Co to jest dyskalkulia?

Drukuj

         

            Dyskalkulia obok dysleksji, dysortografii i dysgrafii należy do grupy tzw. specyficznych trudności w uczeniu się.

Termin ten pochodzi z języka łacińskiego i oznacza trudności w liczeniu (calkulare – liczyć, dys – trudność).

            Pojęciem tym określa się zaburzenia zdolności matematycznych, które mają źródło w genetycznych lub wrodzonych nieprawidłowościach dotyczących funkcjonowania części mózgu odpowiedzialnej za dojrzewanie umiejętności matematycznych wraz z wiekiem.

            Osoby, które mają dyskalkulię nie są w stanie osiągnąć adekwatnego do swojego wieku rozwojowego poziomu biegłości w procesach matematycznych, pomimo iż mają prawidłowy poziom inteligencji, sprzyjające warunki edukacyjne, odpowiedni poziom motywacji do nauki i nie występują u nich żadne zaburzenia emocjonalne.

            Warto wiedzieć, że dyskalkulii nie towarzyszą żadne nieprawidłowości w zakresie ogólnych funkcji umysłowych. Jest rozpoznawana u dzieci z przeciętną lub ponadprzeciętną inteligencją.

            Nie wszystkie trudności w nauce matematyki są dyskalkulią. Problem ten dotyczy dzieci/uczniów wykazujących wiek matematyczny wyraźnie niższy od wieku rozwoju umysłowego. Rozpoznanie dokonuje się poprzez szczegółową diagnozę psychologiczno-pedagogiczną.

 Rodzaje dyskalkulii:

 

Typowe objawy dyskalkulii

Dyskalkulię można dostrzec u dziecka już od najmłodszych lat. Mogą wówczas wystąpić trudności z oszacowaniem ilości elementów w zbiorze bez ich przeliczenia oraz liczeniem w pamięci (potrzebują konkretów nawet do liczenia łatwych działań). Z wiekiem objawy te są coraz poważniejsze i stają się bardziej widoczne.

Problemy te dotyczą najczęściej:

 

            Warto pamiętać, że dyskalkulia nie oznacza jedynie problemów w opanowaniu umiejętności matematycznych. Może również utrudniać naukę innych przedmiotów szkolonych, np. geografii, fizyki, chemii, a nawet historii, techniki, muzyki czy wychowania fizycznego.

            Objawy dyskalkulii, które mogą wystąpić na innych poza matematyką przedmiotach to głównie:

 

 

 

 

 

            Dane statystyczne szacują, iż dyskalkulia występuje prawie u 6% populacji. Im wcześniej zostanie zdiagnozowana, tym większa szansa na zrozumienie problemów dziecka  i podjęcie odpowiedniego wsparcia oraz terapii.

 

 

Beata Zasowska

Pedagog, terapeuta pedagogiczny