Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

W kwietniu 2021r. dwukrotnie odbyło się spotkanie członków Powiatowego Zespołu Koordynującego realizację Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w celu opracowania sprawozdania za ubiegły rok. W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele różnych instytucji działających na terenie powiatu kolbuszowskiego – Poradni P-P, PZ Orzekającego, PU Pracy, Starostwa, PCP Rodzinie -  co ułatwia współpracę, koordynację, podejmowanie  działań adekwatnych do założeń programu .  Zespołowi przewodniczy Agnieszka Tyczka-psycholog, mediator i negocjator z PP-P w Kolbuszowej.

Celem głównym  programu jest zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej opieki adekwatnej do ich potrzeb, promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym.

Cele szczegółowe programu to m.in.:

  • upowszechnianie wiedzy na temat zdrowia psychicznego, wzmacnianie zachowań
    i stylów życia wpływających korzystnie na zdrowie psychiczne, rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu;
  • kształtowanie wobec osób z zaburzeniami psychicznymi właściwych postaw społecznych, a zwłaszcza zrozumienia, tolerancji, życzliwości, a także przeciwdziałania ich dyskryminacji
  • edukacja mieszkańców powiatu dotycząca profilaktyki zdrowia psychicznego;
  • koordynacja różnych form opieki i pomocy;
  • rehabilitacja zawodowa osób z zaburzeniami psychicznymi;
  • upowszechnianie zróżnicowanych form pomocy i oparcia społecznego dla osób
    z zaburzeniami psychicznymi;
  • wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży poprzez udzielanie pomocy psychologiczno –pedagogicznej;
  • integracja społeczna osób z zaburzeniami psychicznymi.

 Inne instytucje pomocowe z terenu powiatu kolbuszowskiego zaangażowane w realizację zadań to: PSSE, ZOZ, DPS, ośrodki pomocy społecznej, środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, placówki oświatowe, dzienne domy pobytu dla seniorów.

Obowiązki  związane  z realizacją w/w działań przez samorządy powiatu i gmin określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2017 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2017-2022 (Dz.U. z 2017r.  poz. 458).

 

Opracowała Agnieszka Tyczka

           Podejmowane w ramach obchodów Dnia liczne inicjatywy są okazją do globalnego politycznego zaangażowania i bardziej efektywnej współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie. Podstawowe założenia obejmują zwiększenie potencjału zaspokajania szczególnych potrzeb osób dotkniętych autyzmem, umożliwienie rozwijania indywidualnych talentów oraz poprawę dostępu do usług opiekuńczych i pomocowych.

                        Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej systematycznie w codziennej pracy oferuje różne formy pomocy pośredniej i bezpośredniej dzieciom oraz młodzieży z autyzmem i zespołem Aspergera, ich rodzicom i nauczycielom, a także terapeutom.

         Dziecko, u którego zdiagnozowano autyzm ma praw do opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju (od momentu wykrycia niepełnosprawności do czasu rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej) oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na każdym etapie edukacyjnym.

Wymienione dokumenty wydawane są przez zespoły orzekające w PPP, po złożeniu wniosku oraz stosownych zaświadczeń (specjalistycznych diagnoz, wyniku badania lekarskiego, opinii wychowawcy) przez rodzica lub pełnoletniego ucznia.

 Dla przykładu roku szkolnym 2018/2019 poradnia wydała 13 orzeczeń z uwagi na autyzm, w tym Zespół Aspergera, 2019/2020 – 11 orzeczeń. Średnio w każdym roku szkolnym wydajemy  ich od 10 -20 .

         Pomoc oferowana osobom z autyzmem nie ogranicza się do wydawania dokumentów. Istotną formą wsparcia jest realizowane przez specjalistów pracujących w poradni wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, w ramach którego dziecko ma zapewnioną wielowymiarową pomoc dostosowaną do jego potrzeb. Wykorzystujemy zarówno podejście rozwojowe zakładające, że każde dziecko jest aktywnym „uczniem” jak i behawioralne dążące do zmiany zachowania dziecka.

 W szczególności są to zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne,terapia neurologopedyczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, alternatywne metody komunikacji (AAC),...Terapeuci stosują w pracy nowoczesne pomoce dydaktyczne i terapeutyczne dla małych dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych , m.in.: Sala Doświadczania Świata,  zestawy różnych pomocy dydaktycznych do pracy, w tym "Metoda Krakowska” , pakiet Edu-Przedszkole, „Magiczny Dywan”,...

         Od 2011 roku organizujemy zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży z autyzmem wg.autorskiego programu ,,Krok po kroku -  w świecie zasad, emocji i komunikacji''. Co dwa tygodnie w ramach  spotkań uczniowie mają szansę m.in. na rozwijanie kompetencji społecznych, poznanie nowych kolegów oraz doświadczenie akceptacji i zrozumienia. Terapeuci-psychologowie prowadząc zajęcia wykorzystując elementy Treningu Umiejętności Społecznych.

