w Kolbuszowej
Zakończyliśmy pierwszą edycję warsztatów nauki czytania metodą symultoniczno-sekwencyjną. Program edukacyjny został stworzony z myślą o wspieraniu dzieci w rozwijaniu umiejętności czytania poprzez zastosowanie różnorodnych technik i strategii. Uczestnicy mieli okazję poznać różne ćwiczenia, które angażowały zarówno słuch fonematyczny, jak i wzrokowe rozpoznawanie sylab i wyrazów. Nauka odbywała się poprzez zabawę, co znacząco zwiększyło zainteresowanie dzieci oraz ich motywację do nauki. Efekty warsztatów obejmują nie tylko poprawę umiejętności czytania, ale także wzrost pewności siebie oraz chęci do dalszego odkrywania świata.
W dniu 22 października 2024 roku odbyła się konferencja w ramach sieci współpracy i samokształcenia dla specjalistów. Zaproszenie przyjęła liczna grupa pedagogów, psychologów szkolnych i pedagogów specjalnych. Podczas spotkania pani dyrektor Dorota Frankiewicz zaprezentowała ofertę poradni oraz wyniki dotychczasowych działań w ramach pomocy bezpośredniej i pośredniej udzielanej dzieciom, rodzicom i nauczycielom.
Ponadto pracownicy poradni omówili najistotniejsze elementy związane z pracą w zakresie diagnozy i terapii oraz opiniowania
i orzecznictwa.
Uczestnicy konferencji wymienili się doświadczeniami i uwagami na temat udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
oraz wyrazili potrzebę kontynuowania współpracy w formie spotkań roboczych i cyklicznych konferencji.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej serdecznie zaprasza osoby zajmujące się udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej (pedagogów, psychologów szkolnych i pedagogów specjalnych) na spotkanie w ramach sieci współpracy i samokształcenia. Spotkanie ma na celu dzielenie się zasobami, wymianę doświadczeń, współpracę między instytucjami i wsparcie dla siebie jako specjalisty.
Zapraszamy na godzinę 10.00 w dniu 22 października 2024r. do auli budynku Starostwa Powiatowego ( I piętro, sala 220).
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej od 2017 r. realizuje program rządowy „Za życiem” i pełni funkcję Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego na mocy porozumienia zawartego pomiędzy MEN a Powiatem Kolbuszowskim.
Na terenie poradni został również uruchomiony raz w miesiącu Bezpłatny Punkt Konsultacyjny dla rodziców, nauczycieli i specjalistów pracujących z małymi dziećmi.
Działania WOKRO nadzoruje i koordynuje dyrektor poradni w ramach zadań własnych. Prowadzona jest dokumentacja zgodnie z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi realizacji WWRD.
Rodziców zainteresowanych działaniami ośrodka zapraszamy do kontaktu. Informacja pod numerem 17 2271 156 lub 691 920 909 lub u dyrektora poradni.
Rozpoczęcie Nowego Roku Szkolnego 2024/2025 stało się już faktem. Z tej okazji życzymy Wam zdrowia, wzajemnej życzliwości, dobrych relacji i pozytywnego nastawienia . Niech Nowy Rok Szkolny będzie dla wszystkich pełen inspiracji, sukcesów dydaktycznych, wychowawczych i osobistych. Powodzenia życzy dyrekcja i pracownicy naszej poradni.
Jest to też dobra okazja , aby przypomnieć o naszej ofercie . Zapraszamy dzieci, młodzież, rodziców, opiekunów, nauczycieli i wychowawców do korzystania z naszych bezpłatnych usług w zakresie:
diagnozy,
terapii,
doradztwa,
orzecznictwa,
profilaktyki,
edukacji,
mediacji.
DIAGNOZA
psychologiczna
pedagogiczna
logopedyczna
integracji sensorycznej
dojrzałości szkolnej
predyspozycji zawodowych
przesiewowe badania w zakresie słuchu „Słyszę”, mowy, „Mówię”, wzroku „ Widzę”
TERAPIA
psychologiczna
pedagogiczna
logopedyczna
integracji sensorycznej
trening EEG Biofeedback,
Metoda Warnkego
terapia ręki
wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
zajęcia w ramach programu „Za życiem”
ORZECZNICTWO
zespoły orzekające działające w poradni wydają orzeczenia o potrzebie:
kształcenia specjalnego,
zajęć rewalidacyjno – wychowawczych,
nauczania indywidualnego,
opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
WSPIERANIE DZIECI I MŁODZIEŻY W ROZWIJANIU ICH KOMPETENCJI SPOŁECZNO-EMOCJONALNYCH:
zajęcia grupowe dla dzieci
interwencja kryzysowa
mediacje
doradztwo zawodowe
WSPOMAGANIE WYCHOWAWCZEJ I EDUKACYJNEJ FUNKCJI RODZINY:
warsztaty i pogadanki dla rodziców,
konsultacje i porady indywidualne,
WSPOMAGANIE WYCHOWAWCZEJ I EDUKACYJNEJ FUNKCJI PRZEDSZKOLA I SZKOŁY:
porady i konsultacje,
udział w zebraniach rad pedagogicznych,
warsztaty, wykłady i prelekcje,
grupy wsparcia,
prowadzenie mediacji,
interwencje kryzysowe,
działalność informacyjno – szkoleniowa,
organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia
współpraca w określaniu niezbędnych warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Tata pełni w życiu dziecka ważną rolę. Co więcej – jest to rola unikatowa. To nie „druga mama”. Nie zastąpi go w pełni dziadek, nauczyciel czy trener. Ta rola zmienia się również na przestrzeni życia dziecka. Czego innego od swojego taty potrzebuje niemowlę, czego innego przedszkolak czy nastolatek. Jest też trochę inna w zależności od płci dziecka – wychowywanie córki będzie miało położone akcenty w innych miejscach niż wychowywanie syna. Ciąg dalszy po kliknięciu w poniższy link:
https://www.poradnia.kolbuszowa.pl/index.php/zostan-w-domu/267-kim-dla-dziecka-jest-tata
https://www.poradnia.kolbuszowa.pl/index.php/zostan-w-domu/265-wakacje-co-zrobic-by-byly-bezpieczne
Życzymy Wszystkim niezapomnianych, pełnych pozytywnych emocji i wrażeń, a przede wszystkim bezpiecznych wakacji !!!
