Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

W tym roku Dzień Bezpiecznego Internetu przypada na wtorek 9 lutego, ale obchody będą trwały przez cały luty i marzec. 
Obecnie internet stał się nieodłącznym elementem życia młodych ludzi, niezbędnym do nauki i komunikacji.  Chociaż dla większości użytkowników  faktycznie jest narzędziem pracy, rozrywki i komunikacji, to jednak w przypadku pewnej grupy młodych internautów, korzystanie z sieci może wymykać się spod kontroli. Problematyczne używanie internetu (PUI) jest przedmiotem ożywionej dyskusji naukowej psychologów, pedagogów, psychiatrów, socjologów i innych uczonych oraz licznych badań w tym obszarze.
Jedno z nich zostało zrealizowane przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.  
Projekt był dofinansowany ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia  w ramach konkursu przeprowadzonego przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
Badanie przeprowadzono  na ogólnopolskiej losowej próbie uczniów w wieku 12-17 lat (N=1017) oraz wśród przedstawicieli grona pedagogicznego (N=77) i rad rodziców (N=76), od marca do czerwca 2019r. W badaniu zebrano łącznie 1039 ankiet.W procedurze weryfikacji danych wyłoniono próbę 1017 ankiet .
Najważniejsze wyniki z badań wskazują, że ponad połowa (54,4%) młodych ludzi miała kontakt z niebezpiecznymi treściami w internecie. Niemal co trzeci (31,8%) widział w sieci rzeczywiste sceny okrucieństwa i przemocy, zaś co czwarty – treści dotyczące sposobów samookaleczania (26,1%), materiały pornograficzne (25,2%) lub zachęcające do obrażania innych czy dyskryminujące (23,9%). Nieco mniej osób napotkało na treści propagujące zaburzenia odżywania (19%) lub prezentujące sposoby popełniania samobójstwa (15,8%). Najrzadziej młodzi ludzie spotykali się z materiałami zachęcającymi do używania narkotyków (8,0%).
Badanie umożliwiło również określenie, co młodzi ludzie robią w internecie każdego dnia. Przede wszystkim kontaktują się ze znajomymi (81,1%), oglądają filmiki (71,9%), słuchają muzyki (71,4%) i przeglądają portale społecznościowe (67,0%). Mniej więcej dwa razy mniej badanych ogląda filmy i seriale (38,6%), śmieszne zdjęcia lub obrazki (29,2%) czy gra w gry wieloosobowe (28,7%). Jedynie 26,9% nastolatków szuka informacji potrzebnych do odrobienia pracy domowej, gra w gry dla jednego gracza (21,7%) czy poszukuje informacji na temat zainteresowań (21,7%). Te ostatnie aktywności więcej badanych wykonuje nie codziennie, ale raz w tygodniu, czy kilka razy na miesiąc.
Niemal wszystkie nastolatki (97,1%) korzystają z internetu za pomocą smartfonów lub telefonów komórkowych, zaś 76,5% używa do tego laptopów. Mniej więcej czterech na 10 młodych ludzi korzysta z komputera stacjonarnego (45,7%), konsoli do gier – np. Xbox, PlayStation (42,3%) i tabletu (36,1%). Najmniej badanych korzysta ze smartwatchów (6,9%) i przenośnych konsoli do gier.
 
Nastolatki problematycznie używające internetu istotnie częściej korzystają z portali społecznościowych i udostępniają na nich zdjęcia, oglądają filmiki i śmieszne obrazki. Ponadto istotnie częściej słuchają muzyki online, ściągają pliki, oglądają filmy i seriale oraz robią zakupy przez internet. W przypadku gier internetowych jedyną różnicą istotną statystycznie między użytkownikami normatywnymi   a problematycznymi jest granie w gry hazardowe online.
Wyniki badania potwierdziły związek PUI z funkcjonowaniem w środowisku rodzinnym i szkolnym. Nastolatki problematycznie używające internetu cechują się niższym poziomem wsparcia ze strony rodziny, rówieśników i nauczycieli. Ich rodzice rzadziej rozmawiają z nimi na temat związany z bezpieczeństwem w internecie i rzadziej interesują się ich aktywnością w sieci. Problematyczni użytkownicy internetu mają mniej pozytywny stosunek do szkoły niż ich rówieśnicy i silniej odczuwają stres szkolny. Ponadto zauważalny jest związek między problematyczny używaniem internetu a doświadczaniem przemocy rówieśniczej.