         Rodzice dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają także możliwość konsultacji z pracownikami poradni. Prowadzone rozmowy są okazją do zrozumienia zachowań dziecka, ukierunkowania jego edukacji, szukania dodatkowych form pomocy w innych instytucjach, stowarzyszeniach i placówkach, a także omawiania wszelkich wątpliwości i rozterek związanych z wychowaniem.

W tym roku chcemy  również zaprosić rodziców do nowo tworzonej grupy wsparcia. Pierwsze spotkanie w formie on-line odbędzie się 19 maja br. Dokładne informacje na ten temat zostaną podane w terminie późniejszym na stronie internetowej placówki. Po zakończeniu pandemii planowane jest kontynuowanie ich w siedzibie poradni.

         W celu wsparcia nauczycieli i wychowawców uczniów z autyzmem poradnia stworzyła  sieć współpracy i doskonalenia, w ramach której począwszy od 2019 dwa razy w roku organizowane są spotkania konsultacyjno – warsztatowe.

Są one okazją do poszerzenia  wiedzy i umiejętności w zakresie wychowania i edukacji  uczniów z autyzmem oraz wymiany doświadczeń. W tym roku z racji obostrzeń epidemicznych odbyło się ono w formie zdalnej na platformie Google Meet, w dniu 17 marca 2021.

 Dziękujemy nauczycielom za udział, ciekawą dyskusje i  wspólne szukanie sposobów radzenia sobie z  problemami, z którymi spotykają się na co dzień w swojej pracy.

         Nauczyciele mają również możliwość indywidualnych konsultacji ze specjalistami. W miarę możliwości oraz zgłaszanego przez przedszkola/szkoły zapotrzebowania pracownicy poradni przeprowadzają także szkolenia rad pedagogicznych, konsultują Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutyczne oraz uczestniczą w tworzeniu Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia

          Pracownicy  poradni, aby zapewnić najwyższy poziom oferowanej pomocy systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje oraz poszerzają swój warsztat pracy poprzez udział w licznych szkoleniach, konferencjach, studiach podyplomowych, a także różnorodnych formach samokształcenia i samodoskonalenia.

         Prowadzone przez poradnię różnorodne formy pomocy i terapii nie doprowadzą do wyeliminowania zaburzeń  autystycznych u dziecka , dają  jednak wielką szansą na stymulację ogólnego rozwoju, rozwinięcie jego potencjalnych możliwości i ograniczenie trudnych zachowań, edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości oraz satysfakcjonujące funkcjonowanie w społeczeństwie.

Justyna Pomykała - psycholog, specjalista w zakresie autyzmu

Izabela Halat-Wójcicka – psycholog, spec. wczesnego wspomag. rozwoju dzieci

 Wiele radości, wszelkiej pomyślności, radosnych i pogodnych świąt Wielkiej Nocy, smacznego jajka, mokrego dyngusa oraz zdrowia pogody ducha życzliwej i pełnej ciepła atmosferze przy świątecznym stole. Niech ten wielkanocny czas zwycięstwa nad  śmiercią będzie okresem zadumy i refleksji na życiem oraz na nadejście nowego jutra.

W zdrowiu i spokoju

przeżycia radosnych Świąt

Zmartwychwstania Pańskiego

życzą

Dyrektor i pracownicy poradni.

                                                                   

 

 Wielkanoc 2021

 

 Szanowni Państwo,

Poradnia realizuje pracę w formie tradycyjnej (stacjonarnej). W trosce o bezpieczeństwo Klientów i pracowników zachowujemy reżim sanitarny. 

W związku z utrzymującą się sytuacją epidemiczną informujemy, iż:

  • Wszelkie dokumenty wymagane przez poradnię należy przekazywać za pomocą poczty tradycyjnej, poczty elektronicznej lub pozostawiać w oznakowanej skrzynce znajdującej się przed wejściem do poradni (w przedsionku budynku) - w celu zminimalizowania liczby klientów przyjmowanych w poradni.
  • W poradni przyjmowane są wyłącznie osoby, które wcześniej umówiły się telefonicznie.
  • Poradnia prowadzi bezpośrednią działalność konsultacyjną, diagnostyczną (po wcześniejszym ustaleniu terminu wizyty).
  • Dzieci i młodzież zapraszamy na diagnozę i terapię z własnymi przyborami do pisania.
  • Na życzenie rodziców działalność terapeutyczna może być realizowana w formie zdalnej (po ustaleniu szczegółów z terapeutą).
  • Przed wizytą w poradni rodzic / prawny opiekun powinien zapoznać się z WEWNĘTRZNYMI PROCEDURAMI BEZPIECZEŃSTWA, znajdującymi się na stronie internetowej poradni. Brak zgody na: warunki badania, stosowanie środków ochronnych, wypełnienie oświadczeń- jest jednoznaczne z odmówieniem zgody na badanie.
  • Pisemne orzeczenia, opinie, informacje z wyników badań mogą być odebrane osobiście po otrzymaniu informacji sms.
  • Wszelkie zapytania prosimy konsultować telefonicznie (sekretariat:17 2271 156 lub mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Zawieszono do odwołania pracę bezpośrednią specjalistów poradni w terenie - w przedszkolach / szkołach / ośrodkach znajdujących się na terenie powiatu kolbuszowskiego. Wszelkie sprawy pilne i sposób ich realizacji należy uzgadniać z Dyrektorem poradni lub z Opiekunem placówki.
  • W poradni codziennie dyżurują specjaliści oferujący wsparcie i pomoc w sytuacjach trudnych pod numerem telefonu 691 920 909 .
  • Zachęcamy do kontaktu ze specjalistami poradni również drogą elektroniczną:
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

