Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

     W dniu 14 września 2016r. , jak co roku o tej porze, dyrektor PP-P w Kolbuszowej Elżbieta Mikołajczyk  zdawała sprawozdanie z działalności placówki.

Najistotniejsze dane przedstawiają się następująco :

Liczba przyjętych dzieci i młodzieży - 1 665

        Dział I. Pracownicy zatrudnieni w poradni psychologiczno – pedagogicznej:

        Obecnie: 6 pracowników posiada stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego,3 – mianowanych, 2 – kontraktowych,

 

 

Dane o pracownikach

Pracownicy pedagogiczni

 Lekarze

Ogółem

psycholodzy

pedagodzy

logopedzi

doradcy zaw.

 

Liczba osób

w przeliczeniu na etaty

11

5

3,5

2

0,5

4/40

Posiadane specjalności: psychologia, terapia Biofeedback, pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika specjalna, oligofrenopedagogika, tyflopedagogika, terapia pedagogiczna,   doradztwo zawodowe, logopedia korekcyjna, neurologopedia, surdologopedia, wczesne wspomaganie rozwoju, specjalizacja z zakresu autyzmu, pediatria – medycyna pracy- rodzinna.      

         

Dział II . Działalność diagnostyczna poradni – 2 602    badań dzieci i młodzieży

Liczba badań

 

Ogółem

          

Psychologicznych

   734

Pedagogicznych

   688

Logopedycznych

   255

Lekarskich

   138

Związanych.  z wyborem. kierunku kształcenia. i zawodu

1. 030

Ilość  dzieci i młodzieży z poszczególnych gmin:

 

Dział III. Formy pomocy udzielonej dzieciom i młodzieży

Poradnia udziela pomocy pośredniej poprzez wydawanie orzeczeń i opinii w różnych sprawach dotyczących dzieci i młodzieży   (łącznie  486  dokumentów).

Natomiast w ramach  pomocy bezpośredniej  prowadzone były m.in.  :

  • zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, terapia logopedyczna, terapia psychologiczna, zajęcia z uczniami zdolnymi, zajęcia warsztatowe prowadzone w szkołach i placówkach oświatowych , indywidualne porady zawodowe na  podstawie badań, mediacje i negocjacje, interwencje kryzysowe  (667),  
  • zajęcia grupowe aktywizujące do wyboru kierunku kształcenia i zawodu (2.253),
  • badania przesiewowe słuchu programem „Słyszę”, badania przesiewowe wzroku programem „Widzę”, badania przesiewowe mowy programem „Mówię”(łącznie skorzystało 334 dzieci)

Dziesięcioro dzieci w wieku 1-6 r.ż. na terenie poradni było objętych WWRD na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

      Pracownicy realizowali na terenie poradni wiele programów autorskich:

-Program ogólnorozwojowy dla dzieci 2-4 letnich „Mali zdobywcy sukcesów” – 5 osób oraz grupa wsparcia dla rodziców,

- Program dla dzieci lękowych, niepewnych z klas I - III szk. podst. pt. "Zaczarowani bajką" – 9 osób,

-Program socjoterapeutyczny „Rosnę w górę” dla dzieci nadpobudliwych w wieku 5-6 lat – 10 osób oraz szkolenie dla rodziców,

-Program „Trening pamięci – sprawne półkule” dla uczniów klas V i VI – 10 osób ,

-Program dla dzieci z autyzmem  - 6 osoby

-Program dla nieśmiałych  4-5 latków „Poznaję świat”– 10 osób , 

-Program dla dzieci zdolnych „Sówki mądre główki” z klas III szkół podstawowych– 13 osób,

-Program socjoterapeutyczny „Uczę się panować nad sobą” 7 uczniów klas  I-III  szkoły podstawowej,

-Program „Z grafią za pan brat” dla uczniów I-II klas szkoły podstawowych – 12 osób.

