Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

Czerwiec sady owocami
okrasił najwcześniej,
czerwienieją w środku czerwca
słodziutkie czereśnie.

Jeszcze swoich drzwi za nami
nie zamknęła szkoła
a już las się niecierpliwi,
do siebie nas woła.

Czekaj lesie, wytrzymaj jeszcze
czerwiec w mig przeleci
i po twoim mchu zielonym
będą biegać dzieci!

Jeszcze tydzień, jeszcze drugi -
skończy się nauka
i w zielonych wrotach lata
kukułka zakuka.

Dziś rozdano świadectwa szkolne, nagrody, dyplomy. Dla nauczycieli były kwiaty i podziękowania... A zapewne obok radosnych uśmiechów także i łzy wzruszeń. Rok szkolny 2017/2018 właśnie przechodzi do historii. Rozpoczynają się tak długo wyczekiwane wakacje. Zanim wszyscy rozjadą się na cztery strony świata, by wypoczywać tak, jak najbardziej lubią zespół pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej pragnie podziękować za pracowicie i owocnie spędzony czas dzieciom i młodzieży korzystającym z naszych usług, a także ich rodzicom i nauczycielom. Z wdzięcznością myślimy także o satysfakcjonującej współpracy  z innymi poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc .

Życzymy wielu radosnych chwil podczas wakacyjnego odpoczynku!

8 czerwca 2018r. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej "otworzyła drzwi" dla chętnych dzieci w wieku przedszkolnym, kóre wraz z nauczycielkami mogły oglądać wszystkie pomieszczenia placówki.

        

Zgłosiły się grupy z Przedszkola nr 3 w Kolbuszowej, z Przedszkola im. Marii Montessori w Kolbuszowej oraz z Niepublicznego Przedszkola p.w. św. Józefa w Kolbuszowej.

Przedszkolaki zapoznały sie z poradnią, zobaczyły pokoje, w których odbywają się badania, a także pomieszczenia do terapii oraz sale: spotkań grupowych, doświadczania świata, rehabilitacyjną...

Starały się zapamiętać specyfikę pracy specjalistów, a także pełną nazwę placówki.

W sali spotkań grupowych, gdzie znajduje się m.in.interaktywna podłoga "Magiczny dywan" prawdziwą frajdą dla dzieci była pozorowana gra w piłkę nożną, łapanie baloników, chodzenie po wodzie, zamiatanie liści...

      

Terapeutki pedagogiczne nie musiały zachęcać dzieci do zabawy i nauki.

Logopedki zapraszały na ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, motoryczne buzi i języka. Dmuchanie na piórka i waciki, robienie min przed lustrem, powtarzanie trudnych słów, czy przenoszenie chrupek za pomocą rurki, a następnie zjadanie też okazało się ekscytujące.

     

Starszaki uczestniczyły w krótkich zajęciach terapeutycznych "W krainie emocji", gdzie psycholog uczyła je rozpoznawania, nazywania i odwzajemniania uczuć.

Dla odreagowania emocji dzieciaki z radością bawiły sie w basenie z piłeczkami oraz brały udział w zabawach ruchowych.

14 maja odbyło się ostatnie w tym roku szkolnym spotkanie pedagogów szkolnych i pracowników Poradni Psychologiczno-Pewdagogicznych w Kolbuszowej w ramach "Sieci współpracy i samokształcenia". W ciągu minionych miesięcy wszyscy uczestniczyliśmy w następujących szkoleniach:

  • "Mediacje" - prowadzone przez p.Agnieszkę Tyczkę - psychologa i p. Ewę Pindel - pedagoga szkolnego,
  • "Bezpieczeństwo w sieci", gdzie prowadzącą była psycholog Izabela Halat-Wójcicka (szkolenie to odbyło się w ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu),
  • "Dziecko odmawiające chodzenia do szkoły" - prowadzone przez Agnieszkę Poczekajło - psychologa.

Ponadto na bieżąco odbywała się wymiana doświadczeń i spostrzeżeń, co stanowi ogromną wartość naszych spotkań.

Przeprowadzona ewaluacja potwierdziła adekwatność poruszanych tematów i wskazała nam kierunek dalszych działań w przyszłym roku szkolnym.

Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie w  prace naszej sieci współpracy i samokształcenia.

Zapraszamy na spotkania w przyszłym roku szkolnym.

Koordynatorzy sieci współpracy i samokształcenia: Marta Zawadzka i Marta Ludera

23 kwietnia   -Światowy Dzień Książki

 

Jest dorocznym świętem organizowanym przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich.  Dzień ten po raz pierwszy obchodzono w 1995 roku.

Dlaczego 23 kwietnia? Jest to  dzień patrona Katalonii – św. Jerzego. Zgodnie z tradycją, w ten dzień kobiety otrzymywały czerwoną różę, symbolizującą krew smoka, którego zgodnie z legendą pokonał św. Jerzy. Natomiast kobiety zaczęły odwzajemniać się panom prezentami w postaci książek . Zwyczaj ten wykorzystał tamtejszy wydawca, który w 1926 roku zainicjował obchody Dnia Książki.

Gdy w 1995 roku UNESCO ogłosiło Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich (właśnie na wniosek rządu Hiszpanii),  pozostawiono datę nawiązującą do hiszpańskich obchodów. Jednocześnie  oddano hołd dwóm wybitnym pisarzom – Williamowi Szekspirowi i Miguelowi de Cervantesowi, którym przypisano ten dzień jako datę śmierci ( Cervantes  naprawdę zmarł dzień wcześniej, 22 kwietnia) .

DZIECI POWINNY CZYTAĆ KSIĄŻKI !

 Wiemy o tym wszyscy i o to dbamy. A jakie są podstawowe zalety ?

Rozwija inteligencję emocjonalną.

Kształtuje skupienie i refleksję nad tym, co się robi.Wyrabia w dziecku cierpliwość i umiejętność oczekiwania na nagrodę odsuniętą w czasie- tym większą, że osiągniętą dzięki własnejpracy.

 

Polepsza komunikację.

Czytanie poszerza kompetencje językowe dziecka, rozwija słownictwo, uczy wyrażania myśli i rozumieniamówienia innych ludzi. Im bogatszy język, tym sprawniejsze wyrażanie własnego zdania, lepsza umiejętność okreslania uczuć i potrzeb.

Pozwala na prawdziwy odpoczynek.

Czytanie książek to jeden z lepszych sposobów relaksu. Podróż w  świat wyobrażni daje wytchnienie i odpoczynek od nadmiaru stymulacji i wrażeń.

 

Wzmacnia koncentrację.

Czytanie pomaga wydłużać czas koncentracji, szczególnie na tych zadaniach, które wymagają niepodzielności uwagi. Jedną z takich aktywności jest właśnie nauka czytania.

Sprzyja rozwojowi emocjonalnemu i intelektualnemu.

 

Jest formą leczenia psychoterapeutycznego dzieci nieśmiałych, a także agresywnych, z  trudnościami w rozwoju emocjonalno-społecznym. Pomaga w poznaniu sytuacji, z którymi dziecko się nie zetknęło, może posłużyć za temat rozmowy o trudnych emocjach, których samo doświadcza. Czytanie uczy empatii i wrażliwości.

Niejedni rodzice zadają sobie to pytanie:  Jak zachęcić dzieci do czytania ?

 

-Czytajcie dzieciom głosno i z radością.

-Wybierajcie książkę/bajkę stosowną do wieku.

-Dajcie dobry przykład sami czytając z przyjemnością.

-Przekazujcie pozytywne nastawienie czytając wszystko co „wpadnie w ręce”.

-Pozwalajcie dziecku wybrać bajke spośród wielu.

-Kupujcie książki w formie prezentów dla dziecka i z dzieckiem dla innych.

-Nie zmuszajcie do czytania lecz odpowiednio zachęćcie.

-Owiedżcie bibliotekę jako bardzo atrakcyjne miejsce.

-Twórzciez dzieckiem jego własną książkę.

-Cztyjcie naprzemiennie co drugą linijkę.

-Rozmawiajcie o tym co przeczytaliście, twórzcie wspólnie dalszy ciąg.

