Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

W lutym 2022r. zakończyły się zajęcia grupowe dla dzieci z nadpobudliwością psychoruchową w wieku przedszkolnym (5-cio i 6-cio latków). Realizowane były według autorskiego programu „Rosnę w górę” i trwały od października 2021r. do lutego 2022r.

Głównym celem zajęć było udzielenie pomocy dzieciom w lepszym funkcjonowaniu w środowisku domowym, przedszkolnym i rówieśniczym.

Na zajęciach przedszkolaki poznawały siebie i wzmacniały poczucie własnej wartości. Uczyły się współdziałania, okazywania uczuć, dostrzegania potrzeb innych. Ponadto zdobywały umiejętność panowania nad impulsywnymi reakcjami i dłuższego koncentrowania się na zadaniach. Zajęcia służyły również wyciszeniu układu nerwowego, zaspokajaniu potrzeby ruchu w zabawach muzyczno-rytmicznych.

Zajęcia zakończyły się spotkaniem z rodzicami, podczas którego przekazano ogólne zasady wychowania oraz reguły postępowania z dzieckiem nadpobudliwym.

Z obserwacji zachowań dzieci wynikało, że w lepszym stopniu rozumieją jakie postawy i wartości są ważne w codziennym funkcjonowaniu, w relacjach z rówieśnikami i innymi ludźmi.   

Prowadzący zajęcia: Jolanta Bystrek, Marta Zawadzka

 

 

Serdecznie zapraszamy nauczycieli pracujących z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz trudnościami w sferze społeczno-emocjonalnej na drugie w tym roku szkolnym spotkanie w ramach sieci współpracy i doskonalenia. Poruszone zostaną tematy, których nie udało się zrealizować na poprzednim spotkaniu. Porozmawiamy też o radzeniu sobie z emocjami wynikającymi z nieprzewidywalnych sytuacji.

Warsztaty odbędą się w formie zdalnej na platformie Google Meet w dniu 25 marca 2022 od       godz. 13:30.

Tematy wykładów:

  1. Sprawdzanie wiadomości u uczniów z autyzmem (w tym przygotowanie do egzaminów i sprawdzianów).
  2. Radzenie sobie ze stresem w obliczu nowych, nieprzewidzianych sytuacji.
  3. Warunki i formy przeprowadzenia egzaminów zewnętrznych dla uczniów z autyzmem.

Zgłoszenia prosimy przesłać na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie pod numerem 17 2271-156 – podając adres pod który zostanie wysłane zaproszenie (link będzie aktywny w dniu spotkania).

Zgłoszenia przyjmujemy do 18 marca 2022r.

Serdecznie zapraszamy!

Izabela Halat-Wójcicka, Justyna Pomykała, Paulina Machowska

Zabawki wspierające rozwój dzieci z autyzmem - Mjakmama.pl

Zapraszamy rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym i szkolnym na pierwsze spotkanie nowopowstającej grupy wsparcia, spotkanie w formie zdalnej na platformie Google Meet odbędzie się 23 marca 2022 od godziny 9:30.

W ramach spotkania przewidujemy dwa krótkie wykłady:

  1. Jak rozmawiać z dzieckiem o jego niepełnosprawności?
  2. Jak pomóc dziecku radzić sobie z trudnymi emocjami wynikającymi ze stresu i nieprzewidywalnych sytuacji ?

Ponadto rodziców prosimy o przesyłanie pytań, opisu problemów, z którymi się zmagają. Wspólnie poszukamy odpowiedzi i dobrych rozwiązań.

Zainteresowane osoby prosimy o zgłoszenie się telefoniczne pod numerem telefonu 17 2271-156 lub mailowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Koniecznie prosimy o podanie numeru telefonu i adresu mailowego, na które zostanie wysłane zaproszenie w formie linku.

Zgłoszenia przyjmujemy do 18 marca 2022r. 

