszamy za wszelkie utrudnienia i dziękujemy za wyrozumiałość.

 

Strona 1 z 23