Zajęcia grupowe dla uczniów realizowane na terenie szkół, przykładowa tematyka spotkań: „Chcę być dobrym dla innych”, „Relacja z rodzicami – jak skutecznie się porozumieć?”, „Poznanie siebie. Obraz własnej osoby”, „Jesteśmy zespołem klasowym”, „Dbajmy o dobre wzajemne relacje”, „Metody skutecznego uczenia się”, „Dojrzewam poprzez koleżeństwo”, „Nikotyna – legalny narkotyk”, „Jak rozpoznać swoje zdolności?”, „Rolna zainteresowań i zdolności w wyborze szkoły”, „Jak dbać o zdrowie?”, „Jak i moja klasa”, „Gimnazjalista wybiera szkołę”, „Agresja rówieśnicza”, „Zjawisko cyberprzemocy”, „Emocje”, „Jestem gotowy do szkoły”, „Moje wady i zalety”, „Rozwiązywanie konfliktów”, „Radzenie sobie z agresją i wyrażanie emocji”, „Profilaktyka uzależnień” .

Dział IV. Formy pomocy udzielonej nauczycielom, rodzicom i wychowawcom

 

                   Formy pracy

   pedagodzy

i psych. szkol.

    nauczyciele

 i wych. klas 

      rodzice

  wychowawcy

     placówek

           Inni

       Ogółem

            1

             2

3

4

             5

           6

Udział w radach pedagogicznych       

(liczba (liczba spotkań)

 

 

9

 

2

 

 11

Prelekcje, wykłady (liczba spotkań)

 

6

13

16

 

11

 46

Inne (liczba osób)

 

53

147

165

11

94

470

 

Tematyka spotkań z rodzicami, np.: „Promocja szkół ponadgimnazjalnych”, „Zasady postępowania z dzieckiem nadpobudliwym”, „Wychowanie dziecka”, „Zagrożenia wynikające z korzystania przez dziecko z komputera i Internetu”, „Na czym polega gotowość szkolna?”, „Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka w młodszym wieku szkolnym”, „Jak motywować do nauki?”, „Dziecko w świecie multimediów”, „Jak pomagać w nauce?”

 

Przykładowa tematyka spotkań z nauczycielami: „Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, „Komunikacja interpersonalna w pracy z uczniem i rodzicem”, „Wczesne wspomaganie szansą zrównoważonego rozwoju dziecka”, „Autorytet w wychowaniu dzieci i młodzieży”, „Diagnoza potrzeb w zakresie wspomagania pracy szkoły”,  „Przemoc domowa – profilaktyka i interwencja”, „Uczeń z depresją”, „Współpraca szkoły ze środowiskiem”, „Problemy preorientacji zawodowej”, „Indywidualizacja w postępowaniu wychowawczym”, „Porozmawiajmy o niepełnosprawności”, „Doświadczenia we wspomaganiu szkół i placówek”.

Czas realizacji: wrzesień 2015-  czerwiec 2016r.

  

Koordynatorzy sieci: Dorota Frankiewicz, Marta Zawadzka

Uczestnikami sieci byli pedagodzy szkolni pracujący na  wszystkich etapach edukacyjnych ( szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne) oraz pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej. Łącznie  23 osoby.

Praca w sieciach przebiegała zgodnie z planem pracy, opartym o wstępną diagnozę potrzeb uczestników.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem odbyły się cztery spotkania. Pierwsze miało charakter organizacyjno- integracyjny. Przekazano na nim podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania sieci współpracy i samokształcenia,   zapoznano z zasadami korzystania z platformy internetowej. Odbyło się logowanie uczestników na platformie www.doskonaleniewsieci.pl . Przeprowadzono również diagnozę potrzeb uczestników.

Kolejne spotkanie odbyło się 18 stycznia 2016 roku. Poświęcone było organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i dostosowaniu wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości ucznia.  Miało charakter warsztatowy, oparty na analizie indywidualnych przypadków

Nastepne szkolenie w ramach sieci na temat "Uczeń z depresją w szkole" odbyło się 14 marca 2016 roku. Prezentacja pomocnych materiałów została zamieszczona na forum platformy edukacyjnej.

Ostatnie spotkanie w dniu 06 czerwca 2016 miało charakter podsumowujący realizację zadań w ramach sieci współpracy i samokształcenia. Przeprowadzono ankiety ewaluacyjne, wypracowano wnioski do pracy na kolejny rok szkolny.