Szczegółowe informacje można uzyskać u specjalistów organizujących spotkanie: Izabela Halat-Wójcicka, Justyna Pomykała, Paulina Machowska

 

 

 

Aktualna sytuacja na Ukrainie wzbudza w  nas wszystkich wiele emocji: od  lęku i smutku po ogromne współczucie oraz chęć niesienia pomocy.  Aby nie wzbudzać dodatkowego niepokoju i poczucia zagrożenia oraz żeby podejmowane działania były przemyślane i wyważone, przygotowane zostały poradniki i profesjonalne  materiały . Mogą z nich skorzystać zarówno nauczyciele i wychowawcy jak i rodzice:
Jak rozmawiać z dziećmi i uczniami na temat sytuacji w Ukrainie – rekomendacje dla nauczycieli i pedagogów szkolnych - Ministerstwo Edukacji i Nauki - Portal Gov.pl
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/jak-rozmawiac-z-dziecmi-i-uczniami-na-temat-sytuacji-w-ukrainie--rekomendacje-dla-nauczycieli-i-pedagogow-szkolnych

Związek Zawodowy Rada Poradnictwa opublikowała materiały CEO „Jak poruszyć z uczennicami i uczniami temat wojny na Ukrainie?” Poniżej link do materiałów:

https://blog.ceo.org.pl/wp-content/uploads/2022/02/Jak-rozmawiac-z-mlodymi-ludzmi-o-wojnie.pdf
 
Na naszej stronie internetowej w zakładce „ Do poczytania” również można znaleźć wskazówki, które przygotowały psycholożki  Izabela Halat-Wójcicka i Justyna Pomykała.
Jednocześnie chcę zapewnić, że pracownicy poradni są gotowi udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz dodatkowego wsparcia, zarówno informacyjnego, merytorycznego jak i emocjonalnego.

Kontakt:  (17) 2271-156;  691920909

Dorota Frankiewicz – dyrektor
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej
 
AKTUALNOŚCI | Szkoła Podstawowa im. Włodzimierza Korsaka w Jeninie

W bieżącym roku szkolnym kontynuujemy dyżury psychologiczne na terenie szkół. Porad będą udzielać psycholożki z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej w godz. 8:00 – 12:00 w następujących terminach:

Liceum Ogólnokształcące im. Janka Bytnara w Kolbuszowej, ul. Jana Pawła II 8, 36-100 Kolbuszowa

07.III.2022 – Justyna Pomykała

08.IV.2022 – Agnieszka Ragan

27.V.2022 – Jolanta Bystrek

 

Zespół Szkół Technicznych im. Bohaterów Września 1939 r. w Kolbuszowej,   ul. Janka Bytnara 2, 36-100 Kolbuszowa

21.III.2022 – Jolanta Bystrek 

08.IV.2022 – Agnieszka Tyczka

27.V.2022 – Halina Raszewska

 

Zespół Szkół Agrotechniczno - Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni,  Werynia 501, 36-100 Kolbuszowa

07.III.2022 – Halina Raszewska

08.IV.2022 – Izabela Halat-Wójcicka

27.V.2022 – Justyna Pomykała

 

 

 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej organizuje zajęcia wspierające rozwój uczniów zdolnych.

Dziesięć cech wybitnie zdolnego dziecka - Centrum Diagnozy i Terapii ENGRAM  w Kielcach

          Celem zajęć jest rozwijanie aktywności twórczej dzieci. Program zajęć będzie obejmował m.in. następujące bloki tematyczne:

  • Rozwijanie zdolności poznawczych,
  • Stymulowanie myślenia twórczego,
  • Pobudzanie giętkości i płynności słownej,
  • Kształtowanie pozytywnej samooceny,
  • Wdrażanie technik skutecznego uczenia się,
  • Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie. 

      Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku 9-10 lat (trzecia klasa szkoły podstawowej). Będą trwały od marca do czerwca 2022 r. Odbywać się będą w każdy poniedziałek w godzinach 15:00 – 16:00 w poradni (sala 105, budynek starostwa). Grupa liczyć będzie około 15 dzieci (decyduje kolejność zgłoszeń). Na pierwsze spotkanie zapraszany dzieci wraz z rodzicami 14 marca 2022r. na godz. 15:00.

      Zapisy w sekretariacie poradni pod numerem telefonu (17) 22-71-156 lub osobiście.

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku.
Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 roku jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange.

Co roku, PCPSI podejmuje liczne działania, które mają służyć  inicjowaniu i propagowaniu działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomieniu rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocji pozytywnego wykorzystywania internetu. 
Z okazji DBI zorganizowano  konferencję, adresowaną do przedstawicieli  sektora edukacyjnego, organizacji pozarządowych i wszystkich osób zainteresowanych bezpieczeństwem dzieci i młodzieży w internecie.

Konferencja online z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 2022 odbędzie się
8.02.2022r, w godz. 17.00-20.40
 
Transmisja odbędzie się na stronie dbi.pl oraz profilach w serwisach Facebook i YouTube (bez konieczności wcześniejszej rejestracji).

PROGRAM

17.00-17.30 – Otwarcie konferencji

17.30-17.55 - Dzień Bezpiecznego Internetu w Polsce i na świecie - Anna Rywczyńska, dr Szymon Wójcik
 
17.55-18.15 – Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online - wyzwania przyszłości - Natalia Hatalska
 
18.15-18.35 - Relacje w onlajnach, czyli czy i jak budować bezpieczne więzi w klasie czarnych ekranów? - Dariusz Martynowicz

18.35-18.45 - Rozmowa z panelem młodzieżowym
 
18.45-19.05 - Profilaktyka nadużywania ekranów wśród dzieci i młodzieży - co robić, a czego nie robić jako rodzic/opiekun - dr Magdalena Rowicka

19:05-19.25 - Nowe technologie w szkole - szansa na rozwój czy strata czasu?  - Joanna Mikusek-Przystajko

19.25-19.45 - #nienapokaz – co wiemy o problemie seksitngu i jak mu przeciwdziałać - Ewa Domańska, Martyna Różycka
 
19.45-20.05 - Ciało nie określa, czyli jak przeciwdziałać wzorcom urody w internecie - Łukasz Wojtasik, Ewa Dziemidowicz

 20.05 – 20.40 - Koncert
 
Grażyna Auguścik - wokal
Sebastian Frankiewicz - perkusja
Kuba Stankiewicz - piano
Wojciech Pulcyn - kontrabas

Ponadto na stronie https://www.saferinternet.pl/ są ciekawe materiały multimedialne, projekty , kursy, scenariusze zajęć, poradniki, broszury czy podcasty i audiobooki dotyczące bezpieczeństwa dzieci i młodzieży on-line.

Wybór szkoły, kierunku kształcenia studiów nie jest  decyzją łatwą. Powinien uwzględniać indywidualne predyspozycje, możliwości oraz zdolności, a także stan zdrowia ucznia. Młodzież może liczyć na wsparcie nie tylko  rodziców  i nauczycieli ze swoich szkół lecz również specjalistów z poradni – doradcy zawodowego, psychologów, pedagogów.

W bieżącym roku szkolnym Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej kontynuuje prowadzenie diagnozy predyspozycji zawodowych uczniów, zarówno na trenie placówki, jak i szkół. Cieszą się one bardzo dużym zainteresowaniem, gdyż dzięki odpowiednio dobranym narzędziom i testom można poznać własne kompetencje zawodowe, mocne i słabe strony, cechy osobowościowe.

