Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

W bieżącym roku szkolnym wznowione zostały prace grupy wsparcia pedagogów szkolnych, specjalnych i pedagogów poradni psychologiczno-pedagogicznej. W czwartek 16 listopada b.r. zajęcia warsztatowe poprowadził pan Arkadiusz Nepelski - trener firmy szkoleniowej "Brakujące lekcje". Poruszone przez niego zagadnienia dotyczyły tematu: "W jaki sposób pracować z rodzicami uczniów, by odnieść sukces i nie ulegać frustracji?" Uczestnicy mogli dokonać analizy trudności, z jakimi mierzą się osoby udzielające pomocy, wymienić się doświadczeniami i spostrzeżeniami w obszarze efektywnego i długofalowego pomagania. Prowadzący zajęcia zwrócił uwagę na konieczność zachowania dobrostanu przez "pomagaczy". Jest to niezbędny warunek, aby oferowana pomoc była skuteczna.

Nasze spotkanie upłynęło w atmosferze otwartości, wzajemnego wsparcia i zrozumienia.

O kolejnych terminach spotkań będziemy informować drogą e-mailową i internetową.

Koordynatorki:

M. Zawadzka

M. Ludera

 

    Wraz z nadejściem jesieni i istotnymi zmianami w świecie przyrody zaczynamy zauważać pogorszenie się naszego funkcjonowania psychofizycznego.  Nierzadko stajemy się ociężali, apatyczni, mamy gorszy nastrój i brak chęci do wykonywania codziennych obowiązków. Krótkie dni
i ograniczony czas ekspozycji na słońce ogranicza wytwarzanie przez organizm witaminy D, która jest kluczowa dla aktywności seratoniny. Zarówno serotonina jak i melatonina pomagają utrzymać codzienny rytm organizmu związany
z sezonowym cyklem noc–dzień.  Zmiany stężenia serotoniny i melatoniny zakłócają prawidłowy rytm sen–czuwanie. W efekcie powodują trudności
w dostosowaniu się do sezonowych zmian długości dnia, co skutkuje zaburzeniami snu, nastroju i zachowania, opisywanymi jako depresja sezonowa SAD.
 
    Tak jak i dorośli, dzieci również mogą odczuwać negatywne konsekwencje zmian pór roku. Mały człowiek może być bardziej niż zwykle zmęczony, smutny, zniechęcony i nie cieszyć się jak zazwyczaj swoimi ulubionymi aktywnościami. Rodzice nie powinni lekceważyć tego obniżenia nastroju. Dzieci bardzo często nie potrafią zrozumieć i nazwać stanów emocjonalnych, ale poprzez zmianę w  swoim zachowaniu sygnalizują doświadczane trudności. Niedobory światła powodują drażliwość, niepokój
i kłopoty z koncentracją uwagi. Ograniczona aktywność na świeżym powietrzu
i niezaspokojona potrzeba ruch wzmacniają pobudliwość i impulsywność.
    

Jak radzić sobie z sezonowym obniżeniem nastroju u dzieci?

    Wskazówki dla rodziców:

Zapewnienie jak największej ilości światła, najlepiej naturalnego,
W słoneczne dni spędzania przynajmniej 30 minut na świeżym powietrzu,
Dostarczanie w jadłospisie odpowiedniego zestawu witamin oraz węglowodanów będących źródłem energii,
Zainteresowanie nowymi aktywnościami i zabawami dostosowanymi
do pory roku,
Dostrzeganie drobiazgów wywołujących radość i uśmiech na twarzy,
Dodatkowy czas przeznaczony na odpoczynek, czasem lepiej, aby prace domowe zaczekały, niż żeby dziecko było zbyt wyczerpane i zniechęciło się do uczniowskich obowiązków,
Okazywanie wsparcia i zrozumienia, wspólnie spędzany czas w gronie rodzinnym,
Umożliwianie kontaktów z rówieśnikami i udziału w zajęciach rozwijających zainteresowania.

    Jeśli zauważymy, że stan wyraźnie obniżonego nastroju utrzymuje się
u naszego dziecka bez przerw ponad dwa tygodnie, występują kłopoty ze snem, zobojętnienie, niechęć do wszelkiej aktywności i lęki to powinniśmy udać się na konsultację do specjalisty.


    O depresji sezonowej u dzieci można mówić, gdy epizody zaburzeń nastroju powtarzają się 2-3 lata z rzędu o określonej porze – zwykle to październik lub listopad i ustępują wraz z nadejściem wiosny (marzec/kwiecień).

