Nadmierne korzystanie z komputera i Internetu przez dzieci i młodzież

Drukuj
Aktualności

Osiągnięcia cywilizacyjne ułatwiają nasze funkcjonowanie, sprawiają, że szybciej zdobywamy informacje, pełniej uczestniczymy w życiu społecznym, kulturalnym, mamy szerszy dostęp do wiedzy i do rozrywki. Zdalna edukacja w czasie pandemii przyzwyczaiła nas do widoku dzieci i nastolatków przed komputerami i z telefonami komórkowymi w rękach. To często ważne narzędzia, które pomagają w nauce i umożliwiają kontakt z rówieśnikami. Jednak przyzwyczajenie do nich może niepostrzeżenie przerodzić się w nawyk, a potem w uzależnienie.

Internet oferuje dostęp do wielu różnorodnych form aktywności, począwszy od gier sieciowych, poprzez serwisy muzyczne i wideo, komunikację w czasie rzeczywistym, aż po portale społecznościowe. Nadużywanie komputera lub Internetu może dotyczyć jednej bądź kilku spośród form aktywności młodego użytkownika w Internecie, które są dla niego atrakcyjne. Nadużywanie Internetu może rozwijać się etapami. Na początku systematycznie zwiększany czas obecności w sieci jest usprawiedliwiony wykonywanymi obowiązkami (np. przygotowywaniem się do lekcji) lub rozwijaniem swoich zainteresowań. Stopniowo jednak czas ten ulega wydłużeniu, często kosztem zobowiązań domowych, towarzyskich lub obowiązków szkolnych.

 

Co powinno zwrócić uwagę rodziców i opiekunów w trakcie korzystania z Internetu przez dziecko?

 

Co może zrobić rodzic, gdy dziecko ma problem z nadużywaniem Internetu?

 

Jakie są skutki uzależnienia od Internetu?

Konsekwencje nadużywania Internetu przez dzieci i młodzież dotyczą zarówno zdrowia fizycznego, jak i psychicznego.

Wśród konsekwencji zdrowotnych można wyróżnić m.in.:

Konsekwencje psychologiczne i społeczne wynikające z uzależnienia od komputera i Internetu to:

 

Jak uchronić dziecko przed uzależnieniem od komputera?

 

Dlaczego dzieci uzależniają się od Internetu?

Dużą rolę odgrywają tu czynniki społeczne i rodzinne oraz osobowość dziecka. Na uzależnienie od Internetu bardziej narażone są dzieci nieśmiałe i nadmiernie wrażliwe, niepewne siebie i z niską samooceną oraz nieumiejące konstruktywnie poradzić sobie ze stresem. W sieci mogą tworzyć swój sztuczny wizerunek i udawać. Mogą też w każdej chwili wycofać się z kontaktów. Nie muszą konfrontować się z sytuacjami, które je przerastają. Redukują w ten sposób lęk i napięcie, ale też uciekają od prawdziwego życia i są coraz bardziej bezbronne w realu.Częstym powodem ucieczki w świat wirtualny są niepowodzenia w szkole, odrzucenie przez rówieśników, a także konflikty w rodzinie. Bardziej zagrożone są również dzieci z rodzin przeżywających traumę (alkoholizm rodzica, rozwód), o niezaspokajanej potrzebie poczucia bezpieczeństwa. Wyzwolenie dziecka od uzależnienia od Internetu wymaga poradzenia sobie ze wszystkimi problemami, które skłoniły dziecko do ucieczki do sieci.

Jeśli dostrzegasz jakiekolwiek negatywne skutki używania przez Twoje dziecko Internetu czy komputera, skontaktuj się ze specjalistą, psychologiem z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub psychologiem szkolnym. „Ucieczka” w świat wirtualny jest często skutkiem innych trudności, z którymi dziecko sobie nie radzi. Im szybciej podejmiesz działania, tym mniejsze negatywne konsekwencje nadużywania Internetu i większa szansa na powrót do równowagi.

Pomoc i wsparcie dla rodziców, których dzieci doświadczają zagrożeń online oraz nauczycieli udzielana jest bezpłatnie i anonimowo pod numerem: 800 100 100.

Autor:

Paulina Machowska