Dnia 24.04.2018r. odbyło się wręczenie nagród w konkursie plastycznym organizowanym przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Kolbuszowej i Starostwo Powiatowe w Kolbuszowej. Tematem przewodnim było hasło "Bezpieczny Internet", natomiast sam konkurs został włączony w obchody "Dnia Bezpiecznego Internetu 2018r.".

Cele:

  • Promowanie wśród uczniów postaw bezpiecznego korzystania z Internetu,
  • Zachęcanie do właściwych zachowań wobec zagrożeń płynących z Internetu,
  • Budowanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie w sieci,
  • Integrowanie środowisk młodzieżowych w zakresie profilaktyki poprzez wykonanie prac plastycznych propagujących bezpieczny Internet,
  • Pozyskanie nowych pomysłów o charakterze prozdrowotnym do działań informacyjno-edukacyjnych.

Na konkurs wpłynęły liczne prace ze szkół ponadgimnazjalnych powiatu kolbuszowskiego. Spośród nich komisja konkursowa wyłoniła laureatów, którymi zostali:

I miejsce : Wiktoria Mokrzycka

II miejsce: Kornelia Ślusarz

III miejsce: Kinga Cesarz

Wyróżnienia otrzymali: Dominik Jemioła, Weronika Broniecka, Andżelika Kobylarz.

Nagrody zostały ufunkowane przez Starostę Powiatu Kolbuszowskiego i Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej. Wręczyli je sekretarz pan Stanisław Stec i Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej - Dorota Frankiewicz.

Serdecznie gratulujemy laureatom i dziękujemy uczestnikom za udział w konkurskie, opiekunom zaś za przygotowanie.

 

Zainaugurowaliśmy spotkania informacyjno-szkoleniowe oligofrenopedagogów z terenu powiatu kolbuszowskiego. Pierwsze odbyło się 17 kwietnia 2018r. w naszej poradni. Dotyczyło wspólnego przeanalizowania zmian w prawie oświatowym poświęconym uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz najczęściej zgłaszanych problemów w tym temacie.

Uczestnicy spotkania wymienili się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami wynikajacymi z realizacji zajęć rewalidacyjnych w swoich szkołach. Przekazane zostały również informacje dotyczące opracowywania IPET-ów, Arkusza Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia oraaz przydatne adresy stron internetowych.

Dyskusja była ożywiona, a jej efekty potwierdzają potrzebę kontynuacji takich spotkań. Zatem będą następne. O ich terminie powiadomimy Państwa pocztą elektroniczą w przyszłym roku szkolnym.

Prowadzący spotkanie:

Marta Zawadzka

Marzena Selwa

oligofrenopedagodzy

Piątek 8 czerwca 2018r. zapowiada się niezwykle atrakcyjnie dla klientów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej. Od godziny 9:00 pracownicy z wielką radością oprowadzą po naszych pomieszczeniach kilka grup przedszkolaków (każda licząca nie więcej niż 20 osób).

Będzie możliwość zajrzenia we wszystkie zakamarki poradni, gwarantujemy też przednią i bezpieczną, bo pod okiem zatrudnionych tu specjalistów,  zabawę z użyciem wszystkich pomocy dydaktycznych. Największą popularnością zwykle cieszy się magiczny dywan, maluchy uwielbiają także suche kąpiele w basenie z piłeczkami. Chcemy się też pochwalić nowiutką salą doświadczania świata, gdzie proponujemy niesamowicie atrakcyjną terapię światłem.

Zgłoszenia przyjmujemy osobiście w sekretariacie poradni, telefonicznie pod numerem telefonu 2271156 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do dnia 18 maja b.r.

Decyduje kolejność wniosków.

Zapraszamy!!!

Z wiarą, że Zmartwychwstały Chrystus obudził w nas to,

co jeszcze uśpione, ożywił to, co już martwe.

Z nadzieją, że światło Jego słowa prowadzi nas przez życie do wieczności.