W publikacjach poświęconych PUI zwraca się uwagę na konieczność prowadzenia profilaktyki adresowanej do uczniów, rodziców oraz całego środowiska szkolnego i lokalnego .
Wypracowane zostały ciekawe rekomendacje dla szkół, rodziców i uczniów.Warto się z nimi zapoznać, aby móc skuteczniej podejmować działania w tym zakresie.

Rekomendacje dla szkół

W świetle uzyskanych wyników rekomenduje się szkołom podjęcie następujących działań:
• Przeprowadzanie diagnozy występujących oraz potencjalnych zagrożeń i potrzeb w szkole.
• Umieszczenie w programie wychowawczo-profilaktycznym celów, takich jak uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających           z korzystania z nowych technologii i rozwijanie umiejętności rozpoznawania symptomów Problematycznego Używania Internetu.
• Objęcie systemowymi działaniami profilaktycznymi uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
• Rozszerzenie zakresu działań profilaktycznych w szkole w taki sposób, aby obejmowały nie tylko profilaktykę uniwersalną, ale także selektywną i wskazującą. Profilaktykę uniwersalną należy kierować do wszystkich uczniów, selektywną – do uczniów z grupy podwyższonego ryzyka (np. uczniów doświadczających przemocy rówieśniczej), a wskazującą – do uczniów, którzy przejawiają pierwsze symptomy PUI.
• Prowadzenie zajęć edukacyjnych dla uczniów w celu przekazania im aktualnej i rzetelnej wiedzy na temat PUI oraz jego konsekwencji.
• Podnoszenie kompetencji grona pedagogicznego poprzez prowadzenie szkoleń na temat bezpieczeństwa w internecie i PUI, rozpoznawania czynników ryzyka PUI oraz podejmowania interwencji.
 • Przekazanie rodzicom uczniów wiedzy na temat PUI, jego symptomów, mechanizmów i konsekwencji.
• Rozwijanie umiejętności wychowawczych i komunikacyjnych rodziców. Zachęcanie ich do rozmawiania z dziećmi na temat bezpieczeństwa w internecie oraz zainteresowania aktywnością dziecka online.
• Promowanie ustalania zasad korzystania z urządzeń cyfrowych w rodzinach np. przez edukację rodziców, dystrybucję materiałów informacyjnych itp.
• Organizowanie dla całej społeczności szkolnej wydarzeń związanych z bezpieczeństwem w internecie np. w ramach lokalnych inicjatyw z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu.
• Utrzymywania stałej współpracy z rodzicami dzieci, które wykazują symptomy problematycznego używania internetu, i wspólne opracowanie planu pomocy.
• Wskazanie uczniom wykazującym symptomy PUI i ich rodzicom miejsc, gdzie mogą otrzymać profesjonalną pomoc.
• Kształtowanie pozytywnych relacji interpersonalnych i dbanie o przyjazny klimat zarówno w klasie, jak i całej szkole przez zredukowanie czynników ryzyka PUI, takich jak stres szkolny, negatywny stosunek do szkoły czy przemoc rówieśnicza.
• Prowadzenie działań profilaktycznych z zakresu zapobiegania przemocy rówieśniczej i wprowadzanie procedur reagowania na jej przejawy.
• Rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychospołecznych uczniów, takich jak podejmowanie decyzji, radzenia sobie ze stresem oraz korzystanie ze wsparcia społecznego.
 • Promowanie w szkole zdrowia psychicznego przez modelowanie zachowań i postaw prozdrowotnych.
• Wzmacnianie jakości relacji między uczniami a nauczycielami oraz promowanie pozytywnych wzorców relacji między uczniami a ich rodzicami.
• Tworzenie warunków do rozwijania zainteresowań uczniów oraz rozszerzanie oferty zajęć pozalekcyjnych, aby zapewnić uczniom alternatywną i atrakcyjną formę spędzania czasu wolnego.
• Ustalenie jasnych zasad korzystania z urządzeń cyfrowych przez uczniów na terenie szkoły, w tym dotyczących korzystania         z urządzeń mobilnych na lekcjach i przerwach.