Są takie święta jak niedawno obchodzony Dzień Matki, zbliżający się Dzień Dziecka czy Dzień Ojca. Są również łączone oba te święta, w jedno wielkie Święto Rodziny. Tylko jak tu świętować, jeżeli rodzina jest rozbita, na skraju rozwodu lub separacji, albo już po całkowitym rozpadzie?
My dorośli często zapominamy, że decyzja o rozwodzie jest odpowiedzialną decyzją rodziców i na taką decyzję dzieci nie mają żadnego wpływu. A wierzcie, że chciałyby mieć. To my jako dorośli, jesteśmy odpowiedzialni za to, w jaki sposób przekażemy te wiadomości naszym dzieciom oraz mamy bardzo duży wpływ na to, jak to rozstanie przeżyją. Częstym błędem rodziców jest to, że zbyt mocno koncentrują się na sobie i swoich przeżyciach i jest to dla nich tak wyczerpujące, że gdzieś po drodze tracą z pola widzenia potrzeby własnych dzieci. Zwykle to one, ze względu na brak odpowiednich zasobów osobistych, najdotkliwiej odczuwają konsekwencje tej decyzji.
Trzeba zaznaczyć, że chociaż rozwód sam w sobie jest trudnym przeżyciem dla dzieci, to nie on stanowi główny problem. Głównym problemem z jakim się mierzą dzieci, to zachowanie rodziców względem nich i samych siebie. Jeśli rodzic będzie chciał rozwiązać sprawę polubownie, wtedy dzieci najprawdopodobniej ( choć nikt tego nie jest w stanie przewidzieć do końca) , nie odczują tak mocno negatywnych skutków rozstania rodziców.
Spotykając się z rodzicami za drzwiami gabinetu jako psycholog dostaję od nich bardzo podobne pytania, dotyczące rozwodu i troski o dzieci w tym trudnym dla całej rodziny czasie. Oto najczęstsze z nich:
Podobno psycholodzy określili że granica najłatwiejszego przejścia przez ten trudny czas to między 8-14 rokiem życia. Najgorzej z rozstaniem rodziców radzą sobie przedszkolaki i nastolatki w wieku od 15-18 roku życia. Osobiście się z tym nie zgadzam. NIE MA uniwersalnego wieku, w którym uda nam się dziecko przygotować na rozstanie rodziców. Trudno jest przewidzieć zachowanie dziecka skoro traci poczucie bezpieczeństwa i brak stabilizacji. Należy pamiętać że sama sytuacja okołorozwodowa wpływa na relacje dziecka z całym światem, zaczynając od dziadków, a kończąc na kolegach i koleżankach z placówek, do których uczęszczają.
Odpowiedź jest równie prosta – nie da się! Dla dziecka rodzice są całym światem, który poprzez ich decyzję o rozstaniu nagle przestał istnieć. Naszym zadaniem jako rodziców jest zadbanie o komfort psychiczny dziecka w całej tej sytuacji. Nie angażujmy więc dzieci w działania po którejkolwiek ze stron. Dziecko powinno zachować pozytywny obraz obojga rodziców. A my dorośli w ferworze walki o własne przekonania i udowadnianie tej drugiej stronie swojej racji, zapominamy o tym, że dziecko powinno MIEĆ PRAWO: kochać obojga rodziców i być przez nich kochanym oraz do kontaktu z obydwojgiem rodziców, kiedy tylko chce.
Trudno wyznaczyć jakieś realne przedziały czasowe. Biorąc jednak pod uwagę badania psychologiczne prowadzone w tej materii, zazwyczaj okres od 2 do 3 lat po rozwodzie, wpływa na stopniowe przystosowanie się dzieci do nowej sytuacji. Ważna w tym wszystkim jest ciągłość kontaktów z tym drugim rodzicem, który na co dzień nie sprawuje opieki, ale i stan finansowy – jeśli dziecko trafi w gorszą sytuację ekonomiczną – psychologiczne skutki rozwodu będą dla dziecka bardziej dotkliwe.
Popularne stają się przykazania dla rodzica w trakcie rozwodu. Dużo dobrych rad się tam pojawia, ale proszę pamiętać, że nie każda porada jest dla każdego. Wybrałam poniżej kilka, które są poparte tylko i wyłącznie moimi obserwacjami i które mogą być w tym trudnym okresie pomocne:
W tym wyjątkowo trudnym okresie szczególnie ważne mogą okazać się spotkania, porady, konsultacje ze specjalistami, którzy pomogą w pełni rozpoznać stan dziecka, podjąć odpowiednie działania i pomóc odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Rodzice, którzy korzystają z takiego wsparcia, wykazują większą uważność na zmiany w zachowaniu dziecka i jego potrzeby.
Opracowała: Agnieszka Anna Ragan - psycholog
Strona 3 z 23