 

Tydzień Mózgu jest coroczną akcją edukacyjną, która ma na celu popularyzowanie wiedzy o mózgu, układzie nerwowym, jego działaniu oraz przedstawienie aktualnych wyników badań w tym obszarze. Osoby, które chciałyby poznać tajemnice mózgu i umysłu, powinny zarezerwować sobie wieczory między 15 a 20 marca. W tych dniach z okazji Tygodnia Mózgu kilka ośrodków w Polsce szykuje wiele ciekawych spotkań online z popularyzatorami nauki i naukowcami specjalizującymi się w badaniach mózgu. Aby poznać detale wystarczy kliknąć na poniższy link:

 https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wez-udzial-w-tygodniu-mozgu-i-poznaj-tajemnice-umyslu

Podstawa prawna realizowanych zajęć:

Ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. z 2019 r. poz. 473),

Uchwała nr 160 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem” (M. P. poz. 1250) ,

Program kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem.”

                        Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej od 2017 r. pełni funkcję Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego na mocy  porozumienia  zawartego pomiędzy MEN a  Powiatem Kolbuszowskim. W ramach programu  wczesnym wspomaganiem rozwoju objęte zostały dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością przez powiatowy zespół ds. orzekania lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną, co nie jest warunkiem uczestnictwa, gdyż wspomaganiem może być objęte każde dziecko zagrożone niepełnosprawnością  od urodzenia do momentu rozpoczęcia nauki w szkole.Obecnie uczestniczące są w przedziale wiekowym 2 – 6 lat i mieszkają na terenie powiatu kolbuszowskiego.

                      Dzieci biorące udział w programie korzystają z kompleksowych form specjalistycznej pomocy.  W ramach projektu pracują specjaliści z zakresu psychologii, autyzmu,oligofrenopedagog, logopeda, neurologopeda, terapeuta pedagogiczny,  fizjoterapeutki, diagnostyka i terapeutka SI, surdopedagog, tyflopedagog,  co stwarza szansę na różnorodność prowadzonego wspomagania i dostosowania go do potrzeb dziecka.

Wieloprofilowe programy usprawniania dzieci w sferze intelektualnej, ruchowej, społecznej i emocjonalnej w ubiegłym roku były realizowane w formie zajęć  indywidualnych ( z powodu epidemii), we wcześniejszych latach także w formie spotkań  w małej grupie. Wspólna zabawa z wykorzystaniem m.in. „Magicznego dywanu” była dużą atrakcją dla maluchów i wyzwalała ogromną potrzebę ruchu.

             W czasie pandemii niezwykle cenne okazało się wsparcie psychiczne rodzin, z którego wielokrotnie w różnej formie korzystali  oraz szczegółowe wskazówki dotyczące sposobów usprawniania dziecka w warunkach domowych.

             Terapeuci realizujący zajęcia w ramach programu „Za życiem”,  dostosowują je do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Stosują w pracy nowoczesne pomoce dydaktyczne i terapeutyczne dla małych dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zakupione w ramach programu/Sala Doświadczania Świata/.   jak i będące na wyposażeniu naszej poradni.  Ze środków własnych zakupiono także  dodatkowy sprzęt komputerowy/laptopy/, zestawy pomocy dydaktycznych do pracy, m.in. "Metodą Krakowską, drugi zestaw EEG Biofeedback oraz pakiet Edu-Przedszkole.

               Specjaliści pracujący w programie podkreślają wzrost chęci, zaufania i współpracy dziecka w kontakcie z terapeutą, wzrost motywacji do poprawnego wykonywania zadań przez dzieci, mniejszą częstotliwość występowania zachowań „trudnych” u dzieci,  wzrost kompetencji komunikacyjnych, umiejętności motorycznych w zakresie motoryki małej i dużej, poprawę funkcjonowania poznawczego, społecznego i emocjonalnego dzieci, poprawę funkcjonowania układów sensorycznych, zwiększenie tolerancji na bodźce sensoryczne, poprawę sprawności fizycznej w możliwym dla dziecka zakresie, zwiększenie umiejętności i aktywności dzieci w środowisku rodzinnym i społecznym, wzrost umiejętności w zakresie samoobsługi i samodzielności dzieci.