Rekomendacje dla rodziców

W świetle przeprowadzonych badań rekomenduje się zachęcanie rodziców i opiekunów do następujących działań:
• Podejmowania w domu rozmów z dziećmi na temat bezpiecznego i zrównoważonego korzystania z urządzeń elektronicznych oraz zainteresowania aktywnością dziecka online.
• Przekazywania dzieciom wiedzy na temat Problematycznego Używania Internetu oraz jego symptomów, mechanizmów                i konsekwencji.
• Rozwijania i wzmacniania umiejętności psychospołecznych dzieci, takich jak podejmowanie decyzji, radzenie sobie ze stresem czy korzystanie ze wsparcia społecznego. Wspierania dzieci w trudnościach i stresujących sytuacjach.
• Obserwacji dziecka pod względem potencjalnych problemów, takich jak nękanie ze strony rówieśników, nauczycieli lub innych osób. Wsparcia dziecka i udzielenia mu pomocy w przypadku doznanych krzywd lub niepowodzeń.
• Wspólnego z dziećmi ustalenia i egzekwowania przestrzegania w rodzinach zasad korzystania z urządzeń cyfrowych, np. wyznaczenie stref wolnych od ekranów (np. łazienki, sypialni); wyznaczenie pór dnia wolnych od ekranów (np. pory posiłków, godzina przed snem).
• Modelowania odpowiednich zachowań przez odpowiedzialne korzystanie z nowych technologii, w tym przestrzeganie zasad związanych z korzystaniem z urządzeń także przez dorosłych.
• Dbałości o odpowiednią ilość snu dzieci. Wprowadzenia zasady unikania korzystania z urządzeń przynajmniej przez godzinę przed snem i w łóżku.
• W przypadku młodszych dzieci stosowania programów filtrujące treści, zabezpieczeń w przeglądarkach i narzędzi kontroli rodzicielskiej.
• Tworzenia warunków do rozwijania przez dzieci zainteresowań oraz proponowania zajęć pozalekcyjnych, tak aby zapewnić im alternatywną wobec mediów elektronicznych i atrakcyjną formę spędzania czasu wolnego (np. zajęcia sportowe).
• W trudnych sytuacjach, gdy dziecko wykazuje objawy PUI, korzystania ze specjalistycznej pomocy psychologicznej.

Rekomendacje dla uczniów

W świetle przeprowadzonych badań rekomenduje się zachęcanie dzieci i młodzież do następujących działań:
• Dbałości o higienę korzystania z urządzeń ekranowych, np. przez: wspólne z rodzicami wyznaczenie stref wolnych od ekranów  (np. łazienki, sypialni) wspólne z rodzicami wyznaczenie pór dnia wolnych od ekranów (np. pory posiłków, godzina przed snem)
• Dbałości o równowagę w kontaktach on- i offline, np. przez: regularne spotkania bez urządzeń ekranowych z rodziną, przyjaciółmi   i znajomymi; angażowanie się w regularną aktywność pozainternetową, np. Sport.
• Reagowania w sytuacjach przemocy rówieśniczej, w szczególności cyberprzemocy przez: zgłaszanie zaistniałych przypadków zaufanym osobom dorosłym lub moderatorom serwisów, jeśli zostały złamane regulaminy; pomoc pokrzywdzonym rówieśnikom poprzez wsparcie psychologiczne oraz wskazanie osób i miejsc, które mogą udzielać pomocy profesjonalnej.
• Reagowania w sytuacjach, w których ich rówieśnicy mogą znajdować się w kryzysie psychicznym przez: zgłaszanie takich przypadków zaufanym osobom dorosłym lub profesjonalistom (np. psychologowi szkolnemu); pomoc rówieśnikom w takiej sytuacji przez wsparcie psychologiczne oraz wskazanie osób i miejsc, które mogą udzielać pomocy profesjonalnej.
• Przestrzegania zasad bezpieczeństwa online, w szczególności: dbałości o własną prywatność przez właściwe ustawienia prywatności w aplikacjach i na portalach; dbałości o prywatność innych osób – nieudostępnianie ich zdjęć, danych czy wypowiedzi bez ich zgody; niepodawanie haseł do swoich kont i profili; nieprzesyłanie materiałów przedstawiających rówieśników w sytuacjach intymnych     (tzw. seksting); niespotykanie się z osobami poznanymi w internecie bez zgody i wiedzy rodziców.