Objawy depresji sezonowej u najmłodszych:
problemy z koncentracją uwagi, zaburzenia pamięci,
istotny spadek motywacji do systematycznej nauki i obniżenie wyników,
odczuwana w ciągu dnia senność,
bóle głowy, brzucha,
smutek, brak energii i ograniczenie motywacji do wykonywania ulubionych aktywności,
obniżenie odporności i często występujące infekcje (np. przeziębienie, grypa),
nadmierna drażliwość, wybuchy złego humoru, a nawet napady agresji,
wzmożony apetyt – objadanie się batonikami, chipsami, lodami („zajadanie” emocji).

     Objawy depresji sezonowej mogą być nasilone przez stresujące wydarzenia w życiu dziecka takie jak problemy rodzinne, strata bliskiej osoby, konflikty
z rówieśnikami czy nie radzenie sobie z wymaganiami szkolnymi.

Depresja sezonowa a depresja młodzieńcza

 Zachowania depresyjne obserwowane u nastolatków są nietypowe i często odbiegają od ogólnych kryteriów diagnostycznych.

 Smutek, przygnębienie, apatia występują  w niewielkim nasileniu albo wcale.
Często na pierwszy plan wysuwa się arogancja, agresja czy abnegacja – zachowania, które mylimy z „oczywistym” w tym wieku buntem wobec otaczającego świata.
Cierpienie jakie wynika z doświadczanych trudności odbiera nastolatkom nadzieję i sens życia, a jego konsekwencją jest postawa opozycyjno-buntownicza.

Obserwuje się zachowania ryzykowne, autoagresywne, przekraczające przyjęte normy społeczne, często jako wołanie o pomoc.

Następuje pogorszenie zdolności intelektualnych i obniżenie wyników, co może prowadzić do wagarowanie, a ostatecznie spowodować całkowitą odmowę chodzenia do szkoły.

Widoczne jest zaniedbanie codziennej higieny ciała i wyglądu zewnętrznego.

Znika radość z tego, co sprawiało kiedyś przyjemność. Zaprzestanie uprawiania sportu, czytania książek, oglądania telewizji, spotykania się z przyjaciółmi.

W postawie dominuje wycofanie lub nadmierne pobudzenie.

Obserwuje się zmianę apetytu (brak łaknienia lub objadanie się) albo kłopoty ze snem (częściej to nadmierna senność i problem z porannym wstawaniem).

Objawy depresyjne mogą ukrywać się pod maską dolegliwości fizycznych, takich jak bóle głowy, brzucha, kręgosłupa.

Pojawia się obsesyjne zainteresowanie tematyką śmierci, czytanie na jej temat książki lub mówienie o swojej śmierci.

Dochodzi do ucieczek z domu.

Depresja młodzieńcza może być trudna do wychwycenia przez otoczenie
i często mylona ze zmianami wynikającymi z okresu dorastania czy sezonowości pór roku. Powyższe zachowania, które mogą występować
w zróżnicowanym zakresie i stopniu, mogą być sygnałami choroby, wymagającej specjalistycznej diagnozy, leczenia farmakologicznego
i psychoterapeutycznego.
                                                                Izabela Halat-Wójcicka

 Wznawiamy dyżury w Punkcie Konsultacyjnym. Na rodziców/ opiekunów małych dzieci i nauczycieli czekają specjaliści pracujący w naszej poradni, którzy oferują swoją pomoc, wiedzę i doświadczenie.

Porady i konsultacje dla rodziców dotyczą:

  • Rozwoju dziecka
  • Zaburzeń rozwojowych
  • Trudności edukacyjnych
  • Trudności wychowawczych

Porady i konsultacje dla nauczycieli/wychowawców/specjalistów dotyczą:

  • Udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Trudności edukacyjnych lub wychowawczych
  • Zwiększenia kompetencji w obszarze pomocy dziecku i rodzinie

W ramach punktu można skorzystać z osobistej wizyty po wcześniejszym umówieniu się lub teleporady.