             Z kolei rodzice nie tylko doceniają możliwość wspierania rozwoju dziecka, ale też wsparcie udzielane rodzinie w formie instruktażu i porad w zakresie specjalistycznej pracy z dzieckiem i dostosowaniu środowiska domowego do potrzeb dziecka oraz przekazywaniu informacji na temat pomocy i środków dydaktycznych wspierających rozwój dziecka, a także instytucji i placówek świadczących pomoc (np. służba zdrowia, PCPR).

            Na terenie poradni został uruchomiony raz w miesiącu Bezpłatny Punkt Konsultacyjny dla rodziców, nauczycieli i specjalistów pracujących z małymi dziećmi.

                 Działania WOKRO nadzoruje i koordynuje dyrektor poradni w ramach zadań własnych. Prowadzona jest dokumentacja zgodnie z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi realizacji WWRD.  Dziecko i jego rodzina otrzymują specjalistyczną pomoc w wymiarze 4-6 godz. w miesiącu.

Rozpoczęłyśmy kolejny rok pracy. Program zakończy się w grudniu 2021r.

Zainteresowanych rodziców zapraszamy do kontaktu. Informacja pod numerem 17 2271 156 lub 691 920 909.

 Terminy przyjęć w ramach Punktu Konsultacyjnego można znaleźć na stronie internetowej: www.poradnia.kolbuszowa.pl

 

        09  lutego 2021 roku obchodziliśmy po raz kolejny Dzień Bezpiecznego Internetu pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy Razem!”. Ten dzień obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku. Natomiast organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF).  Celem obchodów jest zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.

Pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kolbuszowej, jak co roku, włączyli się w obchody Dnia Bezpiecznego Internetu  we współpracy z placówkami oświatowymi znajdującymi się na terenie naszego Powiatu. Warsztaty w formie bezpośredniej – na terenie szkoły lub pośredniej – za pośrednictwem dostępnej technologii informatycznej (Microsoft Teams , Zoom Meeting, Classroom , Google Meet) odbyły się lub są w realizacji w następujących placówkach:

SP w Krzątce kl. I, II, III – forma bezpośredniego kontaktu, a klasy IV, V, VI, VII, VIII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP w Niwiskach kl. V, VI, VII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

ZSA-E w Weryni kl. I Technikum za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP w Przyłęku kl. IV, V, VI za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP w Mechowcu kl. I, II, III forma bezpośredniego kontaktu,

SP w Woli Rusinowskiej kl. I, II, III forma bezpośredniego kontaktu, kl. VII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP w Zarębkach – udostępnienie materiałów do pracy z uczniami, rodzicami na temat zagadnień związanych z bezpiecznym użytkowaniem Internetu,

SP w Kolbuszowej Górnej kl. VIII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP w Majdanie Królewskim kl. VIII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

ZST w Kolbuszowej kl. IV Technikum oraz Szkoła Branżowa I Stopnia za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP w Wilczej Woli kl. IV, V, VI za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP nr 2 w Kolbuszowej kl. VI, VII, VIII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

ZSS w Kolbuszowej Dolnej są planowane z uczniami klas starszych tejże szkoły.

Łącznie pracownicy  PP-P w Kolbuszowej  objęli 653 uczniów zajęciami warsztatowymi o charakterze psychoedukacyjnym i profilaktycznym.

Urządzenia ekranowe używane świadomie i z umiarem mogą stanowić atrakcyjny element życia dzieci i młodzieży. W dobie pandemii są głównym pośrednikiem edukacji, komunikacji czy też rozrywki. Jednak nadmiar ekranów może mieć zgubny wpływ na rozwój i zdrowie dzieci oraz relacje rodzinne. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice kontrolowali korzystanie z wysokiej technologii swoich pociech.

 Wyniki badań uczniów szkół podstawowych, jeszcze sprzed pandemii budzą duży niepokój:

  • Aż 79,6 % uczniów deklaruje, że ich rodzice nie interesują się tym, jak ich dzieci korzystają z Internetu.
  • 41,4 % uczniów deklaruje, że nikt nie był ich przewodnikiem po Internecie.
  • 30,9 % uczniów bez wiedzy i zgody rodziców spotykało się z ludźmi poznanymi w sieci.
  • 51,2 % uczniów korzystających z serwisów społecznościowych ustawia swój profil tak, aby był widoczny tylko dla znajomych.
  • Około 30% nastolatków pozostaje online cały czas niezależnie od miejsca pobytu, a 93,4% codziennie korzysta z internetu w domu (bad. Nastolatki 3.0 – NASK, 2016).
  • Jak wynika ze statystyk internetowych, ogółem niemal jedna trzecia (32%) polskich dzieci w wieku 7–18 lat miała kontakt z erotyką i pornografią w Internecie. Starsza młodzież miała styczność z takimi materiałami częściej, ale nawet w przypadku dzieci w wieku 7–12 lat było to 27% (Megapanel PBI dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, 2015).

 Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w sieci oraz ich prawidłowe z niej korzystanie w dużym stopniu zależy od rodziców. Warto zatem wprowadzić w domu zasady korzystania z urządzeń ekranowych, dostosowane do wieku i potrzeb domowników:

  1. Ustalmy limity czasu spędzanego przed ekranem:
  • Dzieci do 2 r.ż : zero ekranów,
  • 2-5 lat: do jednej godziny,
  • 6-12 lat: do dwóch godzin,
  • Nastolatek: do czterech godzin.
  1. Nie patrzymy w ekran przed snem:
  • Światło smartfonów utrudnia zasypianie i pogarsza jakość snu,
  • Zaleca się niekorzystanie z nich przynajmniej 1 godzinę przed zaśnięciem.
  1. Nie korzystamy z ekranów przy jedzeniu.
  2. Spędzamy razem aktywnie czas.
  3. Bawmy się wspólnie bez ekranów.
  4. Udostępniamy dzieciom jedynie pozytywne i bezpieczne treści.
  5. Rozmawiamy z dzieckiem o jego doświadczeniach w sieci.
  6. Konfigurujemy ustawienia bezpieczeństwa w urządzeniu.
  7. Instalujemy program do kontroli rodzicielskiej.
  8. Sami dajmy właściwy przykład ograniczając swój czas spędzany przed monitorami.

Więcej informacji na ten temat znajdziecie Państwo w zakładce „Zostań w domu”.

 

 

W tym roku Dzień Bezpiecznego Internetu przypada na wtorek 9 lutego, ale obchody będą trwały przez cały luty i marzec. 
Obecnie internet stał się nieodłącznym elementem życia młodych ludzi, niezbędnym do nauki i komunikacji.  Chociaż dla większości użytkowników  faktycznie jest narzędziem pracy, rozrywki i komunikacji, to jednak w przypadku pewnej grupy młodych internautów, korzystanie z sieci może wymykać się spod kontroli. Problematyczne używanie internetu (PUI) jest przedmiotem ożywionej dyskusji naukowej psychologów, pedagogów, psychiatrów, socjologów i innych uczonych oraz licznych badań w tym obszarze.
Jedno z nich zostało zrealizowane przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.  
Projekt był dofinansowany ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia  w ramach konkursu przeprowadzonego przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
Badanie przeprowadzono  na ogólnopolskiej losowej próbie uczniów w wieku 12-17 lat (N=1017) oraz wśród przedstawicieli grona pedagogicznego (N=77) i rad rodziców (N=76), od marca do czerwca 2019r. W badaniu zebrano łącznie 1039 ankiet.W procedurze weryfikacji danych wyłoniono próbę 1017 ankiet .
Najważniejsze wyniki z badań wskazują, że ponad połowa (54,4%) młodych ludzi miała kontakt z niebezpiecznymi treściami w internecie. Niemal co trzeci (31,8%) widział w sieci rzeczywiste sceny okrucieństwa i przemocy, zaś co czwarty – treści dotyczące sposobów samookaleczania (26,1%), materiały pornograficzne (25,2%) lub zachęcające do obrażania innych czy dyskryminujące (23,9%). Nieco mniej osób napotkało na treści propagujące zaburzenia odżywania (19%) lub prezentujące sposoby popełniania samobójstwa (15,8%). Najrzadziej młodzi ludzie spotykali się z materiałami zachęcającymi do używania narkotyków (8,0%).
Badanie umożliwiło również określenie, co młodzi ludzie robią w internecie każdego dnia. Przede wszystkim kontaktują się ze znajomymi (81,1%), oglądają filmiki (71,9%), słuchają muzyki (71,4%) i przeglądają portale społecznościowe (67,0%). Mniej więcej dwa razy mniej badanych ogląda filmy i seriale (38,6%), śmieszne zdjęcia lub obrazki (29,2%) czy gra w gry wieloosobowe (28,7%). Jedynie 26,9% nastolatków szuka informacji potrzebnych do odrobienia pracy domowej, gra w gry dla jednego gracza (21,7%) czy poszukuje informacji na temat zainteresowań (21,7%). Te ostatnie aktywności więcej badanych wykonuje nie codziennie, ale raz w tygodniu, czy kilka razy na miesiąc.
Niemal wszystkie nastolatki (97,1%) korzystają z internetu za pomocą smartfonów lub telefonów komórkowych, zaś 76,5% używa do tego laptopów. Mniej więcej czterech na 10 młodych ludzi korzysta z komputera stacjonarnego (45,7%), konsoli do gier – np. Xbox, PlayStation (42,3%) i tabletu (36,1%). Najmniej badanych korzysta ze smartwatchów (6,9%) i przenośnych konsoli do gier.
 
