Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

U progu szkoły

„Czy moje dziecko jest przygotowane do pójścia do pierwszej klasy”, „Czy poradzi sobie z nowymi obowiązkami?”, „Czy odnajdzie się wśród rówieśników?”
Takie pytania towarzyszą wielu rodzicom, których dzieci  mają rozpocząć naukę w klasie pierwszej. Diagnoza gotowości szkolnej przeprowadzona wśród dzieci 6-cio letnich, może pomóc rozwiać wątpliwości, dać wskazówki do dalszej pracy. Dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole powinno być na tyle dojrzałe, aby sprostać wymaganiom stawianym przez środowisko szkolne. Gotowość obejmuje sferę intelektualną, społeczno-emocjonalną i fizyczną. Analiza przygotowania dzieci do nauki w szkole jest zadaniem nauczycieli zgodnie z rozporządzeniem MEN (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).  w sprawie podstawy programowej.   To od nich rodzice otrzymują diagnozę przedszkolną , wskazówki i zalecenia do ćwiczeń z dzieckiem.
Również specjaliści z naszej poradni (psycholodzy, pedagodzy, logopeda) przeprowadzają, na wniosek rodziców, diagnozę gotowości szkolnej. Robimy to na terenie naszej placówki lub w szkołach i przedszkolach.
W każdym roku jesteśmy w placówkach z naszego powiatu, aby przeprowadzić pogłębioną diagnozę dojrzałości szkolnej. W roku szkolnym 2021/22 pracownicy byli zaproszeni do czterech placówek, gdzie badaniami zostało objętych 46 dzieci z klas „O”.
Każdorazowo rodzice byli informowani o wynikach diagnozy i otrzymywali stosowne zalecenia.
Mamy nadzieję, że sześciolatki z radością rozpoczną od września naukę w pierwszej klasie.
W  kontekście tematu dojrzałości szkolnej ,ciągle aktualne wydają się słowa Janusza Korczaka:
„Nie zmuszaj dzieci do aktywności, lecz wyzwalaj ich aktywność. Nie każ myśleć, lecz twórz warunki do myślenia. Nie żądaj, lecz przekonuj. Pozwól dziecku pytać i powoli rozwijaj jego umysł tak, aby samo chciało wiedzieć …’’
                                                                                       
opracowała Marta Ludera - logopeda, surdopedagog