Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Propozycje ćwiczeń relaksacyjnych

Propozycje ćwiczeń relaksacyjnych do przeprowadzenie w domu razem z dzieckiem  i całą rodziną

 Proste ćwiczenia do domu.

Masażyki

1. Deszczyk

Dziecko kładzie się na brzuchu, rodzic lub rodzeństwo wykonuje dłońmi na plecach odpowiednie ruchy zgodnie z instrukcjami:

 

  • Tędy płynie rzeczka, - rysowanie palcem rzeczki od karku do krzyża
  • idzie pani na szpileczkach - dotykanie pleców wskazującymi palcami od krzyża do głowy
  • tu przebiegły konie - delikatne klepanie pleców palcami zwiniętymiw pięści od krzyża do głowy w rytmie galopu koni – „pa- ta- taj”
  • tędy przeszły słonie, - powolne oklepywanie pleców od krzyża ku głowie, całymi dłońmi ułożonymi w kształcie łódeczki,
  • a tu idzie szczypaweczka, -umiarkowane szczypanie kręgosłupa od krzyża ku głowie,
  • zaświeciły dwa słoneczka, - powolny kolisty masaż górnej części pleców otwartymi dłońmi (palce złączone),
  • spadł drobniutki deszczyk, - przebieranie wszystkimi palcami po plecach od krzyża ku głowie,
  • czy przeszedł cię dreszczyk? – lekkie szczypanie kręgów szyjnych.

Po dwukrotnym wykonaniu masażu następuje zamiana ról.

2. Rodzic opowiada i wykonuje poszczególne etapy  czynności odpowiednimi ruchami na plecach dziecka np. robimy pizze, myjemy samochód, sprzątamy ( dziecko może wymyślać i podpowiadać jakie ruchy może wykonać rodzic lub zgadywać co teraz wykonuje).

3. Rodzic rysuje na plecach dziecka figury geometryczne, pojedyncze litery, cyfry, całe krótkie wyrazy  – dziecko zgaduje.

4. Masaż nóg

 Dziecko leży na brzuchu opierając policzek na dłoniach ułożonych na podłodze płasko jedna na drugiej. Dorosły klęka za leżącym dzieckiem, ujmuje jego nogę, ugina ja w kolanie, mówi tekst i ilustruje go czynnościami dłoni na łydce ugiętej nogi. To samo ćwiczenie można wykonać na rękach leżącego na wznak.

  • Cicho, cichutko,w puszystej kurteczce,chodziła myszka po gładkiej półeczce. –powolne głaskanie łydki od pięty do kolana,
  • Znalazła ser żółty, ząbkami go jadła (pauza), - powolne ściskanie łydki palcami rozpoczynając od pięty , a kończąc przy kolanie,
  • strzepnęła okruszki (pauza) - szybkie klepanie łydki od pięty do kolana luźnymi, rozstawionymi palcami,
  • w kąciku usiadła,okruszki zebrała,ząbkami je zjadła (pauza), - powolne ściskanie łydki od pięty do kolana,
  • po gładkiej półeczce chodziła w kurteczce. – głaskanie łydki od pięty do kolana.
  •  

Ćwiczenia oddechowe

1. Ptak

Ustawcie się wyprostowani. Wasze stopy rozstawione są na szerokość waszych bioder. Spójrzcie, czy na pewno stoją one pod waszymi kośćmi biodrowym.
Spróbujcie oddychać cały czas przez nos.


Wypuście powietrze i przysuńcie na wysokości klatki piersiowej wyciągnięte do przodu ramiona, aż dotkną się one wewnętrznymi powierzchniami dłoni. Górna część pleców jest przy tym trochę zaokrąglona, głowa lekko pochylona.
Przy każdym wdechu odsuńcie wyciągnięte ramiona tak daleko do tyłu, jak to tylko możliwe. Jednocześnie unieście głowę do góry i uwypuklijcie klatkę piersiową.Z każdym wdechem otwieracie się w ten sposób na wpływające do waszych płuc powietrze, a przy wydechu zamykacie się.
Wyglądacie jak duże, latające ptaki.

Powtórzcie te ruchy dłoni kilka razy.

2. Balonik

Dziecko chwyta delikatnie ustnik kciukiem i palcem wskazującym i próbuje nadmuchać balonik, drugą dłonią kontroluje powiększanie się balonika.
Wypuszcza z balonika powietrze, łapie oddech i ponownie dmucha w ustnik balonika. Po każdym wydechu zaciska na ustniku i kontroluje wzrokiem wielkość balonika. Powtarza ćwiczenie aż do osiągnięcia pożądanej wielkości balonika.

Dziecko zawiązuje węzeł na ustniku. Podrzuca balonik i starając się nie spuszczać go z oczu, obserwuje jego powolne opadanie. Podbija balonik w górę, zanim ten dotknie ziemi. W chwili gdy dotyka ręką balonika, skupia myśl na jego znikomych ciężarze. Próbuje odbijać balonik głową, łokciem, barkiem, plecami, by w pełni zdać sobie sprawę z jego niewielkiego ciężaru.  Przy okazji przypomina sobie i wymienia nazwy poszczególnych części ciała.

Dziecko ściska kciukiem i palcem wskazującym ustnik nadmuchanego balonika w pewnym momencie puszcza balonik i obserwuje tor jego lotu oraz wsłuchuje się w świst uciekającego powietrza. zbliża nadmuchany balonik do twarzy i stopniowo wypuszcza z niego powietrze tak, by poczuć jego powiew na policzkach, szyi, czole itp.

 

Ćwiczenia dla dwójki dzieci:

Dzieci rzucają do siebie baloniki i próbują odbijać je, zanim któryś balonik upadnie na ziemię. Obserwują, jak lot balonika zależy od siły włożonej w jego uderzenie.

 

Muzyka relaksacyjna

Zachęcam do przeszukania zasobów Internet, gdzie możemy znaleźć przepiękną muzyką relaksacyjną, wyciszającą. W szczególności polecam odgłosy natury, szum wody czy śpiew ptaków. Podczas słuchania można się wygodnie położy lub wykonywać ruchy zgodnie z tempem i rytmem muzyki. Można także rysować. Stwórzcie dowolny obraz lub wykorzystajcie gotowe kolorowanki.

 

Miłej zabawy !!!

Izabela Halat -Wójcicka