Od września 2021 r. do końca stycznia 2022 r. badaniami objęto:

  • Szkołę Podstawową w Woli Rusinowskiej - 11 uczniów,
  • Szkołę Podstawową w Siedlance - 12 uczniów,
  • Szkołę Podstawową nr 1 w Kolbuszowej - 19 uczniów,
  • Szkołę Podstawową w Trześni - 10 uczniów,
  • Szkołę Podstawową w Domatkowie - 8 uczniów,
  • Szkołę Podstawową w Widełce - 39 uczniów,
  • Szkołę Podstawową w Woli Raniżowskiej - 20 uczniów,
  • Zespół Szkół Technicznych w Kolbuszowej – 41 uczniów,
  • Liceum Ogólnokształcące w Kolbuszowej – 131 uczniów,
  • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni – 38 uczniów.

Po opracowaniu wyników badań prowadzone są indywidualne rozmowy doradcze z każdym uczniem.

W październiku oraz listopadzie 2021 r. odbyły się również zajęcia warsztatowe z zakresu doradztwa zawodowego z uczniami klas starszych w Zespole Szkół Specjalnych w Kolbuszowej Dolnej oraz z klasą ósmą w Publicznej Szkole Podstawowej w Woli Rusinowskiej.

Wszystkim uczniom, którzy mają przed sobą trudne wybory związane z dalszą szkoła. Kierunkiem kształcenia oraz zawodem życzymy trafnych decyzji i satysfakcji na kolejnych etapach edukacji.

 

Opr. Beata Zasowska

Doradca zawodowy

Z nowym rokiem wznawiamy dyżury w Punkcie Konsultacyjnym. Na rodziców (opiekunów małych dzieci i nauczycieli czekają specjaliści pracujący w naszej poradni, którzy oferują swoją pomoc, wiedzę i doświadczenie.

Porady i konsultacje dla rodziców dotyczą:

  • rozwoju dziecka
  • zaburzeń rozwojowych
  • trudności edukacyjnych
  • trudności wychowawczych

Porady lub konsultacje dla nauczycieli/wychowawców/specjalistów dotyczą:

  • udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • trudności edukacyjnych lub wychowawczych
  • zwiększenia kompetencji w obszarze pomocy dziecku i rodzinie.

W ramach punktu można skorzystać z osobistej wizyty po wcześniejszym umówieniu się lub tele-porady.

Rejestracja (17) 2271-156  691920909

Terminy konsultacji:

  • 2 luty 2022r. - Paulina Machowska w godz. 10:00 - 12:00
  • 2 marca 2022r. - Izabela Halat-Wójcicka - w godz. 10:00 - 12:00
  • 6 kwietnia 2022r. - Marzena Selwa w godz. 10:00 - 12:00
  • 4 maja 2022r. - Beata Zasowska w godz. 10:00 - 12:00
  • 1 czerwca 2022r. - Jolanta Bystrek w godz. 10:00 - 12:00
  • 6 lipca 2022r. - Marta Zawadzka w godz. 10:00 - 12:00
  • 3 sierpnia 2022r. - Agnieszka Anna Ragan w godz. 10:00 - 12:00

Serdecznie zapraszamy nauczycieli pracujących z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz trudnościami w sferze społeczno-emocjonalnej na kolejne spotkanie w ramach sieci współpracy i doskonalenia. Warsztaty w formie zdalnej na platformie Google Meet odbędą się w dniu 14 stycznia 2022 r. (piątek) w godzinach 13:30 – 15:30.

Planujemy następujące tematy:

  1. Praca z uczniem z autyzmem na lekcjach (przygotowanie do egzaminów),
  2. Stres egzaminacyjny.
  3. Warunki i formy przeprowadzania egzaminów zewnętrznych dla uczniów z autyzmem.

Ponadto w ramach wymiany doświadczeń prosimy o przesyłanie pytań, sytuacji problemowych, o których chcielibyście Państwo porozmawiać w trakcie spotkania.