Posumowanie:

Sieć pedagogów szkolnych i pracowników poradni jest nową i interesującą formą współpracy, dającą wiele wspólnych korzyści . Stworzona została przestrzeń, w której uczestnicy mają możliwość podzielenia  się swoim profesjonalizmem i doświadczeniem zawodowym oraz poszerzania swoich kompetencji Dziękujemy za dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i ciekawymi materiałami. Zapraszamy do współpracy w przyszłym roku szkolnym.

 

                                                                                           Koordynatorzy sieci

W dniu 19 maja 2016 r. w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Kolbuszowej  odbyła się konferencja w ramach Sieci współpracy i samokształcenia dyrektorów szkół i placówek powiatu kolbuszowskiego oraz Sieci współpracy pedagogów szkolnych i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej. Poświecona była zagadnieniom cyberprzemocy oraz jej przeciwdziałaniu.

 Zorganizowana została przez Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie ,Oddział w Tarnobrzegu i Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Kolbuszowej.

Konferencję otworzył Pan Józef Kardyś, Starosta Powiatu Kolbuszowskiego. Następnie  Pani Elżbieta Mikołajczyk Dyrektor PPP w Kolbuszowej, oraz Pan Robert Jóźwik nauczyciel konsultant PCEN wprowadzili w tematykę konferencji.  Pierwszy wykład dotyczył zagadnień teoretycznych dotyczących zagrożeń podczas  korzystania z Internetu, które przedstawił Pan Robert Jóźwik.

Następny temat zaprezentowała Sierż.szt. Beata Chmielowiec, referent ds. Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii.sierżant sztabowy -  przedstawiciel Powiatowej Komendy Policji w Kolbuszowej. Wystąpienie dotyczyło ochrony prawnej i konsekwencji karnych związanych z cyberprzestępczością. Podkreślała w nim jak ważna jest edukacja oraz współpraca z rodzicami i nauczycielami.

Pani Izabela Halat-Wójcicka (psycholog PPP w Kolbuszowej) przedstawiła najważniejsze informacje na temat, przyczyn, skutków i środowiskowych uwarunkowań uzależnień od nowych mediów elektronicznych ,,Zaginienie w sieci – na drodze do uzależniania’’. Wskazała na konieczność uczenia dzieci i młodzieży zarówno przez rodziców jaki i nauczycieli i wychowawców, bezpiecznego korzystania z sieci. Uczniowie powinni także, wiedzieć jakie mogą być realne konsekwencje tego, co robią w wirtualnym świecie.

Dorota Frankiewicz (pedagog resocjalizacyjny PPP w Kolbuszowej) w prezentacji „Szkoła wobec uzależnień –interwencja”, podkreślała, że każde ujawnienie zjawiska cyberprzemocy wymaga podjęcia  w szkole konkretnych działań interwencyjnych, prowadzenia działań profilaktycznych, uświadamiających  całej społeczności szkolnej (uczniom, rodzicom, nauczycielom  i innym pracownikom szkoły) zasady korzystania i zagrożenia płynące z użytkowania różnych technologii komunikacyjnych oraz opracowanie procedur reagowania w szkole na zjawisko cyberprzemocy. Ważne jest aby  funkcjonował czytelny system norm i zasad współżycia społecznego i jasny system konsekwencji  w przypadku ich złamania.

Na zakończenie Pani Elżbieta Konieczko Kierownik Dydaktyczny PCEN O/Tarnobrzeg zaprezentowała ofertę doskonalenia dla nauczycieli.

 

W ubiegły czwartek (3.12.2015) na terenie naszej poradni mieliśmy przyjemność gościć

panią dr Wandę Matras – Mastalerz,

która wprowadziła nas w zagadnienie treningu pamięci pozwalającym rozwijać możliwości poznawcze i umysłowe u uczniów. Podczas szkolenia przeplatały się ze sobą wątki teoretyczne (wyjaśniające neuroplastyczność i pracę mózgu oraz elementy neurodydaktyki) i ćwiczenia praktyczne (zapoznające uczestników z konkretnymi i skutecznymi możliwościami poprawienia pamięci operacyjnej oraz  procesu skupienia uwagi). Osoby biorące udział w zajęciach mieli również szansę lepiej zrozumieć zależność pomiędzy pracą neuronów pamięciowych oraz lustrzanych, które odpowiadają za inteligencję emocjonalną oraz zapoznać się z najnowszymi  publikacjami w omawianym zakresie. W szkoleniu uczestniczyli pracownicy PPP oraz Biblioteki Pedagogicznej w Kolbuszowej, pedagodzy szkolni, pracownicy bibliotek szkolnych oraz inni zainteresowani nauczyciele z terenu powiatu kolbuszowskiego.