Rejestracja (17 2271-156)  lub 6919290909

 terminy konsultacji:

  • 08 grudnia 2023 r. – Beata Zasowska, w godz. 14:00 – 15:30
  • 19 stycznia 2024 r. - Marzena Selwa, w godz. 14:00 – 15:30
  • 06 lutego 2024 r. – Paulina Machowska, w godz. 14:00 – 15:30
  • 12 marca 2024 r. – Marta Zawadzka, w godz. 14:00 – 15:30
  • 19 kwietnia 2024 r. –Marta Ludera, w godz. 14:00 – 15:30
  • 16 maja 2024 r. – Karolina Przybyło, w godz. 14:00 – 15:30

Serdecznie zapraszamy psychologów pracujących w placówkach oświatowych z powiatu kolbuszowskiego na spotkanie grupy wsparcia, które odbędzie się w dniu 23.11.2023r. (czwartek) o godz. 14:30 sala 105. Celem spotkania będzie nawiązanie współpracy, wymiana doświadczeń, konsultacje.

Prosimy o wcześniejsze zgłoszenie udziału pod numerem telefonu 17 2271156.

Dnia 16.11.2023 r. o godzinie 14:15 zapraszamy na spotkanie w ramach sieci współpracy pedagogów specjalnych i szkolnych oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej. Gościć będziemy  pana Arkadiusza Nepelskiego - doradcę zawodowego, pedagoga i trenera, który poprowadzi z nami zajęcia warsztatowe. Spotkanie w sali 105 (parter). Zgłoszenia przyjmujemy pod nr tel. 2271-156.

Informujemy, że poszerzył się zakres form pomocy świadczonych przez poradnię, o diagnozę i terapię zaburzeń przetwarzania sensorycznego oraz terapię ręki. Posiadamy atrakcyjnie wyposażoną salę Integracji Sensorycznej, gdzie w formie zabawy prowadzone  są różnorodne zadania ruchowe i manualne, stymulujące układ nerwowy do efektywnego działania.
Teoria integracji sensorycznej zakłada, że mózg człowieka nieustannie odbiera informacje dostarczane przez zmysły. Porządkuje je, aby zorganizować zachowanie ludzi i odpowiednio reagować na otoczenie. Centralny układ nerwowy nieustannie skupia się na bodźcach sensorycznych pochodzących z zewnątrz oraz z wewnętrznych receptorów, przesiewa je, sortuje, a w odpowiedzi steruje celowymi czynnościami. Dzięki sprawnej pracy mózgu, układu nerwowego, zmysłów, bazowych układów: równowagi, propriocepcji, dotykowi, możliwa jest skuteczna adaptacja do warunków zewnętrznych. Czasem jednak dochodzi do niewłaściwej integracji bodźców sensorycznych. Prowadzi to do wielu problemów w rozwoju motorycznym, zachowaniu, nauce, prawidłowych nawykach żywieniowych.  Dotyczy dzieci, ale nieusprawnione mechanizmy, wpływają negatywnie również na funkcjonowanie młodzieży oraz dorosłych. Procesy integracji kształtują się do około 4 roku życia. Możliwość diagnozy dotyczy dzieci od 4 do 9 lat. U młodszych dzieci można mówić  o ryzyku wystąpienia zaburzeń. Wtedy też stymulacja przynosi najlepsze efekty.
Chętnych do zapoznania się z teorią, klasyfikacją, objawami zaburzeń przetwarzania sensorycznego, zapraszamy do przeczytania interesującego artykułu zamieszczonego na naszej stronie, w zakładce  „Do poczytania”.
                                                    
Serdecznie zapraszamy do skorzystania z  usług poradni,  jeśli opisane niepokojące objawy, w dużej mierze dotyczą Państwa dzieci.

Opracowała Agnieszka Tyczka – psycholog, diagnosta i terapeuta SI
          

Zapraszamy na zajęcia terapeutyczne dla dzieci z problemami w koncentracji uwagi w wieku 5 i 6 lat realizowane wg programu "Rosnę w górę".

Celem zajęć jest pomoc dzieciom w lepszym funkcjonowaniu w środowisku domowym, przedszkolnym i rówieśniczym.

Na zajęciach dzieci będą miały okazję:

  • poznawać siebie i swoją wartość
  • uczyć się współdziałania, okazywania uczuć, dostrzegania potrzeb innych
  • uczyć się panowania nad impulsywnymi reakcjami i dłuższego koncentrowania się na zadaniach
  • wyciszać układ nerwowy podczas relaksacji
  • zaspokajać potrzebę ruchu w zabawach muzyczno-ruchowych.