Zainteresowanych nauczycieli prosimy o zgłaszanie się telefonicznie pod numerem 17 2271 156 lub mailowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – podając adres pod który zostanie wysłane zaproszenie (w formie linku) w dniu spotkania. Szczegółowe informacje można uzyskać w psychologów prowadzących spotkanie: J. Pomykała i I.Halat-Wójcicka

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej od 2017 r. pełni funkcję Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego na mocy  porozumienia  zawartego pomiędzy MEN a  Powiatem Kolbuszowskim w dniu 1.12.2017r. W ramach programu  wczesnym wspomaganiem rozwoju objęte zostały dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością przez powiatowy zespół ds. orzekania , poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub zagrożone niepełnosprawnością. Gdy ruszał program wsparciem objęto troje dzieci, w ubiegłym roku było ich sześcioro  w przedziale wiekowym 2 – 6 lat. Wszyscy są mieszkańcami powiatu kolbuszowskiego. W trakcie trwania programu dzieci i ich rodziny korzystały z kompleksowych form specjalistycznej pomocy .
 W ramach projektu pracowali specjaliści z zakresu psychologii, autyzmu,  oligofrenopedagog, logopeda, neurologopeda, terapeuta pedagogiczny,  fizjoterapeutki,diagnostka i terapeutka SI, surdopedagog, tyflopedagog,  co stwarzało szansę na różnorodność prowadzonego wspomagania.
  Wieloprofilowe programy usprawniania dzieci w sferze intelektualnej, ruchowej, społecznej i emocjonalnej w ubiegłym roku były realizowane w formie zajęć  indywidualnych, a  także w formie spotkań  w małej grupie. Rodzice korzystali  również z porad i wskazówek dotyczących sposobów usprawniania dziecka w warunkach domowych oraz wsparcia emocjonalnego.
Terapeuci realizujący zajęcia w ramach programu „Za życiem”,  dostosowywali je do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. W pracy stosowali nowoczesne pomoce dydaktyczne i terapeutyczne dla małych dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zakupione w ramach Programu jak i będące na wyposażeniu naszej poradni.  Ze środków własnych zakupiono dodatkowy sprzęt komputerowy/laptopy/, zestawy pomocy dydaktycznych do pracy, m.in. "Metodą Krakowską, oraz pakiet Edu-Przedszkole. Specjaliści uczesniczyli również w licznych kursach i szkoleniach, doskonaląc i wzbogacając warsztat pracy.
Kończąc program chcemy podkreślić wzrost zaufania i współpracy dziecka w kontakcie z terapeutą, wzrost motywacji do poprawnego wykonywania zadań przez dzieci, mniejszą częstotliwość występowania zachowań „trudnych” u dzieci,  wzrost kompetencji komunikacyjnych, umiejętności motorycznych w zakresie motoryki małej i dużej, poprawę funkcjonowania poznawczego, społecznego i emocjonalnego dzieci, poprawę funkcjonowania układów sensorycznych, zwiększenie tolerancji na bodźce sensoryczne, poprawę sprawności fizycznej w możliwym dla dziecka zakresie, zwiększenie umiejętności i aktywności dzieci w środowisku rodzinnym i społecznym, wzrost umiejętności w zakresie samoobsługi i samodzielności dzieci.
Z kolei rodzice nie tylko doceniają możliwość wspierania rozwoju dziecka, ale też wsparcia udzielanego rodzinie, w tym między innymi: udzielanie rodzicom instruktażu i porad w zakresie specjalistycznej pracy z dzieckiem, w dostosowaniu środowiska domowego do potrzeb dziecka oraz przekazywaniu informacji na temat pomocy i środków dydaktycznych wspierających rozwój dziecka.
 Na terenie poradni został uruchomiony raz w miesiącu Bezpłatny Punkt Konsultacyjny dla rodziców, nauczycieli i specjalistów pracujących z małymi dziećmi.
Działania WOKRO nadzorował  i koordynował dyrektor poradni w ramach zadań własnych. Prowadzona była również dokumentacja potwierdzająca realizację zadań, zgodnie z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi WWRD.  
  Aktualnie Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”. Przygotowywane są nowe porozumienia na lata 2022 – 2026. Będziemy informować, gdy będą znane szczegóły.

Strona 8 z 22