Nastolatki problematycznie używające internetu istotnie częściej korzystają z portali społecznościowych i udostępniają na nich zdjęcia, oglądają filmiki i śmieszne obrazki. Ponadto istotnie częściej słuchają muzyki online, ściągają pliki, oglądają filmy i seriale oraz robią zakupy przez internet. W przypadku gier internetowych jedyną różnicą istotną statystycznie między użytkownikami normatywnymi   a problematycznymi jest granie w gry hazardowe online.
Wyniki badania potwierdziły związek PUI z funkcjonowaniem w środowisku rodzinnym i szkolnym. Nastolatki problematycznie używające internetu cechują się niższym poziomem wsparcia ze strony rodziny, rówieśników i nauczycieli. Ich rodzice rzadziej rozmawiają z nimi na temat związany z bezpieczeństwem w internecie i rzadziej interesują się ich aktywnością w sieci. Problematyczni użytkownicy internetu mają mniej pozytywny stosunek do szkoły niż ich rówieśnicy i silniej odczuwają stres szkolny. Ponadto zauważalny jest związek między problematyczny używaniem internetu a doświadczaniem przemocy rówieśniczej.

W publikacjach poświęconych PUI zwraca się uwagę na konieczność prowadzenia profilaktyki adresowanej do uczniów, rodziców oraz całego środowiska szkolnego i lokalnego .
Wypracowane zostały ciekawe rekomendacje dla szkół, rodziców i uczniów.Warto się z nimi zapoznać, aby móc skuteczniej podejmować działania w tym zakresie.

Rekomendacje dla szkół

W świetle uzyskanych wyników rekomenduje się szkołom podjęcie następujących działań:
• Przeprowadzanie diagnozy występujących oraz potencjalnych zagrożeń i potrzeb w szkole.
• Umieszczenie w programie wychowawczo-profilaktycznym celów, takich jak uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających           z korzystania z nowych technologii i rozwijanie umiejętności rozpoznawania symptomów Problematycznego Używania Internetu.
• Objęcie systemowymi działaniami profilaktycznymi uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
• Rozszerzenie zakresu działań profilaktycznych w szkole w taki sposób, aby obejmowały nie tylko profilaktykę uniwersalną, ale także selektywną i wskazującą. Profilaktykę uniwersalną należy kierować do wszystkich uczniów, selektywną – do uczniów z grupy podwyższonego ryzyka (np. uczniów doświadczających przemocy rówieśniczej), a wskazującą – do uczniów, którzy przejawiają pierwsze symptomy PUI.
• Prowadzenie zajęć edukacyjnych dla uczniów w celu przekazania im aktualnej i rzetelnej wiedzy na temat PUI oraz jego konsekwencji.
• Podnoszenie kompetencji grona pedagogicznego poprzez prowadzenie szkoleń na temat bezpieczeństwa w internecie i PUI, rozpoznawania czynników ryzyka PUI oraz podejmowania interwencji.
 • Przekazanie rodzicom uczniów wiedzy na temat PUI, jego symptomów, mechanizmów i konsekwencji.
• Rozwijanie umiejętności wychowawczych i komunikacyjnych rodziców. Zachęcanie ich do rozmawiania z dziećmi na temat bezpieczeństwa w internecie oraz zainteresowania aktywnością dziecka online.
• Promowanie ustalania zasad korzystania z urządzeń cyfrowych w rodzinach np. przez edukację rodziców, dystrybucję materiałów informacyjnych itp.
• Organizowanie dla całej społeczności szkolnej wydarzeń związanych z bezpieczeństwem w internecie np. w ramach lokalnych inicjatyw z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu.
• Utrzymywania stałej współpracy z rodzicami dzieci, które wykazują symptomy problematycznego używania internetu, i wspólne opracowanie planu pomocy.
• Wskazanie uczniom wykazującym symptomy PUI i ich rodzicom miejsc, gdzie mogą otrzymać profesjonalną pomoc.
• Kształtowanie pozytywnych relacji interpersonalnych i dbanie o przyjazny klimat zarówno w klasie, jak i całej szkole przez zredukowanie czynników ryzyka PUI, takich jak stres szkolny, negatywny stosunek do szkoły czy przemoc rówieśnicza.
• Prowadzenie działań profilaktycznych z zakresu zapobiegania przemocy rówieśniczej i wprowadzanie procedur reagowania na jej przejawy.
• Rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychospołecznych uczniów, takich jak podejmowanie decyzji, radzenia sobie ze stresem oraz korzystanie ze wsparcia społecznego.
 • Promowanie w szkole zdrowia psychicznego przez modelowanie zachowań i postaw prozdrowotnych.
• Wzmacnianie jakości relacji między uczniami a nauczycielami oraz promowanie pozytywnych wzorców relacji między uczniami a ich rodzicami.
• Tworzenie warunków do rozwijania zainteresowań uczniów oraz rozszerzanie oferty zajęć pozalekcyjnych, aby zapewnić uczniom alternatywną i atrakcyjną formę spędzania czasu wolnego.
• Ustalenie jasnych zasad korzystania z urządzeń cyfrowych przez uczniów na terenie szkoły, w tym dotyczących korzystania         z urządzeń mobilnych na lekcjach i przerwach.

