Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo - zalecenia wychowawcze -
Zadbanie o jak najlepszą, spokojną atmosferę rodzinną.
- Kontrolowanie tego, co dziecko ogląda w telewizji, na komputerze, na telefonie, w co gra i ograniczenie do minimum czasu przed mediami.
- Pomaganie dziecku w akceptacji siebie i w kształtowaniu pozytywnej samooceny.
Dzieci ruchliwe są często upominane, karcone i dlatego brak im wiary w siebie, czują się gorsze, tracą motywację do pracy nad sobą, dlatego:
- akceptowanie dziecka z jego problemami,
- stosowanie pochwał, zauważanie tego co mu się udaje i chwalenie, nagradzanie,
- rozwijanie mocnych stron, tego w czym jest dobre, co mu dobrze wychodzi,
- zadbanie o to, by nie miało za dużo niepowodzeń szkolnych (diagnozowanie trudności w poradni, pomaganie w nauce),
- stawianie wymagań stosownie do możliwości dziecka.
- Pomaganie dziecku w utrzymaniu dobrych relacji z rówieśnikami, a zatem:
- uczenie dobrych manier,
- uwrażliwianie na krzywdę innych, uczenie pomagania, pożyczania, przebaczania, najlepiej będąc dobrym przykładem takich postaw.
- Pomaganie w osiąganiu większej kontroli siebie poprzez:
- przewidywanie co się może stać, uprzedzanie faktów i w miarę możliwości niedopuszczenie do niewłaściwych zachowań (dotyczy to małych dzieci)
- tłumaczenie konsekwencji niepożądanych postaw,
- wielokrotne przypominanie o obowiązkach, zapisywanie ich i umieszczanie w widocznym miejscu,
- pomaganie w zaplanowaniu czasu, w sporządzeniu planu tygodnia uwzględniającego stałe codzienne czynności, dodatkowe zajęcia, obowiązki,
- dopilnowanie, by plan był przestrzegany,
- umożliwianie podejmowania decyzji i ponoszenia konsekwencji za swoje wybory.
- Pomaganie w utrzymaniu uwagi na zadaniach i zadbanie o to by:
- do nauki domowej dziecko zabierało się wyciszone, zrelaksowane, z dobrym nastawieniem,
- kierowane były do dziecka krótkie, stanowcze komunikaty, polecenia typu: “Posprzątaj biurko!”, “Zacznij pisać!”,
- w razie potrzeby udzielanie pomocy w nauce, głównie w:
- ustalaniu kolejności zadań, czynności,
- podzieleniu zadania na krótkie etapy,
- kontrolowaniu na bieżąco tempa nauki,
- dopilnowaniu, by dziecko sprawdziło to, co zrobiło,
- przypilnowaniu, aby kończyło zadania,
- przypominaniu, by zabrało niezbędne rzeczy przed pójściem do szkoły.
- Organizowanie dziecku odpowiedniego środowiska zewnętrznego, a zatem
- zapewnienie najlepiej niewielkiego, prostego w umeblowaniu, jednobarwnie pomalowanego pokoju,
- ustawienie biurka z dala od okna, obrazki, plakaty najlepiej z tyłu,
- dopilnowanie, by w pokoju i na biurku utrzymany był porządek,
- zadbanie o to, by podczas nauki nieobecne były zwierzęta domowe, nie był włączony telewizor, komputer.
Ukierunkowywanie aktywności motorycznej, w tym:
- nie hamowanie potrzeby ruchu,i nie karanie za nadruchliwość,
- nie dopuszczanie do szaleństw,
- angażowanie w prace domowe,
- planowanie zabaw ruchowych wymagających podporządkowania się zasadom, przestrzegania reguł,
- zadbanie o wyciszenie, obcowanie z przyrodą podczas spacerów, wycieczek rowerowych, itp.
- Współpracowanie z wychowawcami/nauczycielami, w tym:
- wspólne ustalanie jednolitych sposobów reagowania, postępowania,
- współpracowanie w zapewnieniu pomyślnego przebiegu nauki,
- spokojne podejście do nadarzających się konfliktów dziecka z rówieśnikami, konfrontowanie tego co mówi dziecko z tym, co na temat konfliktu wie wychowawca/nauczyciel.
- Właściwa dieta, w której ważne jest:
- ograniczenie słodyczy,
- unikanie napojów gazowanych, produktów z barwnikami, konserwantami.
- Korzystanie z pomocy specjalistów:
- diagnozowanie problemów dziecka w PP-P w Kolbuszowej, korzystanie z porad, wskazówek wychowawczych,
- umożliwianie dziecku uczestnictwa w terapiach prowadzonych na terenie poradni: indywidualnej, EEG Biofeedback, w zajęciach grupowych,
- korzystanie z konsultacji psychiatry dziecięcego.
Opracowanie: Jolanta Bystrek