Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

2 kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu Kolbuszowa na niebiesko

           Podejmowane w ramach obchodów Dnia liczne inicjatywy są okazją do globalnego politycznego zaangażowania i bardziej efektywnej współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie. Podstawowe założenia obejmują zwiększenie potencjału zaspokajania szczególnych potrzeb osób dotkniętych autyzmem, umożliwienie rozwijania indywidualnych talentów oraz poprawę dostępu do usług opiekuńczych i pomocowych.

                        Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej systematycznie w codziennej pracy oferuje różne formy pomocy pośredniej i bezpośredniej dzieciom oraz młodzieży z autyzmem i zespołem Aspergera, ich rodzicom i nauczycielom, a także terapeutom.

         Dziecko, u którego zdiagnozowano autyzm ma praw do opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju (od momentu wykrycia niepełnosprawności do czasu rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej) oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na każdym etapie edukacyjnym.

Wymienione dokumenty wydawane są przez zespoły orzekające w PPP, po złożeniu wniosku oraz stosownych zaświadczeń (specjalistycznych diagnoz, wyniku badania lekarskiego, opinii wychowawcy) przez rodzica lub pełnoletniego ucznia.

 Dla przykładu roku szkolnym 2018/2019 poradnia wydała 13 orzeczeń z uwagi na autyzm, w tym Zespół Aspergera, 2019/2020 – 11 orzeczeń. Średnio w każdym roku szkolnym wydajemy  ich od 10 -20 .

         Pomoc oferowana osobom z autyzmem nie ogranicza się do wydawania dokumentów. Istotną formą wsparcia jest realizowane przez specjalistów pracujących w poradni wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, w ramach którego dziecko ma zapewnioną wielowymiarową pomoc dostosowaną do jego potrzeb. Wykorzystujemy zarówno podejście rozwojowe zakładające, że każde dziecko jest aktywnym „uczniem” jak i behawioralne dążące do zmiany zachowania dziecka.

 W szczególności są to zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne,terapia neurologopedyczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, alternatywne metody komunikacji (AAC),...Terapeuci stosują w pracy nowoczesne pomoce dydaktyczne i terapeutyczne dla małych dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych , m.in.: Sala Doświadczania Świata,  zestawy różnych pomocy dydaktycznych do pracy, w tym "Metoda Krakowska” , pakiet Edu-Przedszkole, „Magiczny Dywan”,...

         Od 2011 roku organizujemy zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży z autyzmem wg.autorskiego programu ,,Krok po kroku -  w świecie zasad, emocji i komunikacji''. Co dwa tygodnie w ramach  spotkań uczniowie mają szansę m.in. na rozwijanie kompetencji społecznych, poznanie nowych kolegów oraz doświadczenie akceptacji i zrozumienia. Terapeuci-psychologowie prowadząc zajęcia wykorzystując elementy Treningu Umiejętności Społecznych.

         Rodzice dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają także możliwość konsultacji z pracownikami poradni. Prowadzone rozmowy są okazją do zrozumienia zachowań dziecka, ukierunkowania jego edukacji, szukania dodatkowych form pomocy w innych instytucjach, stowarzyszeniach i placówkach, a także omawiania wszelkich wątpliwości i rozterek związanych z wychowaniem.

W tym roku chcemy  również zaprosić rodziców do nowo tworzonej grupy wsparcia. Pierwsze spotkanie w formie on-line odbędzie się 19 maja br. Dokładne informacje na ten temat zostaną podane w terminie późniejszym na stronie internetowej placówki. Po zakończeniu pandemii planowane jest kontynuowanie ich w siedzibie poradni.

         W celu wsparcia nauczycieli i wychowawców uczniów z autyzmem poradnia stworzyła  sieć współpracy i doskonalenia, w ramach której począwszy od 2019 dwa razy w roku organizowane są spotkania konsultacyjno – warsztatowe.

Są one okazją do poszerzenia  wiedzy i umiejętności w zakresie wychowania i edukacji  uczniów z autyzmem oraz wymiany doświadczeń. W tym roku z racji obostrzeń epidemicznych odbyło się ono w formie zdalnej na platformie Google Meet, w dniu 17 marca 2021.

 Dziękujemy nauczycielom za udział, ciekawą dyskusje i  wspólne szukanie sposobów radzenia sobie z  problemami, z którymi spotykają się na co dzień w swojej pracy.

         Nauczyciele mają również możliwość indywidualnych konsultacji ze specjalistami. W miarę możliwości oraz zgłaszanego przez przedszkola/szkoły zapotrzebowania pracownicy poradni przeprowadzają także szkolenia rad pedagogicznych, konsultują Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutyczne oraz uczestniczą w tworzeniu Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia

          Pracownicy  poradni, aby zapewnić najwyższy poziom oferowanej pomocy systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje oraz poszerzają swój warsztat pracy poprzez udział w licznych szkoleniach, konferencjach, studiach podyplomowych, a także różnorodnych formach samokształcenia i samodoskonalenia.

         Prowadzone przez poradnię różnorodne formy pomocy i terapii nie doprowadzą do wyeliminowania zaburzeń  autystycznych u dziecka , dają  jednak wielką szansą na stymulację ogólnego rozwoju, rozwinięcie jego potencjalnych możliwości i ograniczenie trudnych zachowań, edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości oraz satysfakcjonujące funkcjonowanie w społeczeństwie.

Justyna Pomykała - psycholog, specjalista w zakresie autyzmu

Izabela Halat-Wójcicka – psycholog, spec. wczesnego wspomag. rozwoju dzieci