Z miłością rodziny, przy wspólnym stole,

Życzymy, by Święta Wielkanocne przyniosły radość oraz wzajemną życzliwość,
By stały się źródłem wzmacniania ducha.
Niech Zmartwychwstanie, które niesie odrodzenie,
da siłę w pokonywaniu trudności
i pozwoli z ufnością patrzeć w przyszłość

Zapraszamy rodziców zaniepokojonych rozwojem swojego dziecka oraz nauczycieli, którzy pracują z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych z terenu powiatu kolbuszowskiego. Porad i pomocy udzielą specjaliści z zakresu terapii pedagogicznej, psychologii, logopedii wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz pracujący na co dzień z dziećmi z odchyleniami rozwojowymi.

CELE I ZADANIA PUNKTU KONSULTACYJNEGO

  • rozmowy z rodzicami/prawnymi opiekunami mające na celu ustalenie przycyzn trudności dziecka,
  • udzielanie kompleksowej informacji dotyczącej możliwości uzyskania odpowiednich form pomocy,
  • przeprowadzenie diagnozy funkcjonalnej rozwoju dziecka i oceny postępów w rozwoju,
  • wskazanie możliwości stymulacji dziecka w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla dzieci od 0-7 lat,
  • pomoc rodzicom (konsultacje, porady, instruktaż, wsparcie psychologiczne),
  • pomoc w tworzeniu dokumantacji, w tym IPET-u

Konsultacje odbywają się raz w miasiącu w godzinach od 10-14 powcześniejszym umówieniu terminu wizyty (telefonicznie bądź osobiście w sekretariacie poradni).

Najbliższe terminy:

  • 13 marca 2018 r. dyżuruje Justyna  Pomykała, psycholog,  w godzinach 11:30 - 15:30,
  • 17 kwietnia 2018 r. dyżuruje Agnieszka Poczekajło, w godzinach 10:00 - 14:00,
  • 15 maja 2018 r. dyżuruje Marzena Selwa, w godzinach 10:00 - 14:00,
  • 12 czerwca 2018 r. dyżuruje Beata Zasowska, w godzinach 10:00 - 14:00

Na umówioną wizytę należy zabrać ze sobą wszelką dokumentację medyczną dziecka (zaświadczenia lekarskie, karty informacyjne), a także Pesel dziecka.

Jest  świętem stworzonym dla upamiętnienia pięciu studentów z uniwersytetu w Bangladeszu, którzy w1952 roku zginęli podczas demonstracji, w której domagano się nadania statusu języka urzędowego językowi bengalskiemu.

Przesłanie dla każdego narodu jest jedno – dbajmy o swój język ojczysty.

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.

Dla przykładu w 2012 roku w Polsce wystartowała kampania społeczna Ojczysty - dodaj do ulubionych zorganizowana przez Narodowe Centrum Kultury i Radę Języka Polskiego. Miała ona na celu podnoszenie świadomości językowej oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za polszczyznę.

 Natomiast w 2013 ruszyła kolejna kampania społeczna: Język polski jest ą-ę. Jej celem była obrona znaków diakrytycznych i przeciwdziałanie nieużywaniu charakterystycznych polskich liter.

 Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to bardzo ważne święto - podkreśla prof. Jerzy Bralczyk. Językoznawca dodaje, że najlepiej codziennie należałoby pamiętać, iż język jest dla nas bardzo ważny i dbamy o niego. Podkreśla  znaczenie języka ojczystego dla jakości edukacji i różnorodności językowej. Porusza również zagadnienie edukacji wielojęzycznej.

Prof. Ratajski tłumaczy, że chronimy języki po to, by nie zagubić tożsamości kulturowej.

Naukowcy szacują, że w historii ludzkości istniało około 13 tysięcy języków. Jednak wraz z upływem wieków niektóre z nich zaniknęły. Obecnie na świecie używa się od 6. do 7. tysięcy. Według Wikipedii, najwięcej ludzi - ponad miliard 700 milionów - posługuje się językiem angielskim. Drugie miejsce zajmuje chiński, którego obecnie używa około miliard 400 milionów ludzi. W pierwszej dziesiątce znalazły się również: hindi, arabski, hiszpański, francuski, rosyjski, portugalski, bengalski i japoński. Szacuje się, że polski jest językiem ojczystym około 45 milionów ludzi. W różnym stopniu zna go niemal 50 milionów ludzi.