 

 

 

1 grudnia 2015 roku – w Światowym Dniu Walki z AIDS, w Starostwie Powiatowym w Kolbuszowej już po raz szósty odbyła się Olimpiada o HIV/ AIDS pod hasłem „Wiedza ratuje życie”. Jej głównym organizatorem była Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej, zaś współorganizatorem Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Kolbuszowej.  Honorowy patronat sprawował Starosta Kolbuszowski Pan Józef Kardyś, natomiast patronat medialny : Korso Kolbuszowskie i Ziemia Kolbuszowska.

Celem Olimpiady było popularyzowanie wiedzy w zakresie HIV i AIDS oraz kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji wobec ludzi żyjących z HIV i chorych na AIDS. Wszystkich zebranych powitał Starosta Kolbuszowski Pan Józef Kardyś, przypominając, że obchody Światowego dnia AIDS niosą przesłanie solidarności z ludźmi żyjącymi z HIV i AIDS oraz ich bliskimi, a także zrozumienie problemów związanych z HIV/AIDS w każdym kraju na świecie.

O istotnym znaczeniu wiedzy dotyczącej zakażeń wirusem HIV i chorobie AIDS powiedziała  Pani Dorota Frankiewicz-pedagog PPP w Kolbuszowej. Poinformowała, że dane epidemiologiczne wskazują na wysoką i stale rosnącą liczbę niezdiagnozowanych przypadków HIV oraz wysoki odsetek pacjentów, u których późno zdiagnozowano zakażenie. Przekazała, że obecnie na świecie żyje ok. 37 mln ludzi zakażonych wirusem HIV, a z powodu AIDS w zeszłym roku zmarło na świecie  1,2 miliona osób.  AIDS jest drugą, a w Afryce główną przyczyną śmierci wśród nastolatków. To jedyna grupa społeczna, której wskaźnik umieralności z powodu wirusa HIV nie maleje, dlatego właśnie niezbędne jest uświadamianie i profilaktyka w tym zakresie. Eksperci szacują, że w Polsce liczba osób zakażonych sięga 35 tysięcy. Naukowcom wciąż nie udało się opracować szczepionki przeciw HIV ani leków eliminujących wirusa HIV z organizmu.                                  

Do rozwiązania testu sprawdzającego wiedzę o HIV/AIDS przystąpiło 20 uczniów, reprezentujących szkoły ponadgimnazjalne naszego powiatu. Komisja konkursowa wnikliwie oceniła prace uczniów i wyłoniła zwycięzców:

I miejsce – Marzena Materska  - ZSA-E w Weryni

II miejsce – Karolina Zuber - ZST w Kolbuszowej

III miejsce – Justyna Witas   -  ZSA-E w Kolbuszowej

IV miejsce – Aleksandra Niezgoda - ZST w Kolbuszowej i Sylwia Darłak – ZSA-E w Weryni

Jak co roku laureaci odebrali atrakcyjne nagrody rzeczowe, wszyscy otrzymali dyplomy uczestnictwa. Fundatorami nagród byli: Starosta Kolbuszowski, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna i Państwowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Kolbuszowej. Okolicznościowe dyplomy oraz nagrody wręczył  Starosta Kolbuszowski Józef Kardyś, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej Elżbieta Mikołajczyk i Barbara Dudzińska-Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny.

Wysoki poziom konkursu jest dowodem na to, że podejmowane od kilku lat przedsięwzięcie przekłada się na zdobywanie coraz głębszej wiedzy o HIV/AIDS przez młodych ludzi oraz poszerzanie świadomości o zagrożeniu tą chorobą.