Zajęcia odbywać się będą na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej, w środy o godz. 15:00 (z wyjątkiem ostatniej środy miesiąca), w sali 105, początek 11 października 2023 r., zakończenie w lutym 2024 r. W zajęciach uczestniczyć będzie 6-8 dzieci. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Zgłoszenia prosimy kierować  do sekretariatu poradni tel. 2271-156

 

Szanowni Państwo


Przed nami kolejny rok szkolny.
Nauczycielom oraz pracownikom przedszkoli, szkół i placówek oświatowych życzymy energii, wytrwałości i satysfakcji płynącej z wykonywanej pracy. Rodzicom i opiekunom  jak najwięcej powodów do radości i dumy ze swoich dzieci i podopiecznych, a  dzieciom i uczniom sukcesów, zadowolenia i wielu okazji do rozwoju.

U progu nowego roku szkolnego, zapraszamy do zapoznania się z planowanymi działaniami naszej poradni.
W życzliwej i przyjaznej atmosferze udzielamy wsparcia dzieciom, młodzieży, rodzicom  i nauczycielom oraz instytucjom działającym na rzecz dziecka i rodziny.
Jesteśmy placówką publiczną, w której wizyty są nieodpłatne i nie wymagają skierowań. Rodzice mogą dokonywać rejestracji osobiście lub telefonicznie w godzinach od 7:30 do 15:30, pod numerem telefonu 17 2271 156. Podczas pierwszej wizyty wymagany jest numer pesel dziecka.

Oferujemy:
I. Diagnozowanie dzieci i młodzieży
Badania diagnostyczne:
psychologiczne
pedagogiczne
logopedyczne
procesów integracji sensorycznej
badania przesiewowe: „WIDZĘ”, „MÓWIĘ” i „SŁYSZĘ”  dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
dojrzałości szkolnej,
preferencji zawodowych,
specyficznych trudności w uczeniu się,
problemów wychowawczych i emocjonalnych,
dzieci szczególnie uzdolnionych,
inne.
II. Udzielanie bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Terapia psychologiczna:
Trudności, z którymi pracujemy dotyczą m.in.:
terapii zaburzeń emocjonalnych i psychosomatycznych oraz opóźnień rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży:
nadpobudliwości psychoruchowej,
zaburzeń lękowych i adaptacyjnych,
moczenia nocnego,
nieśmiałości,
zaburzeń odżywiania,
uzależnień,
reakcji nerwicowych i depresyjnych,
zachowań suicydalnych,
opóźnień  w rozwoju poznawczym,    
autyzmu, w tym zespołu Aspergera,
zaburzeń integracji sensorycznej.
Terapia pedagogiczna:
korekcyjno-kompensacyjna - dla dzieci z nieharmonijnym rozwojem poszczególnych funkcji percepcyjno-motorycznych,
dydaktyczno-wyrównawcza - dla dzieci z zaległościami programowymi w nauce,
stymulująca - dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
ze specyficznymi trudnościami w nauce (czytaniu, pisaniu, liczeniu),
innych trudności rozwojowych i edukacyjnych,
ogólnorozwojowa dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Terapia logopedyczna i neurologopedyczna:
wad wymowy,
zaburzeń rozwoju mowy,
jąkania,
mutyzmu,
opóźnionego rozwoju mowy,
wczesnej interwencji logopedycznej.
Inne:
Integracja sensoryczna
terapia EEG Biofeedback,
terapia tyflopedagogiczna,
wczesne wspomaganie rozwoju,
metoda Ruchu Rozwijającego W.Sherborn’e.
Metoda Krakowska
Terapia słuchu metodą Warnkego

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom:

„Warsztaty zwiększające kompetencje rodzicielskie” – cykl 14 dwugodzinnych spotkań dla rodziców (opiekunów),  które odbywać się będą od października w czwartki od 16:00 – 18:00 w pokoju 105 po wcześniejszych zapisach, Wykłady, prelekcje, szkolenia dostosowane do potrzeb i problemów środowiska (karta zgłoszenia w zakładce Druki do pobrania na stronie internetowej poradni)
cykl spotkań szkoleniowych:
- 17.11.2023r. Jak pomóc dziecku z autyzmem w radzeniu sobie z trudnym emocjami
-16.01. 2024r. Profilaktyka logopedyczna
-  marzec 2024r. Jak pracować z dzieckiem z zaburzeniami sensorycznymi.
- 20.05.2024r. Budowanie pozytywnego obrazu siebie u dziecka.
Pogadanki i pedagogizacja według zapotrzebowania podczas wywiadówek w szkołach,
Porady, konsultacje na terenie poradni lub w formie teleporady.