Rekomendacje dla rodziców

W świetle przeprowadzonych badań rekomenduje się zachęcanie rodziców i opiekunów do następujących działań:
• Podejmowania w domu rozmów z dziećmi na temat bezpiecznego i zrównoważonego korzystania z urządzeń elektronicznych oraz zainteresowania aktywnością dziecka online.
• Przekazywania dzieciom wiedzy na temat Problematycznego Używania Internetu oraz jego symptomów, mechanizmów                i konsekwencji.
• Rozwijania i wzmacniania umiejętności psychospołecznych dzieci, takich jak podejmowanie decyzji, radzenie sobie ze stresem czy korzystanie ze wsparcia społecznego. Wspierania dzieci w trudnościach i stresujących sytuacjach.
• Obserwacji dziecka pod względem potencjalnych problemów, takich jak nękanie ze strony rówieśników, nauczycieli lub innych osób. Wsparcia dziecka i udzielenia mu pomocy w przypadku doznanych krzywd lub niepowodzeń.
• Wspólnego z dziećmi ustalenia i egzekwowania przestrzegania w rodzinach zasad korzystania z urządzeń cyfrowych, np. wyznaczenie stref wolnych od ekranów (np. łazienki, sypialni); wyznaczenie pór dnia wolnych od ekranów (np. pory posiłków, godzina przed snem).
• Modelowania odpowiednich zachowań przez odpowiedzialne korzystanie z nowych technologii, w tym przestrzeganie zasad związanych z korzystaniem z urządzeń także przez dorosłych.
• Dbałości o odpowiednią ilość snu dzieci. Wprowadzenia zasady unikania korzystania z urządzeń przynajmniej przez godzinę przed snem i w łóżku.
• W przypadku młodszych dzieci stosowania programów filtrujące treści, zabezpieczeń w przeglądarkach i narzędzi kontroli rodzicielskiej.
• Tworzenia warunków do rozwijania przez dzieci zainteresowań oraz proponowania zajęć pozalekcyjnych, tak aby zapewnić im alternatywną wobec mediów elektronicznych i atrakcyjną formę spędzania czasu wolnego (np. zajęcia sportowe).
• W trudnych sytuacjach, gdy dziecko wykazuje objawy PUI, korzystania ze specjalistycznej pomocy psychologicznej.

Rekomendacje dla uczniów

W świetle przeprowadzonych badań rekomenduje się zachęcanie dzieci i młodzież do następujących działań:
• Dbałości o higienę korzystania z urządzeń ekranowych, np. przez: wspólne z rodzicami wyznaczenie stref wolnych od ekranów  (np. łazienki, sypialni) wspólne z rodzicami wyznaczenie pór dnia wolnych od ekranów (np. pory posiłków, godzina przed snem)
• Dbałości o równowagę w kontaktach on- i offline, np. przez: regularne spotkania bez urządzeń ekranowych z rodziną, przyjaciółmi   i znajomymi; angażowanie się w regularną aktywność pozainternetową, np. Sport.
• Reagowania w sytuacjach przemocy rówieśniczej, w szczególności cyberprzemocy przez: zgłaszanie zaistniałych przypadków zaufanym osobom dorosłym lub moderatorom serwisów, jeśli zostały złamane regulaminy; pomoc pokrzywdzonym rówieśnikom poprzez wsparcie psychologiczne oraz wskazanie osób i miejsc, które mogą udzielać pomocy profesjonalnej.
• Reagowania w sytuacjach, w których ich rówieśnicy mogą znajdować się w kryzysie psychicznym przez: zgłaszanie takich przypadków zaufanym osobom dorosłym lub profesjonalistom (np. psychologowi szkolnemu); pomoc rówieśnikom w takiej sytuacji przez wsparcie psychologiczne oraz wskazanie osób i miejsc, które mogą udzielać pomocy profesjonalnej.
• Przestrzegania zasad bezpieczeństwa online, w szczególności: dbałości o własną prywatność przez właściwe ustawienia prywatności w aplikacjach i na portalach; dbałości o prywatność innych osób – nieudostępnianie ich zdjęć, danych czy wypowiedzi bez ich zgody; niepodawanie haseł do swoich kont i profili; nieprzesyłanie materiałów przedstawiających rówieśników w sytuacjach intymnych     (tzw. seksting); niespotykanie się z osobami poznanymi w internecie bez zgody i wiedzy rodziców.