Koordynatorzy Olimpiady: Dorota Frankiewicz i Marta Zawadzka -  Poradnia Psychologiczno – Pedagogicznej w Kolbuszowej

   

     

    

Przemiany w doskonaleniu zawodowym nauczycieli to wynik transformacji zachodzącej w systemie oświaty. Obecna reforma edukacji stawia przed nauczycielami wyzwania, których realizacja  zależy od tego, w jaki sposób będą wzbogacać swoją wiedzę i umiejętności, aby im sprostać. Nowy model doskonalenia nauczycieli  polega na wspomaganiu pracy szkół - od diagnozy przez planowanie i wdrażanie zmian po ich ewaluację oraz na prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia.

Nowe formy doskonalenia nauczycieli zostały uwzględnione w przepisach dotyczących m.in. poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Wychodząc naprzeciw nowym obowiązkom w powiecie kolbuszowskim w ramach funkcjonującej od 2006r. grupy wsparcia  pedagogów szkolnych i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej stworzono obecnie sieć współpracy i samokształcenia na platformie edukacyjnej udostępnione przez ORE w Warszawie. Praca w sieci daje uczestnikom możliwość wymiany doświadczeń, analizę, dobrych praktyk, podniesienie swoich kompetencji poprzez merytoryczne i metodyczne wsparcie ekspertów  w obszarze tematycznym sieci.

Spotkanie połączone z indywidualnym logowaniem każdego uczestnika na platformie odbyło się 16 listopada 2015 roku na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej.

.

Pierwsza część spotkania miała charakter informacyjno-organizacyjny. Zostały przedstawione cele i założenia sieciowania, rola koordynatora oraz praca na platformie internetowej. Uczestnicy określali także swoje oczekiwania .

Druga cześć spotkania miała charakter warsztatowy. Pracowano  nad wyodrębnieniem obszaru tematycznego w ramach powołanej sieci. Przez najbliższe miesiące uczestnicy zajmować się będą organizowaniem i udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom.

Omówione zostały zasady działania platformy internetowej ORE (www.doskonaleniewsieci.pl), wyposażono uczestników w niezbędne umiejętności pracy na platformie. Założone zostały również konta uczestników. Ustalono terminy kolejnych spotkań. Między spotkaniami uczestnicy pracować będą na platformie edukacyjnych.

 

W gęstwinie mlecznych i białych oparów

Kłębi się mnóstwo cieni i czarów,

Zaś wśród mruczących za oknem deszczyków

Pobrzmiewa echo dawnych śmiechów i krzyków.

Tą właśnie porą jesienną i złotą

Naznaczoną nostalgiczną słotą

W poradni ożyły wspomnienia

Z 45 lat naszego istnienia...

          

       

Dnia 13 października 2015r. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej świętowali wszyscy pracownicy: pedagogiczni, administracyjni i obsługi. W uznaniu szczególnych osiągnięć w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, jak również doceniając  promowanie wśród uczniów pięknych postaw oraz przybliżanie wychowankom świata wartości Pani Elżbieta Mikołajczyk wręczyła Nagrody Dyrektora następującym osobom:

  • Kazimierze Chmielowiec
  • Dorocie Frankiewicz
  • Marcie Fitał
  • Marcie Luderze
  • Agnieszce  Poczekajło
  • Marzenie Selwie
  • Beacie Zasowskiej.

 

Poniedziałkowe ( 12 X ) obchody Powiatowego Dnia Nauczyciela, były doskonałą okazją do wręczenia Nagród Starosty Kolbuszowskiego pracownikom oraz nauczycielom za szczególnie wyróżniającą  pracę dydaktyczno- wychowawczą.  Spośród osób zatrudnionych w poradni otrzymała ją Marta Zawadzka.

W obchodach udział wzięli: nauczyciele oraz dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych, przedstawiciele rad rodziców, emerytowani nauczyciele, pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kolbuszowej, Biura Obsługi Jednostek Samorządu Terytorialnego w Kolbuszowej oraz zaproszeni goście. W tym gronie znaleźli się: Poseł RP Zbigniew Chmielowiec, Starosta Kolbuszowski Józef Kardyś, Janina Świerczewska  starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Rzeszowie oraz księża. Oprawę artystyczną zapewnili uczniowie z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych  w Weryni.