Autorkami raportu z badań są :Katarzyna Makaruk, Joanna Włodarczyk, Patrycja Skoneczna
Konsultacje i rekomendacje:
Dr hab. Jacek Pyżalski,  Agnieszka Nawarenko, Dr Szymon Wójcik
Raport z badań dostępny jest na stronie : https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/loguj-sie-z-glowa-czyli-jak-bezpiecznie-korzystac-z-internetu

Zapraszamy do korzystania z telefonicznych porad i konsultacji psychologów, pedagogów, logopedy, psychoterapeuty, doradcy zawodowego, mediatora w godzinach: 10-12 pod numerem 691 920 909 w następujących terminach:

10.02. - A. Poczekajło (psycholog)

17.02. - M.Selwa (pedagog)

24.02. - D.Frankiewicz (pedagog)

03.03. - A.Tyczka (psycholog, mediator)

10.03. - B.Zasowska (pedagog, doradca zawodowy)

15.03.- J.Bystrek (psycholog)

22.03. -I.Halat-Wójcicka (psycholog)

29.03.- M.Zawadzka (pedagog)

12.04.- J.Pomykała (psycholog)

19.04.- M.Ludera (logopeda)

23.04.- H.Raszewska (psychoterapeuta)

28.04.- A.Poczekajło (psycholog)

05.05.- M.Selwa (pedagog)

12.05.- D.Frankiewicz (pedagog)

19.05.- A.Tyczka (psycholog, mediator)

26.05.- B.Zasowska (pedagog, doradca zawodowy)

04.06.- J.Bystrek (psycholog)

10.06.- I.Halat-Wójcicka (psycholog)

17.06.- M.Zawadzka (pedagog)

22.06. -J.Pomykała (psycholog)

Istnieje możliwość indywidualnego kontaktu na terenie poradni po wcześniejszym uzgodnieniu terminu ze specjalistą.

 

Serdecznie zapraszamy Dyrektorów szkół i placówek oświatowych, Nauczycieli, Wychowawców, Pedagogów, Psychologów i Przedstawicieli JST na konferencję Pandemia a zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży-profilaktyka i interwencja

Cel konferencji: przedstawienie wpływu pandemii i izolacji społecznej na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży; szeroka, wieloaspektowa analiza rodzajów zachowań ryzykownych, ich przyczyn i skutków oraz prezentacja dobrych praktyk –skutecznych działań profilaktycznych i interwencyjnych na rzecz przeciwdziałania zjawiskom uznawanym za niepożądane społecznie.

Zapraszamy do udziału wszystkich Państwa dla których dobro dziecka jest nadrzędną wartością, którzy chcą zrozumieć, z jakimi problemami zmagają się młodzi ludzie w tej trudnej dziś rzeczywistości, skutecznie ich wesprzeć oraz zadbać o ich dobrostan psychiczny.

Konferencja odbędzie się w dniu 04 lutego 2021roku  w godz. od 14.00 do 17.30, na platformie Zoom

PROGRAM KONFERENCJI :

  • 14.00-14.10 Andrzej Dziugan, Marta Dragan, przywitanie uczestników, prezentacja prelegentów oraz przedstawienie założeń konferencji
  • 14.10-15.40 dr Maciej Dębski, Zagubieni w sieci - trudności dzieci i młodzieży w świecie cyfrowym (uzależnienia, cyberprzemoc, seksting)
  • 15.40-16.00  mgr Paula Włodarczyk, Problemy dzieci i młodzieży w czasie pandemii na podstawie danych Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 - na co zwrócić uwagę?
  • 16.00-17.00 mgr Ilona Dzido, Sytuacje kryzysowe wśród dzieci i młodzieży - skuteczna interwencja i profilaktyka
  • 17.00-17.15 mgr Aleksandra Gromadzka, mgr Lucyna Węgrzyn, Ośrodki Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży jako miejsce wsparcia dla młodych pacjentów przejawiających zachowania ryzykowne oraz ich bliskich
  • 17.15-17.30 Debata

Zapisy na konferencję odbywają się poprzez formularz znajdujący się na stronie PCEN w Rzeszowie/ Oddział Krosno.