Autorkami raportu z badań są :Katarzyna Makaruk, Joanna Włodarczyk, Patrycja Skoneczna
Konsultacje i rekomendacje:
Dr hab. Jacek Pyżalski,  Agnieszka Nawarenko, Dr Szymon Wójcik
Raport z badań dostępny jest na stronie : https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/loguj-sie-z-glowa-czyli-jak-bezpiecznie-korzystac-z-internetu

Zapraszamy do korzystania z telefonicznych porad i konsultacji psychologów, pedagogów, logopedy, psychoterapeuty, doradcy zawodowego, mediatora w godzinach: 10-12 pod numerem 691 920 909 w następujących terminach:

10.02. - A. Poczekajło (psycholog)

17.02. - M.Selwa (pedagog)

24.02. - D.Frankiewicz (pedagog)

03.03. - A.Tyczka (psycholog, mediator)

10.03. - B.Zasowska (pedagog, doradca zawodowy)

15.03.- J.Bystrek (psycholog)

22.03. -I.Halat-Wójcicka (psycholog)

29.03.- M.Zawadzka (pedagog)

12.04.- J.Pomykała (psycholog)

19.04.- M.Ludera (logopeda)

23.04.- H.Raszewska (psychoterapeuta)

28.04.- A.Poczekajło (psycholog)

05.05.- M.Selwa (pedagog)

12.05.- D.Frankiewicz (pedagog)

19.05.- A.Tyczka (psycholog, mediator)

26.05.- B.Zasowska (pedagog, doradca zawodowy)

04.06.- J.Bystrek (psycholog)

10.06.- I.Halat-Wójcicka (psycholog)

17.06.- M.Zawadzka (pedagog)

22.06. -J.Pomykała (psycholog)

Istnieje możliwość indywidualnego kontaktu na terenie poradni po wcześniejszym uzgodnieniu terminu ze specjalistą.

 

Serdecznie zapraszamy Dyrektorów szkół i placówek oświatowych, Nauczycieli, Wychowawców, Pedagogów, Psychologów i Przedstawicieli JST na konferencję Pandemia a zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży-profilaktyka i interwencja

Cel konferencji: przedstawienie wpływu pandemii i izolacji społecznej na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży; szeroka, wieloaspektowa analiza rodzajów zachowań ryzykownych, ich przyczyn i skutków oraz prezentacja dobrych praktyk –skutecznych działań profilaktycznych i interwencyjnych na rzecz przeciwdziałania zjawiskom uznawanym za niepożądane społecznie.

Zapraszamy do udziału wszystkich Państwa dla których dobro dziecka jest nadrzędną wartością, którzy chcą zrozumieć, z jakimi problemami zmagają się młodzi ludzie w tej trudnej dziś rzeczywistości, skutecznie ich wesprzeć oraz zadbać o ich dobrostan psychiczny.

Konferencja odbędzie się w dniu 04 lutego 2021roku  w godz. od 14.00 do 17.30, na platformie Zoom

PROGRAM KONFERENCJI :

  • 14.00-14.10 Andrzej Dziugan, Marta Dragan, przywitanie uczestników, prezentacja prelegentów oraz przedstawienie założeń konferencji
  • 14.10-15.40 dr Maciej Dębski, Zagubieni w sieci - trudności dzieci i młodzieży w świecie cyfrowym (uzależnienia, cyberprzemoc, seksting)
  • 15.40-16.00  mgr Paula Włodarczyk, Problemy dzieci i młodzieży w czasie pandemii na podstawie danych Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 - na co zwrócić uwagę?
  • 16.00-17.00 mgr Ilona Dzido, Sytuacje kryzysowe wśród dzieci i młodzieży - skuteczna interwencja i profilaktyka
  • 17.00-17.15 mgr Aleksandra Gromadzka, mgr Lucyna Węgrzyn, Ośrodki Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży jako miejsce wsparcia dla młodych pacjentów przejawiających zachowania ryzykowne oraz ich bliskich
  • 17.15-17.30 Debata

Zapisy na konferencję odbywają się poprzez formularz znajdujący się na stronie PCEN w Rzeszowie/ Oddział Krosno.

Link do zapisów https://szkolenia.pcen.pl/index.php?action=pokazforma&id=15106

Konferencja jest bezpłatna, liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

Link do konferencji zostanie przesłany na adresy e-mail zapisanych  uczestników  w dniu poprzedzającym spotkanie.

 

Serdecznie zapraszamy nauczycieli pracujących z uczniami z autyzmem i trudnościami w sferze społeczno-emocjonalnej na kolejne spotkanie w ramach sieci współpracy i doskonalenia. Planowany termin to 17 marca 2021 r. godzina 13:30. Warsztaty odbędą się w formie zdalnej. Prosimy o zgłaszanie się pod numerem telefonu 17 2271156 lob mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 12 marca (koniecznie podając numer telefonu i adres mailowy). Po tym terminie zarejestrowane osoby otrzymają link do spotkania, który uaktywni się w dniu spotkania.

Warsztaty będą miały formę pytań i odpowiedzi w związku z tym przy zgłoszeniu prosimy o podanie interesujących Państwa zagadnień, z którymi spotykacie się w swojej pracy.

Serdecznie zapraszamy!!!

Strona 11 z 22