 

Optimus  est magister

qui docendo animus discipulorum delectare potest

(Najlepszy jest ten nauczyciel, który ucząc

potrafi tchnąć przyjemność w duszę uczniów)

W dniu 17 września 2015r. odbyła się kolejna sesja Rady Powiatu Kolbuszowskiego V kadencji.

         Jednym z punktów porządku obrad było sprawozdanie z funkcjonowania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej, które przedłożyła dyrektor  placówki Elżbieta Mikołajczyk. Dane sprawozdawcze obejmowały okres 01 września 2014 – 31 sierpnia 2015r.

        Z usług prowadzonych przez poradnię korzystają dzieci i młodzież, rodzice i nauczyciele z terenu powiatu kolbuszowskiego. Mamy pod opieką 84 szkoły i placówki. Zatrudnionych jest 11 specjalistów, którzy  w tym roku przyjęli 1 794 dzieci i młodzieży. Wykonali 2 746 różnego rodzaju diagnoz. Ilość osób z poszczególnych gmin przedstawia się następująco:

 

L.P.

Nazwa rejonu objętego zasięgiem działania poradni

Liczba uczniów 

 

% odsetek uczniów z poszczególnych gmin w stosunku do liczby dzieci zamieszkujących na terenie odpowiedniej gminy

2013/2014

2014/2015

2013/2014

 

2014/2015

1.

Kolbuszowa

704

798

40

44

2.

Cmolas

249

221

15

12

3.

Dzikowiec

166

139

10

8

4.

Majdan Król.

257

145

15

8

5.

Niwiska

138

261

8

15

6.

Raniżów

202

228

12

13

 

W ramach pomocy pośredniej wydawane są orzeczenia, opinie i informacje m.in. :

  • 183 orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na różne rodzaje niepełnosprawności,
  • 330 opinii w sprawie  odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
  • 7  opinii w sprawie  dostosowania wymagań  edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia,
  • 58 opinii w sprawie  specyficznych trudności  w uczeniu się,
  • 55 opinii w sprawie  objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole,
  • 75 opinii w sprawie  udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki dla uczniów zdolnych itd.

Pracownicy realizują wiele programów autorskich:

  • Program ogólnorozwojowy dla dzieci 2-4 letnich „Mali zdobywcy sukcesów” ,
  • Program socjoterapeutyczny „Rosnę w górę” dla dzieci nadpobudliwych w wieku 5-6 lat,
  • Program „Trening pamięci – sprawne półkule” dla uczniów klas V i VI ,
  • Program dla dzieci z autyzmem ,
  • Program dla nieśmiałych  4-5 latków „Poznaję świat”,
  • Program dla dzieci zdolnych „Sówki mądre główki” z klas III szkół podstawowych,
  • Program socjoterapeutyczny „Uczę się panować nad sobą” 9 uczniów klas  I-III  szkoły podstawowej,
  • Program „Z grafią za pan brat” dla uczniów I-II klas szkoły podstawowych.

         Prowadzimy też takie formy działalności jak: Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka (WWRD), terapię EEG Biofeedback, terapię  oligofrenopedagogiczna, psychologiczną, tyflopedagogiczną, neurologopedyczną, psychologiczną, surdologopedyczną, pedagogiczną, logopedyczną…

        W ramach pomocy bezpośredniej 2 544 uczniów skorzystało z zajęć grupowych prowadzonych na terenie szkół; 410 uczniów – z indywidualnych porad zawodowych po przeprowadzonych badaniach dotyczących wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu.

        Posiadamy „Platformę do badania zmysłów”, co pozwoliło na wykonanie 277 badań przesiewowych wzroku, słuchu i mowy.

        Nauczyciele, wychowawcy i rodzice skorzystali z prelekcji (39 spotkań), szkoleń Rad Pedagogicznych (14), warsztatów (56), innych form pracy (284). Prowadzimy szeroka współpracę z całym środowiskiem.

W drugiej edycji programu pilotażowego 1/POKL/3,5/2012„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspomagania rozwoju szkół 
i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” wzięło udział /podobnie jak i w pierwszej /jedenaście szkół i placówek.

