Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo - zalecenia wychowawcze -

Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo - zalecenia wychowawcze -

 Zadbanie o jak najlepszą, spokojną atmosferę rodzinną.

  1. Kontrolowanie tego, co dziecko ogląda w telewizji, na komputerze, na telefonie, w co gra i ograniczenie do minimum czasu przed mediami.
  2. Pomaganie dziecku w akceptacji siebie i w kształtowaniu pozytywnej samooceny.

Dzieci ruchliwe są często upominane, karcone i dlatego brak im wiary w siebie, czują się gorsze, tracą motywację do pracy nad sobą, dlatego:

  • akceptowanie dziecka z jego problemami,
  • stosowanie pochwał, zauważanie tego co mu się udaje i chwalenie, nagradzanie,
  • rozwijanie mocnych stron, tego w czym jest dobre, co mu dobrze wychodzi,
  • zadbanie o to, by nie miało za dużo niepowodzeń szkolnych (diagnozowanie trudności w poradni, pomaganie w nauce),
  • stawianie wymagań stosownie do możliwości dziecka.
  1. Pomaganie dziecku w utrzymaniu dobrych relacji z rówieśnikami, a zatem:
  • uczenie dobrych manier,
  • uwrażliwianie na krzywdę innych, uczenie pomagania, pożyczania, przebaczania, najlepiej będąc dobrym przykładem takich postaw.
  1. Pomaganie w osiąganiu większej kontroli siebie poprzez:
  • przewidywanie co się może stać, uprzedzanie faktów i w miarę możliwości niedopuszczenie do niewłaściwych zachowań (dotyczy to małych dzieci)
  • tłumaczenie konsekwencji niepożądanych postaw,
  • wielokrotne przypominanie o obowiązkach, zapisywanie ich i umieszczanie w widocznym miejscu,
  • pomaganie w zaplanowaniu czasu, w sporządzeniu planu tygodnia uwzględniającego stałe codzienne czynności, dodatkowe zajęcia, obowiązki,
  • dopilnowanie, by plan był przestrzegany,
  • umożliwianie podejmowania decyzji i ponoszenia konsekwencji za swoje wybory.
  1. Pomaganie w utrzymaniu uwagi na zadaniach i zadbanie o to by:
  • do nauki domowej dziecko zabierało się wyciszone, zrelaksowane, z dobrym nastawieniem,
  • kierowane były do dziecka krótkie, stanowcze komunikaty, polecenia typu: “Posprzątaj biurko!”, “Zacznij pisać!”,
  • w razie potrzeby udzielanie pomocy w nauce, głównie w:
  • ustalaniu kolejności zadań, czynności,
  • podzieleniu zadania na krótkie etapy,
  • kontrolowaniu na bieżąco tempa nauki,
  • dopilnowaniu, by dziecko sprawdziło to, co zrobiło,
  • przypilnowaniu, aby kończyło zadania,
  • przypominaniu, by zabrało niezbędne rzeczy przed pójściem do szkoły.
  1. Organizowanie dziecku odpowiedniego środowiska zewnętrznego, a zatem
  • zapewnienie najlepiej niewielkiego, prostego w umeblowaniu, jednobarwnie pomalowanego pokoju,
  • ustawienie biurka z dala od okna, obrazki, plakaty najlepiej z tyłu,
  • dopilnowanie, by w pokoju i na biurku utrzymany był porządek,
  • zadbanie o to, by podczas nauki nieobecne były zwierzęta domowe, nie był włączony telewizor, komputer.

 Ukierunkowywanie aktywności motorycznej, w tym:

  • nie hamowanie potrzeby ruchu,i nie karanie za nadruchliwość,
  • nie dopuszczanie do szaleństw,
  • angażowanie w prace domowe,
  • planowanie zabaw ruchowych wymagających podporządkowania się zasadom, przestrzegania reguł,
  • zadbanie o wyciszenie, obcowanie z przyrodą podczas spacerów, wycieczek rowerowych, itp.
  1. Współpracowanie z wychowawcami/nauczycielami, w tym:
  • wspólne ustalanie jednolitych sposobów reagowania, postępowania,
  • współpracowanie w zapewnieniu pomyślnego przebiegu nauki,
  • spokojne podejście do nadarzających się konfliktów dziecka z rówieśnikami, konfrontowanie tego co mówi dziecko z tym, co na temat konfliktu wie wychowawca/nauczyciel.
  1. Właściwa dieta, w której ważne jest:
  • ograniczenie słodyczy,
  • unikanie napojów gazowanych, produktów z barwnikami, konserwantami.
  1. Korzystanie z pomocy specjalistów:
  • diagnozowanie problemów dziecka w PP-P w Kolbuszowej, korzystanie z porad, wskazówek wychowawczych,
  • umożliwianie dziecku uczestnictwa w terapiach prowadzonych na terenie poradni: indywidualnej, EEG Biofeedback, w zajęciach grupowych,
  • korzystanie z konsultacji psychiatry dziecięcego.

 

Opracowanie: Jolanta Bystrek