Link do zapisów https://szkolenia.pcen.pl/index.php?action=pokazforma&id=15106

Konferencja jest bezpłatna, liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

Link do konferencji zostanie przesłany na adresy e-mail zapisanych  uczestników  w dniu poprzedzającym spotkanie.

 

Serdecznie zapraszamy nauczycieli pracujących z uczniami z autyzmem i trudnościami w sferze społeczno-emocjonalnej na kolejne spotkanie w ramach sieci współpracy i doskonalenia. Planowany termin to 17 marca 2021 r. godzina 13:30. Warsztaty odbędą się w formie zdalnej. Prosimy o zgłaszanie się pod numerem telefonu 17 2271156 lob mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 12 marca (koniecznie podając numer telefonu i adres mailowy). Po tym terminie zarejestrowane osoby otrzymają link do spotkania, który uaktywni się w dniu spotkania.

Warsztaty będą miały formę pytań i odpowiedzi w związku z tym przy zgłoszeniu prosimy o podanie interesujących Państwa zagadnień, z którymi spotykacie się w swojej pracy.

Serdecznie zapraszamy!!!

W związku ze zbliżającym się Ogólnopolskim Dniem Bezpiecznego Internetu przypadającym na 9 lutego 2021r. istnieje możliwość przeprowadzenia przez specjalistów PP-P w Kolbuszowej zdalnej lekcji dla uczniów wybranych klas na terenie Państwa szkoły.

Zainteresowanych dyrektorów prosimy o kontakt z poradnią w celu ustalenia dogodnego terminu zajęć dotyczących bezpieczeństwa w sieci.

 

Poradnia on-line „Zawsze Jest Jakieś Wyjście” powstała w odpowiedzi na zagrożenia wynikające ze stanu pandemii i potrzebę zwiększenia dostępności pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Portal wspiera współpracę międzysektorową w zakresie ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Poza indywidualnym spotkaniem umożliwia specjalistom wspólną grupową konsultację dotyczącą podopiecznego.

Aby zarejestrować się na portalu poradni on-line należy wejść na stronę „Zawsze Jest Jakieś Wyjście”. W zakładce „zarejestruj się” należy wybrać opcję „Instytucja”, a następnie założyć profil, podając swoje dane, krótką informację o profilu działalności oraz kadrze merytorycznej. Kolbuszowska poradnia psychologiczno-pedagogiczna znajduje się na platformie www.zawszejestjakieswyjscie.pl w bazie instytucji.

 Pracownicy poradni umieścili grafik dyżurów. Zachęcamy do kontaktu.

Osoby potrzebujące określonych form wsparcia wyszukują specjalistę i rezerwują termin spotkania:
 - indywidulanych konsultacji/psychoterapii oraz grupowych form wsparcia, warsztatów,
- poprzez on-line wideo /czat jednoosobowy i wideo/czat wieloosobowy ze specjalistami.

Poradnia on-line ZAWSZE JEST JAKIEŚ WYJŚCIE zawiera dodatkowo:
  • Profile instytucji/specjalistów udzielających wsparcia i pomocy on-line co zapewni współpracę międzysektorową ,
  • Wyszukiwarkę placówek poprzez interaktywną mapę przedstawiającą w podziale na województwa bazę placówek udzielających wsparcia i pomocy w sytuacjach kryzysu psychicznego
  • Bazę wiedzy: artykuły, prezentacje, informacje, scenariusze zajęć etc.
  • Moduły przesyłania załączników i udostępniania treści
Rodzic, uczeń, nauczyciel, specjalista, pracownik instytucji pomocowych może zarejestrować się na portalu poradni on-line poprzez wejście na stronę https://www.zawszejestjakieswyjscie.pl/rejestracja.
  1. W zakładce „zarejestruj się” należy wybrać opcję „UŻYTKOWNIK”, a następnie założyć profil, podając swoje dane. Po akceptacji administratora platformy, UŻYTKOWNIK może skorzystać z pomocy w postaci Wideo czatu lub czatu ze specjalistą.
  2. UŻYTKOWNIK wybiera z listy odpowiedniego specjalistę oraz województwo.
  3. Z kolei z wygenerowanej listy UŻYTKOWNIK wybiera specjalistę z danej placówki oraz termin konsultacji.
  4. Po akceptacji terminu spotkania on-line przez administratora na profilu UŻYTKOWNIKA, w kalendarzu wydarzeń podana jest informacja dotycząca WERYFIKACJI i dołączenia do spotkania we wskazanym terminie.
 Bezpłatna infolinia ogólnopolskiej poradni on-line 800 080 222.
 Poradnia on-line powstała w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020.