 W lutym  2015r. zakończył się kolejny etap, tj. proces doskonalenia nauczycieli oparty o Roczne Plany Wspomagania (RPW) sporządzone na podstawie diagnozy potrzeb przedszkola, czy szkoły.

     

Szkoła Podstawowa im.Polskich Noblistów w Bukowcu           Szkoła Podstawowa im.Jana Czekanowskiego w Cmolasie   
Temat:" Praca z uczniem młodszym"
                                              Temat:  "Nauczyciel 45+"

 

   

Szkoła Podstawowa im.M. Konopnickiej w Domatkowie              Gimnazjum Publiczne nr 1 im. 11 Listopada w Kolbuszowej      

Temat:" Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny"      Temat: "Współpraca ze środowiskiem lokalnym"

 

       

Gimnazjum im.Jana Pawła II w Kupnie-                                                   Publiczne Przedszkole w Majdanie Królewskim

Temat:" Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny"           Temat:" Nauczyciel 45+"

 

    

Publiczne Przedszkole nr 3 w Kolbuszowej                                        Gminne Gimnazjum  im. Jana Pawła II w Raniżowie

Temat: "Nauczyciel 45+"                                                                           Temat:" Jak pomóc uczniowi osiągnąć  sukces edukacyjny"

 

   

Szkoła Podstawowa im.Konstytucji 3 Maja w Widełce                 Szkoła Podstawowa im. A.Jadacha  w Zarębkach

Temat:" Ocenianie kształtujące"                                                       Temat: "Wspieranie pracy wychowawców klas. Bezpieczna Szkoła"

 

                                        

                                         Zespół Szkół Technicznych  im. Bohaterów Września 1939r. w Kolbuszowej

                                         Temat: "Techniki uczenia się i metody motywujące ucznia do nauki"

W dniu 20 marca b.r. (piątek) odbyło się szkolenie pt. „Biblioterapia w nowoczesnym procesie edukacji”  zorganizowane przez Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Rzeszowie Flię w Kolbuszowej, Stowarzyszenie na Rzecz Promocji  Rozwoju Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej  w Rzeszowie oraz Poradnię  Psychologiczno – Pedagogiczną w Kolbuszowej. Było ono przeprowadzone przez dr Wandę Matras (adiunkt w IINiB Uniwersytetu Pedagogicznego im.KEN w Krakowie, członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu).

                  

Uroczystego rozpoczęcia dokonał  Starosta Powiatu Kolbuszowskiego p. Józef Kardyś oraz Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej p. Elżbieta Mikołajczyk.

W Szkoleniu udział wzięli pracownicy placówek organizujących spotkanie, a także nauczyciele przedszkoli i szkół podstawowych z terenu powiatu.

Spotkaniu towarzyszyła wystawa publikacji poruszających zagadnienie biblioterapii, bajek i powieści terapeutycznych, a także prac plastycznych, w których dzieci wyraziły własne emocje.

Udział w szkoleniu  pozwolił poszerzyć wiedzę dotyczącą różnorodnego wykorzystania literatury w pracy z dziećmi i młodzieżą. Uczestnicy zapoznali się z zasadami i rodzajami biblioterapii,  bogactwem bajek terapeutycznych oraz przykładami ich praktycznego zastosowania. Odpowiednio dobrany bowiem   tekst bajki, baśni czy też powieści może skutecznie pomóc w rozumieniu i wyrażaniu emocji, radzeniu sobie z trudnymi doświadczeniami, podnoszeniu poczucia własnej wartości oraz kompetencji społecznych, profilaktyce agresji, uzależnień, wyciszaniu i relaksacji. Prowadząca spotkanie dr Matras zachęcała do szerokiego i kreatywnego korzystania z bogactwa pisanego słowa w procesie nauczania, wychowania oraz terapii młodego człowieka.

Nauczyciele czujący potrzebę poszerzenia swojego warsztatu o różnorodne formy pracy z tekstem mogą skorzystać z informacji oraz publikacji umieszczonych na stronie Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego: www.biblioterapiatow.pl

          

 

Strona 19 z 20