Od pewnego czasu miernikiem żywotności języka stała się jego obecność w Internecie, będącym też największym, powszechnie dostępnym źródłem informacji i największą „biblioteką” świata. Jednak spośród 6-7 istniejących obecnie języków, w Internecie reprezentowanych jest zaledwie kilkadziesiąt, a poza dominującym w ponad 40 procentach angielskim, w statystykach liczy się jeszcze zaledwie kilka języków.

Z okazji Dnia Języka Ojczystego zachęcamy do:

  • Nie używania  wulgaryzmów
  • Poznawania i ciągłego utrwalania zasad poprawnej pisowni zanim zaczniemy doszukiwać  się w naszych pracach pisemnych  cech dysortografii
  • Stosowania polskich znaków w pisowni
  • Dbania o piękno języka również mówionego
  • Poznawania gwary i odmiany języka
  • Propagowania idei ochrony języka
  • Jak najwcześniejszego korzystania z terapii logopedycznej
  • Pisania sms-ów i innych wiadomości z zachowaniem zasad pisowni
  • Czytania, czytania i jeszcze raz czytania....

 

Oto częste błedy językowe, nie popełniaj ich!!!

 

ZLE                                                                                               DOBRZE

W każdym bądż razie                                                                 W kazdym razie

Poszłem                                                                                       Poszedłem

W cudzysłowiu                                                                            W cudzysłowie

Dwutysięczny osiemnasty                                                        Dwa tysiące osiemnasty

Dwudziesty pierwszy luty                                                          Dwudziesty pierwszy lutego

Cofać do tyłu                                                                               Cofać

W miesiącu marcu                                                                    W marcu

Napewno                                                                                     Na pewno

Pod rząd                                                                                       Z rzędu

Wogóle                                                                                         W ogóle

Lubiałem/lubiałam                                                                     Lubiłem/lubiłam

Chcem                                                                                          Chcę

Fakt autentyczny                                                                          Fakt

Wziąść                                                                                          Wziąć

W dniu dzisiejszym                                                                    Dzisiaj

Ilość osób                                                                                    Liczba osób

Adres zamieszkania                                                                  Adres

Swetr                                                                                             Sweter

Ciężki orzech do zgryzienia                                                      Twardy orzech do zgryzienia

 

                                                    APEL DO RODZICÓW

 

MAMO, TATO NAUCZ MNIE ŁADNIE MÓWIĆ PO POLSKU,

A DOPIERO PÓŻNIEJ WYŚLIJ NA LEKCJĘ JĘZYKA OBCEGO !

Zapraszamy na grupowe zajęcia terapeutyczne dla dzieci z problemami lękowymi i trudnościami adaptacyjnymi z klas I- II szkoły podstawowej. Zajęcia realizowane będą według programu „Zaczarowani bajką”.

Celem zajęć jest pomóc dzieciom w radzeniu sobie w różnych sytuacjach wywołujących niepewność, niepokój i lęk związanych z nauką, z funkcjonowaniem rówieśniczym i w różnych sytuacjach społecznych.

Główną metodą pracy z dziećmi będzie terapia bajką. Ponadto wykorzystywane będą: arteterapia, relaksacja, muzykoterapia, gry i zabawy interakcyjne, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

Zajęcia pomogą dzieciom:                                                                                                  

  • w odreagowaniu napięć i lęków,
  • w zdobywaniu umiejętności ujawniania swoich uczuć i potrzeb,
  • w poznawaniu swoich mocnych stron i w nabywaniu pewności siebie,
  • w uczeniu się radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych.

Program zakłada 20 spotkań. Zajęcia odbywać się będą na terenie Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej w każdy czwartek od 15:00 do 16:00 w sali 105. Początek zajęć od 1 marca 2018 r., zakończenie w czerwcu 2018 r. W zajęciach uczestniczyć będzie 8- 10 dzieci.

Zgłoszenia prosimy kierować do prowadzącej zajęcia: J. Bystrek (p. 106, tel. 7445 726) lub w sekretariacie poradni tel. 2271 156

Strona 18 z 22