 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana nauczycielom:
Konferencja dla nauczycieli przedszkoli i oddziałów przedszkolnych przy SP na temat dojrzałości szkolnej – 14 marca 2024r.
porady i konsultacje dla wychowawców,  pedagogów szkolnych, specjalistów oraz nauczycieli szkół, przedszkoli i placówek,
mediacje,
interwencja kryzysowa,
sieci współpracy i samokształcenia dla pedagogów i pedagogów specjalnych (spotkania – 2 razy w roku oraz praca na platformie edukacyjnej).
sieci współpracy i samokształcenia dla psychologów (spotkania – 2 razy w roku oraz praca na platformie edukacyjnej).
Szkolenia rad pedagogicznych
Porady, konsultacje na terenie poradni lub w formie teleporady.

III. Zajęcia grupowe w roku szkolnym 2023/2024
Zajęcia ćwiczące umiejętności społeczne z elementami TUS (nowość w tym roku szkolnym)
Zajęcia z terapii ręki i elementów integracji sensorycznej (nowość)
„Mali zdobywcy sukcesów” dla maluszków 2-4 latka wraz z rodzicami/opiekunami,
„Rosnę w górę” dla dzieci w wieku przedszkolnym (5-6 lat) z trudnościami w koncentracji uwagi,
„Trening pewności siebie” dla uczniów klas V – VII,
„Trening pamięci – sprawne półkule” dla  kl.IV – V,
„Uczę się panować nad sobą” dla dzieci z klas I i II szkoły podstawowej w trudnościami w koncentracji uwagi,
„Poznaję świat” dla dzieci w wieku 4 – 5 lat – ogólnorozwojowe,
„Zaczarowani bajką” dla uczniów nieśmiałych i lękowych z klas I i II szkoły podstawowej,
 „Sówki mądre główki” – dla uczniów zdolnych w wieku 10 lat (kl.III szkoły podstawowej),
„Krok po kroku w świecie zasad, emocji i komunikacji” – zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne i komunikacyjne (kl.II – IV szkoły podstawowej),
„Z grafią za pan brat” dla uczniów klas I szkoły podstawowej,
Warsztaty edukacyjno-profilaktyczne na terenie szkół i placówek według potrzeb.

Zajęcia będą organizowane po zebraniu się grupy. Decyduje kolejność zgłoszeń.

IV. Organizujemy i prowadzimy wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Prosimy chętne szkoły o zgłoszenia do końca września tego roku. Decyduje kolejność wpływu. Zapraszamy zwłaszcza szkoły, które jeszcze nie korzystały z takiej formy wsparcia.

V. Prowadzimy doradztwo zawodowe. Co roku podejmujemy szereg działań w szkołach i na terenie naszej placówki, mających na celu pomoc uczniom w określeniu predyspozycji potrzebnych do wyboru szkoły lub zawodu. Diagnozujemy 200 – 300 osób i przeprowadzamy indywidualne rozmowy doradcze.  
Na terenie szkół odbywają się  :
- zajęcia warsztatowe ( poznawanie siebie i swoich preferencji zawodowych, aktualnego zapotrzebowania na rynku pracy itp.),
- grupowe badania predyspozycji zawodowych, a po nich indywidualne rozmowy doradcze (uczniowie klas ósmych szkół podstawowych, młodzież ze szkół ponadpodstawowych).
Na terenie poradni:
-pogłębiona diagnoza możliwości poznawczych, ilorazu inteligencji, cech osobowości, zainteresowań,
-indywidualne poradnictwo, rozpoznawanie rynku edukacyjnego pod kątem posiadanych predyspozycji i aktualnego stanu zdrowia

Szkoły, które są zainteresowane przeprowadzeniem doradztwa zawodowego, prosimy o zgłoszenia do końca grudnia 2023r.

Na terenie Poradni można umówić się na indywidualną konsultację, poradę czy rozmowę  z psychologiem, pedagogiem i logopedą (po uprzednim uzgodnieniu terminu).
Wszystkie informacje i ogłoszenia będą się ukazywać na bieżąco na naszej stronie internetowej www.poradnia.kolbuszowa.pl
Wszystkim życzymy zdrowia, poczucia bezpieczeństwa . Niech ten rok szkolny będzie czasem pomyślnej, życzliwej i owocnej współpracy.   
                                                                                                    Dyrektor i pracownicy

Dane kontaktowe :
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej,
Ul. 11-go Listopada 10; 36-100 Kolbuszowa,
Tel. 17 2271 156, 691920909

 

Strona 2 z 20