Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

2 kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

... oczy najpierw rozszerzają, a potem zwężają, nie mogę przy jednym podejściu tego wszystkiego opanować, i prawdę powiedziawszy, nawet nie próbuję.
Spróbuj patrzeć na usta jak ktoś mówi i zobacz, ile kształtów przybierają. Pewna trudność, która się tu pojawia, polega na tym, że zaczyna cię to bawić i zapominasz o słuchaniu. Innym dobrym rozwiązaniem jest potrzeć na ucho mówiącego. Jest to dobre dlatego, że przypomina ci o słuchaniu i nie dostarcza żadnych zakłóceń ( chyba, że trafisz na kogoś, kto rusza uchem!)."

,,Świry, dziwadła i Zespół Aspergera'' Jakson Luke

Przez całe swoje życie uczyłem się życia w otaczającym mnie świecie zdrowych ludzi. Na pamięć uczyłem się reakcji i gestów, jakie powinienem wykonać w każdej sytuacji życiowej. Nauczyłem się, że w czasie rozmowy muszę patrzyć drugiej osobie między powieki, aby nawiązać w ten sposób kontakt wzrokowy. Mam też wyćwiczone wszystkie gesty, jakie powinienem wykonywać w czasie rozmowy. Ale i tak czuję się niepewnie

''Zrozumieć osoby z ciężkim autyzmem'' Peter Vermeulen

   Ja myślę i  czuję i tak samo jak inne dzieci. I chciałbym się tak samo zachowywać. Ale nie umiem. Ciągle robię dziwne rzeczy i wszyscy myślą, że jestem głupkiem. Ale mnie naprawdę ubrania bolą, dlatego krzyczę jak mnie mama ubiera. I światło mnie boli. I hałas. Dlatego chodzę  w kominiarce. Wtedy nic mi się nie stanie bo jestem schowany. Ale rodzice chyba tego nie lubią. I nie chcą, żebym się kąpał w kominiarce. Ale ja muszę. I muszę się zawijać w koc i włazić pod materac. Lubię być taki ściśnięty, wtedy się uspokajam. Ale nie lubię, jak ktoś mnie dotyka. Nawet mama. To niemiłe. Ja wiem, że mamie jest przez to przykro. I przykro im jak wrzeszczę. A wrzeszczę zawsze jak mnie boli albo jak się boję.  A bolą mnie róże hałasy. Na przykład jak dzwoni telefon to mi się wydaje, że dzwoni w głowie. Za to lubię +dźwięk odkurzacza.


''Kosmita '' Roksana Jędrzejewska -Wróbel

Kiedy jako małe dziecko przebywałem w rodzinnym domu matki, babcia podnosiła mnie i stroiła do mnie miny (…) nie byłem pewien, o co jej chodzi, kiedy mnie łapała i zbliżała swoją twarz do mojej. Wydawała się przede wszystkim potwornie wielka. Stroiła miny niczym klaun cyrkowy – przesadzone i dziwne. Gapiłem się na nią coraz bardziej zdziwiony i zmartwiony. To śmieszne? Czy groźne? Nigdy nie umiałem rozróżnić. W końcu miała dość.

„Jestem inny. Moje wskazówki dla aspich, ich rodzin i terapeutów” John Elder Robison

             Te fragmenty książek napisane przez osoby z autyzmem i specjalistów,  pokazują nam jak ich sposób doświadczania świata jest odmienny od naszego. Jak trudno nam zrozumieć ich świat, a im nasz. Jak wiele wysiłku, pracy, wyćwiczenia konkretnych umiejętności, muszą włożyć w dostosowanie się do obowiązujących zasad życia społecznego.

             Obchodzony 2  kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu chce nam przypomnieć, że osoby autystyczny są wśród nas. Podejmowane inicjatywy pokazują nam problemy z jakim zmagają się na co dzień. Odrzucenie, izolacja, samotność tego doświadczają najczęściej. Pamiętajmy, że nasz uśmiech, zrozumienie, dobre słowo zamiast złośliwego komentarza o ,,niewychowanym dziecku,, na ulicy czy w w sklepie znaczy bardzo wiele. Bo możemy spróbować zrozumieć i zaakceptować ich świat.

             Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Kolbuszowej  podejmuje szereg działań wspierających dzieci i młodzież z zaburzaniami za spektrum autyzmu, ich rodziców oraz nauczycieli. Prowadzimy badania przesiewowe, konsultacje psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne.  Obejmujemy dzieci i młodzież terapią indywidualną i grupową oraz wczesnym wspomagania rozwoju. Współpracujemy z wychowawcami, nauczycielami wspomagającymi i dyrektorami. Wydajemy niezbędne dokumenty do organizacji kształcenia specjalnego na terenie szkół  i placówek.

             14.01.2022 odbyło się kolejne spotkanie w ramach sieci współpracy i doskonalenia nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami z autyzmem i trudnościami w sferze emocjonalno-społecznej. Podczas zdalnych warsztatów rozmawialiśmy o problemach, jakie spotykają w  swojej bieżącej pracy. Wspólnie szukaliśmy efektywnych metod  angażowania  uczniów w tok lekcji, sprawdzania wiedzy, wykorzystywania ich szczególnych umiejętności i zainteresowań. Zastanawialiśmy się jak reagować na zachowania agresywne, trudne, zakłócające pracę na zajęciach.

            Ponadto 24 marca 2022r  zainicjowaliśmy powstaniegrupy wsparcia dla rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Spotkanie odbyło się w formie zdalnej. W jego ramach przeprowadzono dwa krótkie szkolenia:  ,, Jak rozmawiać z dzieckiem o jego niepełnoprawności'' i „Jak pomóc dziecku radzić sobie z trudnymi emocjami, wynikającymi ze stresu i nieprzewidywalnych sytuacji''. Ponadto poruszono wiele tematów związanych z codziennym funkcjonowaniem osób z autyzmem. Inicjatywa ta spotkała się z pozytywnym odbiorem i w związku z tym planujemy kolejne spotkanie w czerwcu (szczegóły podamy na naszej stronie internetowej). Serdecznie zapraszamy wszystkim rodziców. Chcemy aby spotkania miały charakter cykliczny i były miejscem wymiany doświadczeń oraz dzielenia się dobrymi praktykami. Aby nie tylko rozwijały kompetencje rodzicielskie, ale także wzmacniały wiarę  w siebie   i dawały pozytywną energię do radzenia sobie  z codziennymi trudnościami.

 Zbliżający się miesiąc maj będzie czasem wielkich wyzwań dla ósmoklasistów oraz maturzystów. Warto pamiętać, że uczniowie, u których zdiagnozowane zostały zaburzenia ze spektrum autyzmu i realizują na terenie szkoły orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,  egzaminy zewnętrzne będą zdawać w odpowiednio dostosowanych warunkach i formie.

Omówienie warunków i formy przeprowadzenia egzaminów zewnętrznych
dla uczniów z autyzmem można znaleźć w zakładce „Do poczytania”.

oprac.  Justyna Pomykała (psycholog, specjalista z zakresu autyzmu), Izabela Halat-Wójcicka (psycholog, specjalista WWRD), Paulina Machowska (pedagog, specjalista z zakresu autyzmu)

 

ZAŚWIEĆ NA NIEBIESKO