Prosimy Dyrektorów szkół i placówek o przekazanie informacji Rodzicom, Uczniom i Nauczycielom za pośrednictwem stron www, fb oraz dziennika elektronicznego.
PPP
 
 
 
 

 

Uruchomiono nowy numer infolinii poradni:

(17) 744 57 24

dla dzieci, młodzieży, rodziców/opiekunów, nauczycieli na okres ferii zimowych, tj. od. 04 - 15 stycznia 2021 r. od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 16:00.

UWAGA: Opłatę za rozpoczęcie rozmowy ponosi  osoba dzwoniąca. Koszt całej rozmowy pokrywa poradnia.

 

 

                W odpowiedzi na apel  MEN oraz potrzeby środowiska informuję, iż pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży w okresie ferii zimowych w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej jest organizowana  codziennie w godzinach 8.00- 16.30.

Udzielamy bezpośredniej pomocy m.in. poprzez:

- prowadzenie terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin,

- wspieranie rodziców w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w  rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych,

- mediacje i negocjacje na terenie poradni,

- podejmowanie działań o charakterze interwencyjnym, w sytuacjach kryzysowych /wyjątkowo w środowisku dziecka lub ucznia/,

- porady i konsultacje dla rodziców oraz nauczycieli,

- spotkania z przedstawicielami innych instytucji działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,

- teleporady oraz kontakty online.

                 Pracujemy z zachowaniem obowiązujących  procedur związanych z występowaniem COVID-19.  Niezbędne jest wcześniejsze telefoniczne ustalenie terminu spotkania.

                                                                     ELŻBIETA MIKOŁAJCZYK

                                     p.o. dyr. PP-P w Kolbuszowej

Od maja bieżącego roku pracujemy stacjonarnie, a dodatkowo:

Udzielamy teleporad :

                                  Sekretariat:  (17) 2271-156 ,     691-920-909

                                  Psycholog: (17) 7445-727, (17) 7445-726

                                  Pedagog: (17) 7445-716

                                  Logopeda: (17) 7445-788

                                  Doradca zawodowy: (17) 7445-727

                                  Dyrektor: (17) 7445 -725

 

Kontaktujemy się on-line:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Na nadchodzące święta Bożego Narodzenia życzymy błogosławionego czasu wypełnionego modlitwą, drobnymi przyjemnościami, niewielkimi gestami, pozytywnymi relacjami z sobą i z innymi oraz prawdziwą wiarą i nadzieją na lepsze jutro. Niech 2021 rok będzie bezpieczny.

Przez całą dobę, siedem dni w tygodniu Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12 i specjalny czat internetowy – darmowa poradnia psychologiczna dla dzieci i młodzieży.

„Dręczą Cię w szkole, biją na podwórku, stałeś się celem ataku w internecie? Zostałeś sam, pogubiłeś się w życiu, straciłeś przyjaciela, nie masz z kim pogadać? Nie jesteś sam. Zadzwoń pod darmowy numer 800 12 12 12 lub napisz na internetowym czacie. Czekają tam na Ciebie ludzie, którzy Ci pomogą. Za darmo. Nie musisz się przedstawiać ani mówić, skąd dzwonisz. Możesz pozostać anonimowy. Eksperci pomogą Ci rozwiązać Twój problem, wyjaśnią, co robić, gdzie znaleźć konkretne wsparcie” – zachęca Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak.

Uruchomienie całodobowego telefonu zaufania i czatu internetowego jest działaniem wspierającym dzieci i młodzież w obliczu kryzysu systemu psychologicznej opieki zdrowotnej. Eksperci wskazują, że sytuacja od wielu lat się pogarsza, a z badań wynika, że już co drugi nastolatek padł ofiarą przemocy rówieśniczej, co szósty się okaleczał, a aż 7 proc. przyznaje się do próby samobójczej!.

Także czat jest darmowy, nie wymaga logowania ani instalowania aplikacji. Komunikacja odbywa się na stronie internetowej rzecznika – brpd.gov.pl.

Strona 9 z 20